Višak radnika - milionski dug
0

"Bolesni" GRAS pred stečajem, nema lijeka

Sarajevo-x.com
Sarajevsko javno gradsko saobraćajno preduzeće (GRAS) je bolesnik kojem nema pomoći. Pet stotina radnika viška to preduzeće koštaju oko 13 miliona maraka, a firma je trajno nelikvidna jer im nedostaje 30 miliona maraka obrtnih sredstava, tvrdi Edib Prašović, savjetnik ministra saobraćaja za ekonomska pitanja, na osnovu analize koju je načinio.

Analiza stanja u preduzeću GRAS, u kojem su radnici ponovo zaprijetili štrajkom, našla se pred članovima Vlade u februaru ove godine, piše list "Oslobođenje". Iako je ta analiza, koja obuhvata prijedlog neodloženih mjera kako bi se preduzeće GRAS izvuklo iz stečaja, usvojena, ni do danas nije primijenjena ni po jednoj preporuci koja se u njoj nalazi.

Edib Prašovič tvrdi kako pet stotina radnika viška GRAS godišnje koštaju blizu 13 miliona maraka na račun plaća i naknada, a na nedostatak 30 miliona obrtnih sredstava utjecalo je povećanje plaća, prezaduženost bez određivanja prioriteta i neselektivno upošljavanje kadrova.

"Tvrdim da je svaki uposlenik Ministarstva prometa i komunikacija, sa ministrom Mihajlom Krmpotićem na čelu, svjestan ovih problema koji se moraju rješavati, a ako je Vlada usvojila analizu postavlja se pitanje zašto ništa ne rade", kazao je Prašović za "Oslobođenje".

Prašovićeva analiza obuhvata podatke da GRAS posluje sa gubitkom još od 2000. godine, da ukupan prihod stagnira ili opada, a utrošena sredstva rastu, što se posebno odnosi na porast plaća i ostalih primanja, naročito od 2006. godine do danas.

Milionska dugovanja

Zaključno sa 31. decembrom 2009. godine akumulirani gubitak preduzeća iznosi 59.934.000 KM, što znači da je GRAS pred stečajem.

"GRAS se zaduživao bez utvrđivanja prioriteta, a samo kamate u 2009. godini su koštale 1,8 miliona KM, dok je taj iznos u periodu od 2001. do 2005. godine iznosio između 113 i 195 hiljada KM.

Navedimo i to da je gubitak društvene ishrane u GRAS-u u 2009. godini iznosio 524.453 KM, gubitak štamparije u istoj godini je iznosio 350.000 KM, gubitak Službe trafika iz marta 2009. godine je iznosio 920.320 KM, a porast plaća u odnosu na 2008. u 2009. godini je iznosio 10 posto.

Šta će se desiti ako GRAS dospjele obaveze po kreditima ne plati banci u utvrđenom roku i ako banka posegne za prodajom imovine koja je pod hipotekom, pitanje je koje je Prašović postavio članovima Vlade, a na koje nije bilo odgovora. Veliki problem u GRAS-u je neplansko i neselektivno upošljavanje radnika.

"Viša" politika

Sadašnja prosječna netoplaća u GRAS-u iznosi oko 1.000 KM i veća je od prosjeka FBiH za blizu 200 KM.

Prašović je istakao kako je oslobađanje tehnološkog viška u KJKP Gradski saobraćaj zadatak Kantona Sarajevo, odnosno osnivača, sindikata, menadžmenta i organa upravljanja. Također, nužno je i donošenje novog pravilnika o plaćama, koji ne bi bio vezan za sadašnji kolektivni ugovor.

To je samo dio preporuka koje su članovi Vlade usvojili, no, kako ističe Prašović, GRAS, kao posrnula firma, interesantna je svim političkim partijama, a vladajućim očigledno nije u interesu da pred oktobarske izbore podijele otkaze, ukinu subvenciju i zaustave arčenje po firmi.