Dobija novu boju
29

NASA-in "tihi" supersonični avion X-59 sve bliže cilju

D. B.
Avion X-59 američke svemirske agencije NASA-e, koji obećava da će vratiti dane supersoničnih letova, još je bliže svom cilju.

Proizvođač supersoničnog aviona X-59, Lockheed Martin, premjestio je avion u objekt za farbanje u okviru svog postrojenja u Palmdaleu u Kaliforniji.

Otkako je Concorde prestao letjeti, čovječanstvo sanja o novoj šansi za supersoničnim letovima. Piloti borbenih aviona redovno uživaju u ovoj privilegiji, no civili se nadaju da će kompanije kao što su Boom i Spike Aerospace ponovo omogućiti putovanja brzinom većom od brzine zvuka i to uskoro.

Međutim postoji više prepreka koje treba prevazići kako bi se ostvario potencijal supersoničnih putovanja, a jedna od njih je američka zabrana supersoničnih letova iznad gradova. Prošlo je tačno 50 godina otkako su SAD zabranile supersonične letove iznad kopna, a X-59 je u misiji da pređe preko ove prepreke.

Godine 1968. je avion F-105 Thuderchief preletio školu u Coloradu supersoničnom brzinom i to na visini od 15 metara iznad nje, što je rezultiralo pucanjem 200 prozora, a povrijeđeno je više od deset ljudi.

Supersonična tehnologija je u to vrijeme bila još u povojima te istraživači nisu mogli pronaći rješenja koja bi ublažila utjecaj soničnih eksplozija. Pet godina kasnije je nametnuta zabrana civilnih supersoničnih letova iznad SAD-a, koja je na snazi i danas.

Da bi supersonična letjelica letjela između Londona i New Yorka za 90 minuta, let mora biti brži od brzine zvuka u maksimalnom trajanju, a ne samo iznad Atlantskog ogeana. NASA vjeruje da je X-59 rješenje koje može pomoći u ukidanju zabrane.

X-59 je prototio aviona koji demonstira NASA-inu Quiet SuperSonic Technology (QueSST) tehnologiju. Avion je dug 29 metara i ima raspon krila od gotovo 9 metara, a dizajniran je da pokaže da sonične eksplozije mogu biti prigušene.

Na prvi pogled, avion podsjeća na Concorde zahvaljujući šiljatom nosnom konusu koji ometa vidno polje pilota. Ipak, percipirani nov decibela aviona iznosi 75 dB, što bi bilo glasnije od običnog razgovora, ali tiše od zvuka motora motocikla.

X-59 je prošao višestruka testiranja tokom proteklih godina i uvijek je nosio zelenu boju, no sada kada je većina njegovih komponenti na mjestu, NASA i proizvođač Lockheed Martin su odlučili nanijeti novi sloj boje.

Prošle sedmice je avion premješten u Lockheed Martinov objekt za farbanje, a nakon što taj proces bude završen, X-59 će biti u bijeloj boji sa plavim donjim dijelom trupa i crvenim detaljima na krilima. Boja nije samo estetika nego je dizajnirana da zaštiti avion od vlage i korozije. Obilježja na avionu su ključni dio operacija na tlu i tokom leta.