Upozoravaju naučnici

Želite putovati na Mars - spremite se da obolite od raka, mišićnog tonusa ili demencije

Dž. L.
Ilustracija: Shutterstock
Zdravstveni problemi neizbježni su u svemiru zbog čega bi putovanje na Mars, o kojem se mnogo govori proteklih godina, moglo kod ljudi izazvati oboljenja kao što su rak, mišićni tonus ili gubitak pamćenja, upozoravaju stručnjaci.
Američka svemirska agencija NASA kaže kako želi ljude na Marsu do 2035. godine. Naučnici su uvjereni da ova planeta posjeduje sve resurse potrebne za uspostavu ljudske kolonije, uključujući vodu ispod površine te nekoliko dokaza koji potkrepljuju činjenicu da su na Crvenoj planeti nekada postojala živa bića. Ipak, upitno je imamo li sve što nam je potrebno da preživimo šestomjesečno svemirsko putovanje na Mars čija privlačnost je izuzetno snažna.

Naime, od Zemlje do Marsa trebalo bi se putovati šest mjeseci u svemirskom brodu. Iako se ovo iskustvo doslovno može opisati kao vanzemaljsko, postoji dugačak niz izazova povezanih s ovim putovanjem.

Konstantno zračenje: Ne pomaže ni krema za sunčanje

Ljudi koji krenu na ovaj put imat će svoja imena uklesana u historiju, ali prvo će se morati suočiti sa zdravstvenim rizicima s kojima se niko nikada prije nije suočio. Mislite li da biste mogli imati mentalnu i fizičku sposobnost da se nosite s takvim putovanjem?

Na vrhu liste oboljenja i opasnosti koje prijete putnicima na Mars je zračenje. Neće ga vidjeti, niti će ga osjetiti, ali će ih konstantno bombardovati jako zračenje. Pri tome, to nije ona vrsta zračenja kakvu imamo na Zemlji, a koju možemo blokirati pristojnom kremom za sunčanje. Neki oblici zračenja u svemiru mogu se poprilično žestoko sudariti sa svime što im se nađe na putu, od plastike, metala do kože.

Nedostatak gravitacije opasan za kosti i mišiće

Drugi izazov pred putnicima na Mars je nedostatak gravitacije. Tokom svemirskih letova i na svim budućim kolonijama na Marsu, ljudi će biti izloženi mnogo lakšem gravitacionom polju u odnosu na ono što imamo na Zemlji.

Možda vam zvuči zabavno lebdjeti, ali to može biti nevjerojatno opasno za vaše kosti i mišiće. Istraživanja su otkrila da će se nakon samo tri sedmice u svemiru pojedini mišići moći smanjiti za čak trećinu, a za vrijeme dužih misija, fizički kapacitet astronauta smanjen je za 30 do 50 posto. Sve se to dešava zbog toga što krvne žile nisu tako učinkovite u transportu kisika do mišića dok su u svemiru.

Nedostatak gravitacije također ometa cirkulaciju krvi. Na Zemlji se gravitacija brine o protoku krvi od srca prema ostatku tijela, ali u mikrogravitaciji krv se ne kreće istim putem. Na primjer, ljekari su pronašli probleme u cirkulaciji krvi kod nekoliko astronauta nakon samo 50 dana boravka u svemiru, pri čemu se kod jednog astronauta razvila čak i tromboza.

Drugi problem sa mikrogravitacijom jeste taj što ona može oslabiti način na koji se tijelo bori protiv infekcije. Putnici na Mars mogli bi se boriti s neobičnim alergijama i suočiti se sa osipima koje nikad prije nisu imali.

Mikrogravitacija može utjecati i na mikrobiom crijeva. Na primjer, dugi periodi na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS) bili su dovoljni da unište mikrobiom crijeva astronauta Scotta Kellyja.

Utjecaj svemira na mozak

I na kraju, ali ne najmanje bitno, svemirska putovanja utječu na ljudski mozak. Zanimljivo je da je tim međunarodnih stručnjaka otkrio ključne promjene u mozgu nekoliko astronauta nakon dugog boravka u svemiru. Naime, čini se da se mozak prilagođava mikrogravitaciji isključivanjem sistema ravnoteže u ušima i stavljanjem većeg naglaska na vizuelne i taktilne povratne informacije. Putnici na Mars znat će da je mozak dovršio ovaj prelazak kada konačno izgube osjećaj slabosti i vrtoglavice.

Još zabrinjavajući je rizik od razvoja demencije ili gubitka pamćenja. Zamislite da idete na Mars, ali se ničega ne sjećate sa svog putovanju. Istraživanje na miševima otkrilo je negativne efekte na mozak čak šest mjeseci nakon izlaganja svemirskim uslovima. Ipak, postoji nada u obliku farmaceutskih proizvoda usmjerenih na zaštitu neurona.

Vezani članci