Nebeska tijela

Teleskop NASA-e otkrio dvije planete izvan Sunčevog sistema

Klix.ba
Ilustracija: Shutterstock
Pet mjeseci nakon što je lansiran, NASA-in svemirski teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) je detektovao dvije egzoplanete u rasponu od samo tri dana. Dizajniran je za lov na planete izvan Sunčevog sistema.

Prva planeta se nalazi u sistemu Pi Mensa, žute patuljaste zvijezde u sazviježđu Mensa. Iako je u ovom sistemu već ranije otkrivena jedna od najvećih egzoplaneta, bez TESS, nismo imali uvid u postojanje manjih nebeskih tijela koje je sada moguće registrovati, piše VOA news.

Pronađena je planeta dezignacije Pi Mensa c, čiji je radijus oko dva puta veći od radijusa Zemlje. Vrlo je vjerovatno da ova planeta ima atmosferu sa vodom, okean i stjenovitu jezgru. Od nas je udaljena oko 60 svjetlosnih godina i orbitu oko svoje zvijezde napravi za 6,3 dana.

Druga pronađena planeta je malo veća od Zemlje te orbitira oko zvijezde LHS 3844, crvenog patuljka M-klase. Udaljenost od zemlje je oko 49 svjetlosnih godina. Godina na ovoj planeti traje 11 dana, što znači da se planeta nalazi veoma blizu svoje zvijezde. To također znači da površina planete prima veliku dozu radijacije solarnih vjetrova, što je čini nepogodnom za život. Na površini ove planete temperatura iznosi oko 531 stepena celzijusovih.

Naučnici su fokusirani na stjenovite planete, kakva je i Zemlja, te na one koje nisu ni preblizu a ni predaleko od svojih zvijezda. O egzoplanetama se još uvijek vrlo malo zna.

Naučnike zanima da li planete koje su ovako blizu zvijezda imaju visoku temperaturu, te da li imaju atmosferu. To što ove planete nisu naseljive ne znači da ih ne trebamo proučavati.

Teleskop je lansiran u aprilu ove godine, te je lansiranje predstavljalo kolaboraciju NASAi kompanije Space X jerje teleskop lansiran sa rakete Falcon 9. TESS je koštao 337 miliona dolara te je nasljednik Kepler satelita.

Ovaj teleskop zapravo posmatra zvijezde pomoću metode zvane tranzitna fotometrija. To je ustvari praćenje promjena u sjaju zvijezda koje indiciraju tranzite planeta. Svaka promjena sjaja, njegovo smanjenje znači da se neko tijelo, najvjerovatnije planeta iz tog sistema – našla na putu zraka svjetlosti od zvijezde prema teleskopu. Naučnici na osnovu tranzita planeta mogu izračunati približnu veličinu planete.