Neprijateljski uvjeti

Putovanje na Mars će biti izuzetno rizično za ljudski organizam

M. N.
Ilustracija: Shutterstock
Bivši astronaut Scott Kelly bio je četiri puta na Međunarodnoj svemirskoj stanici i proveo rekordno vrijeme u svemiru. On je ujedno bio i dio prve studije u kojoj su se izučavale posljedice boravka u svemiru na ljudski organizam.

Rezultati nisu optimistični, pa se postavlja pitanje kako će onda ljudi koji budu dio ekspedicije na Mars izdržati putovanje do te planete koje traje šest mjeseci plus još 2-3 godine na toj planeti.

U studiji je učestvovao s bratom blizancem, jednojajčanim. Dok je Scott bio u svemiru godinu dana. njegov brat Mark Kelly je ostao u kući na Zemlji. Tokom Scottove misije, 10 naučnika je pratilo njihovo zdravlje. Uzimani su uzorci krvi, urina i stolice prije i poslije misije. Dio Scottovih uzoraka je sačuvan, a drugi dio je poslan na zemlju raketom.

Kada se vratio na Zemlju njegova koža je pukla od osipa, nije mogao dobro vidjeti i osjećao se iscrpljeno sve vrijeme. To su bili njegovi najmanji zdravstveni problemi. Njegov imuni sistem bio je u velikoj pripravnosti u svemiru, i kada se vratio njegovo tijelo je reagovalo kao da ga napadaju.

Ali, ono što se može smatrati pozitivnom promjenom jeste da su se Scottovi geni promijenili na način koji se vidi samo kod mladih ljudi iako su se vratili u prvobitno stanje nakon određenog vremena provedenog na Zemlji.

"Vratio sam se mlađi i zgodniji od svog brata", našalio se tada Scott.

Uprkos zdravstvenim problemima s kojima se suočio u orbiti i riziku na tako dugom putu, kada su ga pitali da li bi išao na Mars nije oklijevao.

"Da, da. Išao bih na Mars. Mislim da moramo ići na Mars iz više razloga. Mislim da nas drži živima kao vrstu to što uvijek pokušavamo da proširimo naše znanje i naše vidike", rekao je.

Tokom boravka u svemiru ljudske kosti i mišići brzo gube masu, a organizam je izložen mnogo većoj radijaciji. Boravak u Međunarodnoj svemirskoj stanici traje najviše šest mjeseci (osim u Scottovom slučaju), ali sada čovječanstvo treba napraviti džinovski korak naprijed i otići dublje u svemir ka Marsu.

Da bi samo došli do Crvene planete potrebno je šest mjeseci, a cijela ekspedicija bi trajala dvije ili tri godine. SAD su najavile da će ljudi otići na Mars 2030-ih godina. No, još uvijek nije poznato kakve zdravstvene efekte će imati putovanje u svemir koje traje više od šest mjeseci i da li je ono uopće realno.

"Ne tako davno prva misija bila je skoro nemoguća. Pedeset puta nismo uspjeli, ali onda smo sletjeli na Mjesec", kaže autor emisije "Nemoguće putovanje".

Putovanje na Mars bi moglo biti najopasnije koje će obaviti sljedeća generacija, generacija budućnosti.Okruženje je izuzetno opasno i neprijateljsko. Tijelo će doživjeti veliki stres. Da li ljudski organizam može to preživjeti i uspješno se vratiti na Zemlju?