Nauka

Otkrivene "ubice" pčela?

SRNA
Foto: AP
Američki naučnici, u saradnji sa vojskom, riješili su jednu od najvećih bioloških tajni novijeg doba - neobjašnjivo masovno izumiranje pčela.

Od 2006. godine nestala je gotovo polovina uzgojenih pčela širom svijeta. Pošto niko nije znao o čemu je riječ, pretpostavke su se kretale od pesticida do genetski modifikovane hrane.

Sada su vojni naučnici  i entomolozi pronašli nove "osumnjičene". Naime, čini se da pčele ubija kombinacija gljivica i virusa. Ne zna se kako ova smrtonosna kombinacija ubija  pčele, ali se vjeruje  da u njihovo tijelo ulazi s hranom.

Jedan od bizarnih elemenata sindroma masovnog izumiranja, koji je istraživanje činio nevjerovatno teškim, jeste činjenica  da pčele ne samo da umiru, nego se prije umiranja rasprše iz košnice u svim smjerovima, pa je problematično naći dovoljno mrtvih pčela za obdukciju, objašnjavaju naučnici.

Kombinacija virusa i gljivice pronađena je doslovno u svakoj od kolonija u kojima se istraživalo. Nijedan od napasnika sam po sebi nije smrtonosan, ali u kombinaciji imaju stopu smrtnosti - 100  posto. Nijedna pčela u kolonijama ne preživi napad.

Naučnici iz Kalifornije su već  ranije identifikovali gljivicu kao "N. cernae",  a pronašli su i nekoliko RNK virusa.

Ekipa sa Univerziteta  u Montani je, uz pomoć novog vojnog softvera za analizu protona, pronašla i novi DNK virus, te ga povezala sa gljivicom. Vojni sistem, tehnološka novost, traži jedinstvene proteine u uzorcima, i onda identifikuje da li su  zaraženi virusom ili nekim drugim oblikom života baziranog na proteinima.
Naučnici  naglašavaju da nova otkrića nisu konačni sud o sindromu izumiranja pčela, te da će biti potrebna dodatna istraživanja da bi se otkrilo kako spriječiti nove zaraze i kako okolina utiče  na izumiranje.

S druge strane, problem  bi se mogao riješiti  zaštitom pčelinjih kolonija od gljiva, i to antifungicidima.