Nauka

NASA odobrila lansiranje Endeavoura 16. maja

FENA
Američka svemirska agencija NASA u ponedjeljak je odobrila lansiranje svemirskog broda Endeavour 16. maja, koje je bilo nekoliko puta odgađano zbog elektroničkog kvara na grijačima povezanim s pomoćnim agregatom space shuttlea, prenose agencije.

Endeavour je na svoju 25. i posljednju misiju trebao poletjeti 29. aprila, ali je samo četiri sata prije lansiranje odbrojavanje prekinuto jer je posada otkrila tehnički kvar. Nakon toga lansiranje iz Svemirskog centra Kennedy u Cape Canaveralu na Floridi odgađano je nekoliko puta.

Space shuttle bi tokom 16-dnevne misije trebao na Međunarodnu svemirsku stanicu (ISS) dopremiti 7-tonski Alfa magnetski spektrometar (AMS), te rezervne dijelove za stanicu. Dvije milijarde dolara vrijedan spektrometar trebao bi istraživati svemirske fenomene poput tamne materije i antimaterije.

NASA-ini inženjeri u međuvremenu su locirali problem i tokom vikenda zamijenili elektroničku kutiju i postavili nove kablove do grijača na agregatu. Popravak je uključio i testiranje drugih sistema svemirskog broda, objavila je NASA, prenosi Reuters.

"Provjerili smo cijeli sistem. Sada smo uvjereni da problemi s elektronikom na brodu više ne postoje", rekao je voditelj NASA-ina tima za lansiranje space shuttlea Mike Moses.

Odgoda lansiranja Endeavoura najvjerojatnije će odgoditi i odlazak u historiju 30-godišnjeg programa space shuttle, koji je trebao završiti lansiranjem Atlantisa krajem juna. "Ta će misija zbog kašnjenja Endeavoura najvjerojatnije biti odgođena za dvije sedmice", rekao je Moses.

NASA završava svoj program svemirskih brodova zbog velikih troškova i povećanih sigurnosnih rizika, te zbog razvoja nove suvremenije svemirske letjelice. Nakon tog posljednjeg lansiranja Atlantisa NASA će za putovanje u svemir ovisiti od ruskim Sojuzima.

Nova generacija američkih svemirskih brodova sigurno neće biti operativna barem do 2015. godine, budući da još uvijek nije odlučeno koji će projekt naslijediti space shuttleove. Američka administracija nastoji komercijalizirati svemirske letove i troškove razvoja prebaciti na privatne kompanije.

Endeavour je prvi put lansiran u svemir 7. maja 1992. a nakon posljednje misije postat će izložak u Kalifornijskom znanstvenom muzeju u Los Angelesu.