Nauka

NASA na Zemlji otkrila bakterije koje se hrane arsenom

SRNA
Foto: AFP
Naučnici američke NASA-e otkrili su u slanom jezeru u Kaliforniji bakteriju koja u svom DNK sadrži arsen, što bi moglo da proširi potragu za životom na našoj planeti i u svemiru.

Bakterija ne samo da se hrani arsenom, nego ugrađuje ovaj toksični element direktno u svoju DNK, po čemu se razlikuje od svih do sada poznatih živih bića.

Ovo otkriće pokazuje koliko malo naučnici znaju o varijetetima životnih formi na Zemlji i može značajno da proširi potragu za životom na drugim planetama i njihovim satelitima, objavio je NASA-in istraživački tim u žurnalu "Nauka".

"Život kakav poznajemo zahtijeva određene hemijske elemente, a isključuje ostale. Ali, da li su to jedine opcije?", saopštio je Ariel Anbar sa državnog univerziteta u Arizoni.

Bakteriju je otkrila NASA-ina astrobiologinja Felisa Wolfe-Simon u sedimentima jezera Mono, čija je voda poznata po visokoj koncentraciji soli i arsena.

"Život se uglavnom sastoji od karbona, hidrogena, azota, kiseonika, sumpora i fosfora", napisali su istraživači. Ovi elementi čine nukleinske kiseline A, C, T i G iz DNK, kao i proteine i lipide.

Naučnici su utvrdili da novoottkrivena bakterija u svom DNK može da ima fosfor ili arsen, koji se nalaze blizu jedan drugom u periodnom sistemu elemenata.

"To ovu bakteriju čini veoma čudom, ali, ipak, ne i nekim istinskim vanzemaljskim oblikom koji pripada drugoj razvojnoj grani života, sa drugačijim porijeklom", rekao je NASA-in stručnjak Paul Davies.

On je dodao da ovo znači da astrobiolozi koji tragaju za životom u svemiru ne treba da pretražuju samo planete sa istim odnosom elemenata koji vlada na Zemlji.

"Naše otkriće je podsjetnik da život kakakav poznajemo može da bude mnogo fleksibilniji nego što generalno pretpostavljamo ili zamišljamo. Ako nešto ovdje na Zemlji može da učini nešto toliko neočekivano, šta sve može da učini život koji nam je još nepoznat? Sada je vrijeme da to saznamo", zaključio je Davies.