Nauka

Najveće erupcije mogu se predvidjeti

SRNA
Erupcije nekih od najvećih vulkana na planeti mogu se predvidjeti decenijama prije tih događaja, objavili su naučnici.

Analize kristala stijena sa grčkog ostrva Santorini pokazale su da erupcijama prethodi ubrzano nagomilavanje magme ispod površine Zemlje, što se može uočiti upotrebom savremenih instrumenata.

Najveći vulkani na planeti mogu da proizvedu dovoljno pepela i gasa za izmjenu globalne klime. Rezultati novog istraživanja objavljeni su u časopisu Nature, prenio je BBC.

Vulkanolozi su ispitivali istoriju najvećih vulkana, koji su izbacili tolike količine magme da su na tim mjestima ostala ogromna ulegnuća i kraterske strukture na površini Zemlje.

"Ako bi se takva velika erupcija dogodila danas u centralnom dijelu Evrope, efekti bi bili ogromni", izjavio je Tim Druit sa francuskog Univerziteta Blaise Pascal.

Najveći od tih vulkana dobili su ime "super vulkani". Oni mogu da miruju stotinama hiljada godina prije erupcije, a istraživači su utvrdili da se u decenijama prije takvog događaja naglo ubrzava gomilanje magme.

Naučnici vjeruju da se taj proces može uočiti na osnovu seizmičkih podataka i ostalih očitavanja. Profesor Druit naglašava da je predviđanje takvih događaja godinama, a ne mjesecima prije erupcije od vitalnog značaja.
Dokazi potiču iz analize kristala sa Santorinija, koje su obavili istraživači iz Francuske, Švaicarske i Singapura.