Zabranjeni CFC-11

Kinezi odgovorni za veliko uništavanje ozonskog omotača, koristili opasnu hemikaliju

Klix.ba
Foto: NASA
Kineska građevinska industrija odgovorna je za masovni porast emisije gasova koji uništavaju ozonski omotač Zemlje. Agencija za zaštitu životne sredine (EIA) pronašla je široku upotrebu CFC-11 u Kini, iako je ova hemikalija potpuno zabranjena već godinama.

Naučnici su mjesecima unazad bili veoma zbunjeni misterioznim porastom ispuštanja štetne hemikalije u ozon. Izvještaji o emisiji pokazali su kako su ključni izvor zagađenja kineske građevinske firme.

Prije dva mjeseca istraživači su objavili studiju koja je pokazala da se povećava upotreba zabranjene hemikalije CFC-11. Među istraživačima su postojale sumnje kako se hemikalija koristi negdje u istočnoj Aziji. Nekoliko stručnjaka bilo je zabrinuto da se hemikalija koristi za tajno obogaćivanje urana za upotrebu nuklearnog oružja. Međutim, stvarnost se pokazala drugačijom.

CFC-11 je vrlo učinkovito sredstvo za proizvodnju poliuretanske pjene koja se koristi za kućne izolacije kako bi smanjila račune za električnu energiju, kao i emisije ugljika.

Istraživači iz EIA, grupa koja vodi zelenu kampanju, kontaktirali su deset različitih fabrika za proizvodnju pjene širom Kine. Nakon detaljnih razgovora s 18 firmi, istraživači su otkrili kako se zabranjena hemikalija koristi u većini poliuretanskih izolacija koje proizvode ove firme.

Kineska firma koja je priznala korištenje CFC-11 (Foto: Alamy)

Jedan prodavač CFC-11 procijenio je kako je 70 posto kineskih domaćih proizvođača koristilo zabranjenu hemikaliju. Razlog za ovo je vrlo jednostavan - CFC-11 je mnogo kvaliteniji i jeftiniji od alternativnih sredstava.

"Bili smo apsolutno zapanjeni pronalaskom firmi koje su vrlo otvoreno potvrdile upotrebu CFC-11, govoreći kako je legalno da ga koriste. Otvoreno su nam priznali da koriste hemikaliju za koju znaju da je veoma opasna", kazala je Avipsa Mahapatra iz EIA.

CFC-11 je zabranjen Montrealskim protokolom 1987. godine. Ova hemikalija spada u niz hlorofluorougljika koji su prvobitno razvijeni kao sredstva za hlađenje 30-ih godina. Korištena je i u aerosolnim sprejevima i otapalima. Međutim, naučnici su otkrili da CFC u atmosferi otpušta atome hlora koji mogu brzo uništiti molekule ozona.

Još nije poznato da li će kineske kompanije biti kažnjenje i kako će naučnici utjecati na njihovu upotrebu štetne hemikalije.