Nauka

Je li Turska kolijevka indoevropskih jezika

Klix.ba
Istražujući nastanak ruskog, holandskog, albanskog, talijanskog, engelskog i hindu jezika naučnici su otkrili da je vrlo moguće da su svi ti jezici, koji pripadaju indoevropskoj grupi, nastali na području Turske.

Sličnosti između nekoliko stotina jezika, koji se govore od Islanda do Indije, dovele su do vrućih rasprava o tome gdje su nastali i šta se iz njihove evolucije može saznati o praljudima.

Koristeći složeni računarski model, najprije namijenjen za praćenje epidemije, naučnici su krenuli u potragu za odgovorom na pitanje gdje su nastali jezici iz indoevropske grupe.

Dominantna terorija je da su jezike, koje danas govori blizu tri miliona ljudi, začeli nomadi još u Bronzanom dobu, koji su se konjima kretali istočno i zapadno od stepa smještenih sjeverno od Kaspijskog mora, odnosno prostora današnje Ukrajine.

Drugi pak tvrde da je širenje jezika omogućilo to što su se ljudi bavili poljoprivredom. Tvrde da je kolijevka tim jezicima Turska i da su nastali prije blizu 9.500 godina.

U najnovijoj studiji naučnici su koristili ogromnu bazu zajedničkih riječi pomoću kojih pokušavaju saznati kako i gdje su nastali jezici koje danas govore milijarde ljudi.

"Ključno je to što se poljoprivreda nameće kao glavni faktor u oblikovanju globalne jezičke raznolikosti", rekao je za AFP Quentin Atkinson, evolucijski psiholog na Univerzitetu u Aucklandu na Novom Zelandu, dodavši da rezultati utemeljeni na arheološkim i genetskim istraživanjima pokazuju da je migracija ljudi potaknula širenje poljoprivrednog zanata.

"Ne možemo reći da su svi lovci koji su nastanjivali Evropu pogledali preko ograde i vidjeli da im komšije obrađuju zemlju te i oni to počeli raditi, ali sve upućuje na to da se radilo o jednom velikom pokretu, koji možemo nazvati i kulturnim. Naime, lovci ne samo da su uzimali plug, već su i prihvatali kulturu i jezik koje su poljoprivrednici donosili", istakao je Atkinson.

Kako su naučnici istakli, korištenje metoda, koje su osmislili epidemiolozi u traganju za nastankom jezika, ima smisla, jer postoje brojne sličnosti između evolucije živih bića i evolucije jezika.

Naučnici su načinili bazu riječi koje su slične, kao naprimjer riječ majka - mmoeder na holandskom, madre na španskom, mat na ruskom, mitera na grčkom, mam na hindu jeziku...

Nakon toga, načinili su porodično stablo za svaki od jezika uz pomoć kojeg će pokušati pratiti nastanak i razvoj jezika.