Nauka

Deset najzanimljivijih novih vrsta biljaka i životinja

Klix.ba
Olingito
Kao i svake godine, međunarodni komitet Fakulteta za ekološke nauke i šumarstvo na Njujorškom univerzitetu objavio je listu 10 najzanimljivijih biljnih i životinjskih vrsta koje su otkrivene u 2013.

Od početka 18. vijeka, kada je stvoren sistem kategorizacije svih poznatih vrsta životinja i biljaka, imenovano je, opisano i klasifikovano oko dva miliona vrsta, prenio je Reuters.

U toku prošle godine, naučnici su identifikovali blizu 18.000 novih vrsta, među kojima su olingito, mali sisar koji nastanjuje šume Kolumbije i Ekvadora i zmija bez očiju koja živi na 900 metara ispod zemlje u Hrvatskoj.

Lista je objavljena povodom 23. maja, dana rođenja Carla von Linnéa (1707-1778), švedskog botaničara koji se smatra osnivačem moderne taksonomije.

Naučnici vjeruju da u svetu postoji još 10 miliona neistraženih vrsta, od jednoćelijskih organizama do sisara, te da bi mnoge mogle izumrijeti prije nego što i budu otkrivene.

Quentin Wheeler, entomolog sa Fakulteta za ekološke nauke u sklopu Njujorškog univerziteta, objašnjava da je svrha objavljivanja liste "top 10 najinteresantnijih novih vrsta" da se skrene pažnja javnosti na napore naučnika u popunjavanju inventara svih biljaka, životinja i mikroba koji postoje na zemlji.

Kao i prethodne, i ova lista pokazala je da čak i velike vrste mogu veoma dugo da promaknu pažnji naučnika.

Olingito, naprimjer, životinja između mačke i medvjeda, koja živi u šumama Kolumbije i Ekvadora, prvi je sisar mesožder koji je otkriven u zapadnoj hemisferi u posljednjih 35 godina.

Naučnicima je, također, dugo trebalo da saznaju za postojanje 12 metara visokog tajlandskog Zmajevog drveta koje ima meke, sabljaste listove i kremaste cvjetove sa narandžastim prašnikom. Naravno da je ova biljka bila poznata ljudima koji žive na tom području, ali ne i naučnicima.

O nekim drugim vrstama sa liste niko dosad nije ništa znao.

To je slučaj sa 2,5 centimetara dugom, žutom morskom sasom koja je otkrivena ispod glečera na Antarktiku.

Naučnici nisu imali pojma ni da postoje mikrobi koji su u stanju da prežive sterilizaciju prostorija u kojima se montiraju svemirske letjelice.

Njihovoj pažnji dugo je izmicala i Kostarikanska mušica Zvončica, što je donekle razumljivo s obzirom da je sa svojih 250 mikrometara, ona jedan od najmanjih poznatih insekata na svetu.

"Još smo daleko od upoznavanja cjelokupnog biodiverziteta na Zemlji", smatra Antonio Valdecasas, zoolog sa španskog Nacionalnog prirodnjačkog muzeja u Madridu i predsjednik grupe međunarodnih stručnjaka zaduženih za objavljivanje liste.

"Ako nema predstavu šta postoji, čovjek neće znati ni da li je nešto nestalo ili promijenilo stanište usljed klimatskih promjena ili drugih ekoloških razloga", ističe se u saopštenju komiteta.