40. godišnjica ZOI'84
16

Nezaboravno umjetničko nasljeđe sarajevske olimpijade

N. C.
Originalni posteri Olimpijskih igara u Sarajevu
Originalni posteri Olimpijskih igara u Sarajevu
Tokom obilježavanja četiri decenije od Olimpijskih igara 1984. u Sarajevu, vrijeme je i da proslavimo izuzetan trud koji je ovoj globalnoj fešti dodao kulturnu i umjetničku dimenziju.

Iz Oficijelne Umjetničke Mape radova pod nazivom "Art & Sports" kreirane od strane Laze Vujića (Visconti Art Galerija Ljubljana), odabrano je djelo "Speed Skater" koje je Andy Warhol uradio u čast tadašnjih Zimskih Igara u Sarajevu, a koje bi dodatno promoviralo kolekciju umjetničkih radova koju posjeduje Olimpijski Muzej u Sarajevu.

Lazar Vujić je predložio Olimpijskom savezu projekt saradnje s tadašnjim vodećim svjetskim umjetnicima, te ih je čak 17 napravilo rješenja prema kojima su izrađeni plakati i razglednice Igara. Među autorima su: Pierro Dorazio, Friedrich Hundertwasser, David Hockney, Henry Moore, Michelangelo Pistoletto, Cy Twombley..

Pod vodstvom Laze Vujića i njegove supruge Žive Škodlar Vujić, vlasnika galerije Visconti Fine Art u Ljubljani, Sarajevo Olympics Art Project okupio je 18 renomiranih umjetnika iz cijelog svijeta kako bi stvorili djela koja su sadržavala duh igara.

"Ideja je potekla iz grafičkog portfelja razvijenog za Olimpijske igre u Minhenu 1972. godine", prisjeća se Lazo, prateći početak projekta.

"U to vrijeme imao sam galerije u Milanu i Beču. Jednog dana kod kuće sam slučajno na televiziji gledao jubilarnu proslavu pobjede Sarajeva na Olimpijadi, što je izazvalo inspiraciju. Okrenuo sam se Živi i rekao: 'Hajmo u Sarajevo da ponudimo umjetnički projekat.' I tako je krenulo", kazao je.

Uprkos nedostatku finansijskih sredstava sarajevskom Olimpijskom komitetu da podrži projekat, njihova podrška je dala ključni poticaj.

"Političari su prepoznali potencijal kulture u promociji naše zemlje", naglašava Lazo.

Međutim, ulazak u ovaj poduhvat pokazao se finansijski zastrašujućim, jer je Vujić samostalno finansirao projekat.

"Život u komunističkoj zemlji, a ja sam tražio prilike na globalnom nivou, bio je imperativ osigurati partnere", objašnjava Lazo.

Živina neprocenjiva stručnost kao historičarke umetnosti, galeriste i kustosa Međunarodnog grafičkog bijenala pokazala se ključnom u navigaciji umetničkim projektom.

Projekat je započeo u jesen 1982. godine, sa manje od godinu dana da se sve završi prije Olimpijade.

"Promocija projekta prije igara bila je ključna. Strateški smo koristili muzejske izložbe, televiziju i druge medije kako bismo prikazali umjetničke kreacije i olimpijski duh", kazao je.

Uspostavljanje veza sa umjetnicima kao što su Henry Moore i Andy Warhol bilo je ključno.

"Mooreova podrška pokrenula je projekat naprijed. Kada je čuo da je za Jugoslaviju, odmah je rekao 'Ja sam za!' Ništa nije pitao", naveo je.

Živa dodaje da je dolazak iz Jugoslavije u to vreme bila prednost, što je pomoglo da se vrata otvore: "Jugoslavija je tada nešto značila. Bili smo neka egzotična enigma."

Nakon susreta s Mooreom u Londonu, odletjeli su u New York kako bi upoznali Andyja Warhola.

"Kada me je primio, s njim je bio njegov poslovni menadžer Frederick Hughes. Worhol je hodao ispred mene i pitao: 'Koga još imam u projektu?' Rekao sam mu: 'Upravo sam bio s Murom prije dva dana.' Zatim je rekao: 'Ako je Moore unutra, ja sam u takođe.' I to je bilo to. Onda me je samo pitao 'Kada projekat treba da se završi?' i odmah dodao: 'Znam, juče!'", navoe je.

Izazovi su bili u izobilju, od organizacijske logistike do finansijskih napora nastalih kroz opsežna putovanja. Ipak, kulminacija je bio portfolio s originalnim grafikama cijenjenih umjetnika, od kojih je svaki prožet suštinom Olimpijade: Piero Dorazio, Jean-Michel Folon, Eduardo Arroyo (Greco), Gottfried Helnwein, Howard Hodgkin, Yun Hyong-keun (Hhwang-keun), Jiri Kolar, Henry Moore, Friedensreich Hundertwasser, Dževad Hozo, Mimmo Paladino, Michelangelo Pistoletto, David Hockney, James Rosenquist, Giuseppe Santomaso, Gabrijel Stupica, Cy Twombly i Andy Warhol.

Razmišljajući o dragim uspomenama, par prepričava trenutke provedene sa Henryjem Mooreom i živopisnom umjetničkom scenom New Yorka.

"Najljepše uspomene su vremena koje smo proveli sa Henry Mooreom. Tri puta smo bili gosti na njegovom imanju izvan Londona, ručak kod njega je bio božanstven", priseća se Živa.

Lazo se dalje prisjeća: "U Njujorku je u to vrijeme uvijek bila neka zabava. Jednom je James Rosenquist slavio rođendan, a cijeli svijet umjetnosti bio je tamo. Na aerodromu sam zbog letenja za Kaliforniju, a on mi kaže "zažalit ćeš" i onda mi pusti da čujem džez bend u pozadini. Ostao sam, naravno!"

Robert Rauschenberg ih e upoznao sa Rosenquistom.

"Rauschenberg je bio ne samo ljubazan kao osoba, već i izuzetno gostoljubiv. Rauschenbergova toplina i Rozenkvistova veselost ostaju urezani u naša sjećanja", zaključuje Živa.

Umjetnički projekat Olimpijskih igara u Sarajevu svjedoči o transformativnoj moći umjetnosti, ujedinjujući nacije u slavlju kreativnosti i atletizma. Usred odjeka historije, ostaje svjetionik kulturnog sjaja i ujmetničkog naslijeđa.

40 godina nakon, Andyjev rad "Speed skater" postaje nosiva umjetnost u ograničenom tiražu, samo za 2024. godinu. Svega 40 replika Andyjevog djela će se re-kreirati u tiskanoj verziji na bijelim i crnim odjevnim predmetima posebno za ovu priliku, a koje će biti moguće kupiti jedino u Olimpijskom Muzeju u Sarajevu. Ovi primjerci kolekcionarske vrijednosti će moći da se nabave kroz listu čekanja, putem muzejskog web shopa i preko web stranice. Svi uzorci koji se ne prodaju prema ugovoru sa Andy Warhol Fondacijom moraju biti uništeni radi zaštite vrijednosti umjetničkog stvaralaštva. Više o razvoju projekta možete saznati u narednom periodu na socijalnim mrežama Olimpijskog Muzeja.