Kultura
362

Životni projekt umjetnice Sanite Lisice: Pijeskom na platnu ispisuje Kur'an

Piše: A. Džaferović
Umjetnica Sanita Lisica uz pomoć pijeska stvara originalna i jedinstvena umjetnička djela koja su očarala arapski svijet. Do sada je na svojim slikama "oživjela" živote Palestinaca u Gazi, ispričala priču o kraljici od Sabe ili osnivanju Saudijske Arabije, a trenutno radi na životnom projektu - na platnima ispisuje cijeli Kur'an pijeskom.
Sanita Lisica (Foto: Anadolija)
Sanita Lisica (Foto: Anadolija)

Uposlenica Ambasade BiH u Kataru sredinom decembra predstavila je svoje radove, ali i svoju domovinu, na izložbi u okviru obilježavanja Nacionalnog dana Katara u Dohi.

"Bila mi je zaista velika čast da svojom izložbom učestvujem u ovom značajnom danu zemlje u kojoj trenutno živim i radim, te predstavljam svoju zemlju Bosnu i Hercegovinu. Na izložbi su predstavljena moja 22 djela slikana pjeskom iz Katara i drugih zemalja Arapskog zaliva. Na slikama su simbolično predstavljeni specifični elementi kulturno-historijskog nasljeđa Katara i drugih zaljevskih zemalja", kaže Lisica u razgovoru za Klix.ba.

Ova umjetnica i diplomatkinja do sada je više puta izlagala u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i u BiH. Njene izložbe uvijek izazivaju veliku pažnju posjetitelja, jer slikanje pijeskom je još uvijek dosta nepoznata tehnika.

Ljubav prema ovoj umjetnosti kod Sanite se rodila još tokom studija Orijentalistike u Sarajevu.

Iz kataloga u povodu izložbe Dah pustinja
Iz kataloga u povodu izložbe Dah pustinja
"Naime, stara arapska poezija ili Muallaqe (sedam najljepših pjesama koje su birane na takmičenjima u predislamskoj Arabiji, izvezene zlatnim harfovima i kačene na zidove Kabe) su u meni probudile ljubav za pustinjom. Predislamski pjesnici Imru-l-Kajs, Antara bin Šeddad, Tarafa i drugi su izuzetnim jezičkim stilom opisivali pustinju, sve njene ljepote ali i surovost života u toj sredini, opisivali su sve ono što ih je okruživalo i potiskivalo, sve ono što su voljeli ali i one koji su njih voljeli - borbe, kamile, konje, staništa logora...Sve se to nekako usadilo u meni pa sam zavoljela pustinju i pijesak i vjetar koji se igra sa zrncima pijeska i nosi ih sa jedne pješčane dine na drugu i to preko ljepote arapskog jezika kojim je opisivana ta pustinja i sve u njoj. Zavoljela sam pustinju prije nego sam je vidjela", priča Lisica.

Nakon prvih posjeta arapskim zemljama počela je skupljati pijesak i po povratku kući slikala ono što joj je ostalo u sjećanju - jutro u Tripoliju, ruševine u Gazi, mezarje u Dženinu u Palestini, drvo limuna u dvorištu srušene kuće u Rafahu , nomadsko stanište usred pješčanog prostranstva, žeđ pustinje za vodom.

"Inspiracija mi je u početku bila ta stara arapska poezija, a sada je svaka slika priča koju priča pijesak odakle potiče. Slika Grad tajni slikana pijeskom iz Jemena priča priču o kraljici Belkisi koja je vladala nekada davno Jemenom, slika Al Dir'iyya priča priču o početku osnivanja Kraljevine Saudijske Arabije, slika Dašak historije priča o jednom starom gradu na sjeveru Katara koga je vrijeme pokrilo pijeskom, a koji je imao jedan veoma aktivan trgovački i pomorski značaj, slika Borba priča o životu Palestinaca i njihovoj stalnoj borbi za opstanak, u središtu slike se nalazi kamen jedne srušene kuće iz Gaze. Na slikama ima dosta motiva iz Kur'ana - poziv na jutarnju molitvu, Berzah, Mjesec, povratak", kaže Lisica, te otkriva da trenutno pijeskom na platnu ispisuje cijeli Kur'an.

Sa izložbe u Sarajevu 2013. godine (Foto: Anadolija)
Sa izložbe u Sarajevu 2013. godine (Foto: Anadolija)

Slikanje pijeskom je veoma zahtjevna tehnika pa je ova umjetnica uložila puno truda da pronađe adekvatnu tehniku kojom ću zadržati pijesak na platnu, a da pritom on zadrži svoju originalnu boju.

"Samo na jednoj slici nekada znam raditi po nekoliko mjeseci zbog slojevitosti koju želim da ostvarim i zadržim na slici. Zapravo, egipatski umjetnik i profesor Akademije u Luksoru, Mohamed Orabi, prilikom posjete Sarajevu, kada je prvi put vidio moje slike ohrabrio me da izlažem radove i nastavim raditi zbog jedinstvenog stila i unikatne tehnike. U Abu Dhabiju sam učestvovala na takmičenju koje je organizovala Institucija Abu Dhabija za umjetnost i muziku i osvojila drugo mjesto, što je meni ustvari bilo i priznanje za moj rad. Zbog interesa medija u UAE, vrlo često sam bila gost na ondašnjim televizijama, ali i redakcijama novina i magazina", priča ova umjetnica.

Lisica je u Abu Dhabiju imala nekoliko izložbi, a prva je bila 2010. godine u veleljepnoj "zlatnoj palači" Emirates Palace na dan godišnjice smrti Sheikha Zayeda, osnivača i ujedinitelja sedam emirata .

Iz kataloga u povodu izložbe Dah pustinja
Iz kataloga u povodu izložbe Dah pustinja
"U Emiratima sam na poziv opštine Zapadna regija izlagala tokom prestižnog Festivala kamila koji se inače održava u pustinji, u luksuznom šatoru opštine zbog specifičnosti tehnike i usklađenosti sa ambijentom pustinje. Nevjerovatan je prizor kako se preko noći pustinja preobrati u naselje od nekoliko hiljada stanovnika, budući da na festivalu učestvuju sve Zemlje zaliva. Izlagala sam u Dubaiju, u tradicionalnom i kulturnom distriktu Al Bastakiya. U BiH sam izlagala u Sarajevu, Mostaru, Zenici, Banjoj Luci...

Lisica je otpravnica poslova Ambasade BiH u Kataru, a posao diplomatkinje i umjetnice, kaže, ide jedan s drugim, jer je i jedno i drugo predstavljanje, prenošenje poruke.

"Lijep je to spoj. Sinteza diplomatije i umjetnosti, kako reče ministar kulture Katara na otvaranju moje izložbe prije par dana", kaže na kraju ova diplomirana orijentalistkinja, turkologinja i arabista, te magistar arapskog jezika i bivša novinarka BHT-a.