Kultura
97

Nihad Kreševljaković: MESS je svjetionik slobode u BiH i Evropi

Piše: M. S.
Nihad Kreševljaković (Foto: Klix.ba)
Nihad Kreševljaković (Foto: Klix.ba)
Sarajevski Festival MESS ima dugu i bogatu historiju, a ove godine održava se 56. put. Ovogodišnji Festival donosi neke promjene, a o njima smo razgovarali sa Nihadom Kreševljakovićem, novim direktorom Festivala MESS, kao i o situaciji u kojoj se nalazi pozorišna scena u BiH, utjecaju pozorišta na društvo i značaju ovog festivala za BiH.

Ovogodišnji Festival MESS potegnut će teme sa kojima se društva u kojima su nastajale nerado suočavaju u javnom diskursu.

Kreševljaković kaže da je ideja oko koje je koncipirano ovogodišnje izdanje globalna banalizacija zla te da se u velikom broju predstava iz ovogodišnjeg programa autori bave svojevrsnom dekonstrukcijom narcisodnog nacionalizna u smislu suočavanja sa vlastitim predrasudama i strahovima.

"Mržnja, isključivost, podjele, teror, paranoja i strah od drugih i drugačijih dijelom su te slike vremena u kome živimo - i lokalno i globalno", kaže Kreševljaković.

Ova ideja odražava se i u vizuelnom identitetu MESS-a. Kreševljaković kaže da se na ovogodišnjem posteru nalazi lik jednog političara čije izjave su ga učinile globalnom metaforom površnosti, bezobzirnosti i općenitim odsustvom empatije prema drugom i drugačijem. Iako rečenog političara Kreševljaković nije imenovao, iz njegovog opisa očito je da se radi o Donaldu Trumpu, kandidatu za predsjednika Sjedinjenih Američkih Država (SAD).

"Činjenica da će u danima održavanja Festivala upravo taj i takav čovjek možda postati predsjednikom jedne od najvećih svjetskih sila svakako je zanimljiva priča o vremenu i svijetu u kome živimo, da ne kažem zastrašujuća. S obzirom da su u tom periodu i izbori u našoj zemlji, ovaj lik će se pojaviti u jakoj konkurenciji onih koji nam olako s postera obećavaju brda i doline dok su glavni generatori njihove motivacije osobni interesi“, kaže Kreševljaković.

U takvom ozračju, kaže on, MESS će biti prostor gdje neće biti tih lažnih osmijeha.

"Tamo će vas ozbiljni ljudi pozivati na iskren dijalog o realnosti svijeta i vremena u kome živimo te podsjetiti nas na važnost poštivanja samih sebe i odgovornosti koju sami snosimo za život koji živimo“, kaže on.

Pozorište kao dio pozitivnih društvenih promjena

Iako Kreševljaković tvrdi da pozorište ne može mijenjati društvo te da to i nije posao umjetnika, MESS ovogodišnjim političkim komentarima preispituje status quo u društvu, što je velikim teatarskim revolucionarima, poput njemačkog reditelja i dramaturga Bertolta Brechta, bio znak društveno angažovane umjetnosti.

"Pozorište može nadahnuti, inspirirati i ukazivati na probleme i na taj način biti dijelom pozitivnih društenih promjena“, kaže Kreševljaković i dodaje da društvo bez pozorišta u Evropi jednostavno ne postoji.

Uz to tvrdi da je broj ljudi koji idu u pozorište ili broj ljudi koji čitaju knjige u jednom društvu jedan od suštinskih pokazatelja stepena na kom se to društvo nalazi.

Brojem ljudi koji idu u pozorište u BiH Kreševljaković je zadovoljan.

"S obzirom da u BiH nemamo osobito velikih gradova, možemo reći da imamo i solidan interes publike. Ipak, susjedne zemlje izdvajaju znatno veća sredstva za teatar, a događaji poput MESS-a očuvali su status najznačajnijeg festivala samo zahvaljujući jednoj fanatičnoj posvećenosti ljudi koji tamo rade“, rekao je on.

Problemi i politika

Najveći problem sa kojim se Festival suočava je, prema Kreševljakoviću, kontinuirano reduciranje budžeta uprkos postignutim rezultatima.

"Ne mislim da se radi o tome da je sada manje novca nego što smo ga u državi imali po završetku opsade, već o jednoj neravnopravnoj raspodjeli, neshvatanju važnosti kulture za društvo te definitivno korupciji i kriminalu koji generira sve probleme te vrste“, rekao je Kreševljaković.

On navodi da smatra zabrinjavajućim da, izuzimajući pojedince, danas u politici imamo mnogo manji broj ljudi, pa i partija, koje u odnosu na njihove kolege iz perioda agresije i poslije nje shvaćaju koliko su kultura, umjetnost i općenito sloboda važni za jedno zdravo i progresivno društvo.

"U pogledu politike dobro je je to da trenutno bar u Kantonu Sarajevo imamo ministra kulture i sporta koji je svjestan važnosti uloge kulture i umjetnosti u kreiranju jedne drugačije slike grada i države. Govoreći o FBiH, tu su stvari drugačije, ali mi se iskreno nadamo da će i Federalno ministarstvo pokazati da su iskustva iz prošle godine bili greška. O odnosu politike ovisi i to koliko će evidentni potencijali bh. teatra biti iskorišteni u smislu njegove afirmacije van naših granica“, kaže on.

Novosti u MESS-u

Ovogodišnji MESS donosi nam visoko kvalitetan festivalski program, ali isto tako i neke novitete za ljubitelje pozorišta i pozorišne radnike. Jedan od njih je organizacija zasebnog MESS Marketa, koji za cilj ima afirmaciju koprodukcijske saradnje, kao i afirmaciju teatra u cijeloj regiji. Po prvi put se ove godine organizuje i showcase u okviru koga će se predstaviti neka važna teatarska ostvarenja iz BiH. U toku Festivala po prvi put u BiH će biti organizirana i generalna skupština Evropske teatarske konvencije koja će u Sarajevu okupiti ljude iz vodećih teatarskih institucija u Evropi, tako da će glavni grad BiH biti središte evropskog teatra tih dana.

Još jedan od noviteta je odvajanje MESS-a za mlade, koje prethodi Festivalu. Kreševljaković kaže da su time željeli dati dodatni značaj tom programu te pokazati svoju posvećenost važnosti kreiranja nove publike kroz rad sa djecom.

  1. izdanje Internacionalnog teatarskog festivala MESS održat će se od 30. septembra do 9. oktobra 2016. godine, publika će u okviru glavnog programa moći pogledati 19 predstava iz 16 država, dok će četiri dodatne predstave igrati u okviru programa MESS OFF, uz promocije knjiga, performanse i panel diskusije.

Kreševljaković kaže da je MESS najznačajniji teatarski događaj, ne samo u našoj zemlji, već i u okruženju.

"Unatoč činjenici da susjedne zemlje izdvajaju znatno veća sredstva za svoje teatarske festivale, zahvaljujući iskustvu ljudi u MESS-u, te jednoj fanatičnoj posvećenosti MESS je i danas, kao što je bio šezdesetih godina ili u periodu opsade svjetionik slobode ne samo u Bosni, već u Evropi", kaže Kreševljaković