Djelom "Treći raj"
167

Maestro Michelangelo Pistoletto iz Sarajeva šalje poruku jedinstva i kulturnog otpora

Piše: El. B.
(Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba)
Italijanski umjetnik i protagonista pokreta Arte Povera/Siromašna umjetnost šezdesetih godina Michelangelo Pistoletto je na inicijativu Ambasade Italije u BiH, a povodom Dana Republike Italije, u Art Depou Ars Aevi predstavio svoje djelo "Treći raj". Na taj način Sarajevo je postalo dio niza svjetskih gradova u kojima je predstavljena ideja jedinstva umjetnog i prirodnog svijeta u cilju harmonizacije oprečnosti.

"Treći raj" je simbol beskonačnosti koji je maestro preinačio dodavanjem jednog centralnog kruga, koji je zamišljen kao sredstvo promjene i preporoda novog čovječanstva. Govoreći o djelu koje je danas predstavio, Pistoletto je objasnio da Treći raj znači da postoje dva prethodna raja.

"Prvi raj je bio onaj u kojem su ljudska bića bila potpuno integrisana u prirodu, a drugi raj se rađa izlazeći iz prirode. To je artificijalni raj gdje s jedne strane imamo prirodu, a s druge umjetnost. Artificijalni svijet se rodio kao novi i nastao je iz prirodnog svijeta, ali poslije je krenuo da napada prirodni svijet tako da se sada nalazimo u situaciji u kojoj moramo uspostaviti ravnotežu između prirode i artificijalnog svijeta. Tako sam ja realizirao jedan simbol koji je sačinjen od tri kruga. Dva eksterna kruga predstavljaju sve suprotstavljenosti iz prirodnog i umjetnog svijeta, a centralni krug predstavlja ujedinjenje, saradnju, ravnotežu i harmoniju između prirode i umjetnika", rekao je Pistoletto.

Istakao je kako vjeruje da se nalazimo u trenutku u kojem se uistinu cijelo društvo mora aktivirati.

"Umjetnik ne može više biti sam i proizvoditi jedno umjetničko djelo za sebe samog kao komercijalni predmet. Ali postoji i taj aspekt i ne treba ga potcjenjivati. U svakom slučaju umjetnici moraju da žive, da budu aktivni i da proizvode, ali to nije dovoljno jer umjetnost mora napraviti korak više i da se umjetnici konačno počnu baviti i društvom", rekao je.

Važna izgradnja muzeja Ars Aevi

Istakao je kako je kolekcija Ars Aevi napravljena s velikom pažnjom i inteligencijom jer su se pokrenuli mnogobrojni svjetski umjetnici.

"To je prejaka osnova da bi se pokrenula i evidentirala spiritualnost i duša društva putem umjetnosti. Ova kolekcija može postati duša umjetnosti, a kasnije može postati duša društva i spiritualnosti. Zbog toga je veoma važna izgradnja muzeja Ars Aevi na ovom mjestu gdje umjetnost postaje nešto što generira promjenu", poručio je Pistoletto.

Kritičarka savremene umjetnosti i kustosica izložbe Treći raj u Sarajevu Manuela Gandini rekla je kako je Treći raj veoma važna stvar za jednu zemlju koja je enormno puno patila jer se putem simbola Trećeg raja stanovništvo može ponovo ujediniti i može, uz prethodno upoznavanje i poštovanje, obećati samo sebi da se više nikada neće desiti ekstremno nasilje.

"Umjetnost i simboli imaju ogromnu moć nad našim životima. Simboli su možda nevidljivi i ne percipiramo ih odmah, ali oni ulaze u naše živote i mogu ih transformirati. Simbol Trećeg raja je univerzalni simbol novog čovječanstva. Imamo sreću da imamo sa sobom umjetnika kao što je Pistoletto koji je prenio Treći raj. On uvijek kaže kako on nije stvorio taj simbol, već mu je jednostavno došao što znači da putem umjetnosti možemo doći u novo stanje i dimenzije", rekla je Gandini.

Kulturni otpor

Naglasila je da je najvažnije zajedništvo i da je i za njih, kao i za nas, veoma važno to što je "Treći raj" predstavljen u Sarajevu.

"Zahvaljujući kulturi koja je stvorena ovdje tokom i nakon rata, mi smo uistinu naučili mnogo iako taj strašni rat nismo doživjeli. Riječ je o kulturnom otporu i zaista je to na svjetskom planu primjer kulturnog otpora. Ars Aevi je mnogo važan i snažan i zahvaljujući Enveru Hadžiomerspahiću cijeli svijet umjetnosti je odgovorio na njegov poziv i svi su se animirali donirajući svoja djela", zaključila je Gandini.

Pistoletto je prvi internacionalni umjetnik koji je poklonio svoje djelo za Kolekciju savremene umjetnosti Ars Aevi pokrećući tako njenu međunarodnu promociju. Riječ je o djelu La Porta dello Specchio/Vrata ogledala iz Kolekcije Milano koju je priredio Enrico Comi. Pistoletto je 2001. bio prvi umjetnik Kolekcije Ars Aevi koji je realizirao reprezentativnu samostalnu izložbu u Sarajevu u Umjetničkoj galeriji BiH.

Bit će također prvi umjetnik Ars Aevija koji će pokrenuti novu, treću razvojnu fazu kolekcije koja predviđa uvrštavanje monumentalnih djela u urbane strukture i javne površine grada. Djelo koje je maestro izabrao u ovu svrhu je Luogo di Raccoglimento Multiconfessionale e laico (Mjesto multikonfesionalnog i laičkog susreta), saopćeno je ranije iz Ambasade Italije u BiH.

Nakon maestrovog javnog predavanja u Amfiteatru Doma mladih/Art Depou Ars Aevi uslijedit će performans sa studentima iz Tuzle, Banje Luke, Mostara i Sarajeva na platou KSC Skenderija.