Kultura
97

Direkcija MESS-a o predstavi Olivera Frljića: Zabrana umjetničkog izraza bila bi čin nedemokratskog društva

Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Povodom saopćenja Hrvatskog kulturnog društva "Napredak" te reakcija u pojedinim medijima, u kojima se traži zabrana izvođenja predstave "Naše nasilje i vaše nasilje", oglasila se i direkcija MESS-a ističući kako bi zabrana izvođenja spomenute predstave bio čin nedemokratskog društva.

"Direkcija Festivala MESS smatra da u demokratskim i slobodnim društvima umjetnici i umjetnice imaju pravo da kritički propituju sve aspekte društvene stvarnosti. Traženje zabrane predstave je izraz nedemokratskog čina s obzirom da su umjetničke slobode jedna od najvažnijih evropskih vrijednosti", naglašavaju iz MESS-a.

Ističu kako razumiju svačiji izbor da ne prihvata različite umjetničke sadržaje, ali da su začuđeni kada se moralno arbitrira nad predstavom koja nije viđena, već se poziva na novinske naslove u kojima se prizori predstave sagledavaju van konteksta i autorske ideje.

"Svako ima slobodu izbora, pa tako i da ne posjećuje predstave čiji sadržaj ne podržava. Od zvanične objave programa Festival MESS o predstavi sa javnošću komunicira zvaničnim sižeom predstave i rediteljskim konceptom koji je produkcija predstavila:

"Predstava 'Naše nasilje i vaše nasilje' posmatra Evropu naivno zatečenu izbjegličkom krizom, Evropu koja spremno zaboravlja na svoju kolonijalnu prošlost dok jednako tako spremno zatvara granice hiljadama koje bježe pred posljedicama evropske i američke politike. Dvadeseto stoljeće kao da je uporno radilo na poticanju nacionalnih narcizama koji su jednu masu učili da je bolja od drugih. Ovo stoljeće nastavlja istim lekcijama, koristeći se nepogrešivim oružjem: strahom. Sliku snažne, sjajne Europe nagriza rastuća paranoja i od svukud nam se šalje poruka: nigdje više niste sigurni. Strah je ipak najsigurniji preduvjet za mržnju. Jesmo li svjesni da naše blagostanje ovisi o hiljadama mrtvih na Bliskom Istoku? U trenutku jedne od najvećih svjetskih kriza nakon Drugog svjetskog rata trebamo li se s ponosom nazivati Evropljanima ili se Evrope trebamo sramiti? Jesmo li spremni snositi posljedice evropske stoljetne dominacije? Oplakujemo li jednako žrtve terorističkih napada u Parizu i Bruxellesu, kao i onih u Bagdadu? U kojem smo trenutku povjerovali da smo gospodari istine i da je naš Bog svemoćniji od drugih? I gdje se u svemu tome nalazimo mi, gledatelji/ce dok plačemo u polumraku dvorane pred fikcionalnim prizorima, ali ostajemo ravnodušni pred stvarnim ljudima u izbjegličkim kampovima".

Ova predstava nema namjeru vrijeđati ničija religijska osjećanja, već ukazuje na političko licemjerje Zapada koje je indiferentno spram stradanja neevropskog stanovništva, navodi se u saopćenju.

Nakon izvedbi u Njemačkoj, Austriji i Poljskoj, te nakon Bosne i Hercegovine, predstava putuje u Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju i Rumuniju. Festival MESS je kroz cjelokupni program 56. izdanja u fokusu imao izbjegličke teme u kojima se kritikovao akt nasilja i netolerancije spram civilizacijskih vrijednosti i humanizma. "Upravo u tom tonu je i predstava 'Naše nasilje i vaše nasilje'. Festival MESS je bio, jeste i ostat će prostor slobode i umjetničke odgovornosti", zaključuje direkcija Festivala MESS.