60. Berlinale
0

VIDEO / Američka kritika oduševljena filmom "Na putu"

Piše: Ahmed Burić
Bez obzira na to kako žiri Berlinalea odluči podijeliti nagrade sasvim je jasno da je film "Na putu" napravio ogroman uspjeh. Kako pred publikom, koja je možda i najdužim aplauzom ispratila ekipu filma iz Berlinale Palasta, tako i kod kritike, koja nije štedjela pohvale.

Screen International, možda i najvažnija novina kad je u pitanju filmski biznis donosi da je Jasmila Žbanić, dobitnik Zlatnog medvjeda prije četiri godine učvrtila svoju reputaciju nekoga ko kopa po problemima balkanskih političkih tema i produbljuje ih iz ženske perspektive. Tako je u u drami “Na putu”, u kojoj mlada žena upada u borbu sa svojim partnerom koji prihvata fundamentalistički Islam. Ovaj film pokazuje dramatičan sukob tradicionalnog islama i sekularnog modernizma.

"Film je", tvrdi Screen, "urađen vizuelno lucidno uz jedinstvenu naraciju, gdje Zrinka Cvitešić fascinantnom glumom stvar izdiže iznad šematiziranih socijalnih pitanja. Na kraju se kaže da će kombinacija interesa za temu i medijske prisutnosti Cvitešićeve, kao i rast reputacije Jasmile Žbanić u smislu autorske zrelosti, donijeti filmu solidnu poziciju u art-kinima širom svijeta.

"Film se događa u Sarajevu, a ispričan je iz perspektive Lune (Cvitešić), mlade stjuardese. Ona živi s Amarom (Lučev), koji radi kao kontrolor leta. Bosanci iz muslimanskog miljea žive potpuno sekularan život, žive u nježnoj ali strastvenoj seksualnoj vezi. Nakon što Amar zbog problema s alkoholom izgubi posao, sretne prijatelja iz rata, Bahriju (Ermin Bravo), on mu ponudi posao u muslimanskom kampu na jezeru, u kojem se živi prema fundamentalističkim načelima, i počinje prihvatati njihovu filozofiju."

Govoreći iz sekularističke ženske perspektive Žbanićeva pokazuje kako islam prolazi u pore društva koje još uvijek žive boljke posljedica rata. Drugi magazin s engleskog govornog područja koji svakodnevno izlazi na Berlinaleu je Hollywood Reporter, čija tradicija i lucidnost najčešće pogađaju "u srijedu". Tako je i ovaj put: "Film Na putu će zainteresirati kreatore festivalskih programa i kupce na svim stranama svijeta jer se bavi sukobom sekularnog i vehabijskog islama koji se zbiva svuda po muslimanskom svijetu."

Vjerovatno najbolja - i potencijalno najgora stvar - za ovaj film jeste što je baziran na izrazito jasnom, dobro razvijenom klasičnom scenariju. Tu nema lepršavosti u radu s kamerom, ali jasno definirana, sjajna gluma i koherentni likovi dovode do filma koji je prihvatljiv, dobro kontroliran i što je najvažnije, izbalansiran između takvih krajnosti kao što su vehabijski islam i život zapadno orijentirane sekularne građanke kakva Luna želi ostati.

Ta izbalansiranost se je, nesumnjivo, najviše dopala i njemačkoj kritici koja se može otprilike sublimirati u onome što je objavio Berliner Tageszeitung, koji se pita u čemu bi bio problem da Jasmila Žbanić osvoji i drugog Zlatnog medvjeda, smatrajući film zrelim, vrhunskim ostvarenjem.

Pogledajte pojavljivanje ekipe filma "Na putu" na crvenom tepihu i priloge njemačkih televizija: