"Nećeš ništa shvatiti"
30

Najiščekivaniji film godine: Zbog Nolanovog "Teneta" mnogi riskiraju zarazu virusom u kinima

Piše: Ines Mrenica
Vrijedan 205 miliona dolara, Nolanov novi film s palindromskim naslovom je akcioni spektakl koji se filozofski poigrava s vremenom. John David Washington je Protagonist koji se naoružan riječju "Tenet" bori za opstanak cijelog svijeta.
Nakon što je datum njegove premijere nekoliko puta odgađan, Nolanov novi ekstravagantni film "Tenet“ je nahrupio u kino dvorane, zajedno s armijom obožavatelja lika i djela autora "Mementa“, Batmanove trilogije "Dark Knight“ i naslova "Inception“, koji je proglašen najboljim filmom posljednje decenije. Christopher Nolan, osim što je napravio revoluciju u historiji kinematografije svojim filmovima u kojima se filozofski poigrava pitanjem vremena, sada će biti upamćen kao reditelj zbog čijeg novog filmskog naslova ljudi riskiraju da se u kino dvoranama zaraze smrtonosnom bolešću zbog puke zabave.

"Tenet" je najskuplji film svih vremena u kojem je glavna uloga povjerena nekom Afroamerikancu, a snimljen je u IMAX formatu. Sličica 70mm IMAX formata je skoro devet puta veća od standardne 35mm sličice, što bitno utiče na količinu snimljenih detalja, pa je ugođaj gledanja Nolanovog filma u kinima jedinstveno iskustvo.

James Bond na Nolanov način

Christopher Nolan je odrastao na špijunskim trilerima, među kojima su dominirali filmovi o najpoznatijem agentu s dozvolom a ubijanje, Jamesu Bondu. U "Tenetu“ pravi svojevrstan odmak od klasične postavke žanra, poigravajući se percepcijom vremena i naših postupaka, kao što je povratak metka u cijev pištolja ili automobil koji juri kroz vrijeme vozeći unatrag. Glavni junak priče kreće se kroz polumračni svijet međunarodne špijunaže, u misiji koja se odvija u nečemu što podsjeća na inverziju stvarnog vremena, ali ipak nije putovanje kroz vrijeme. Za potrebe filma, glumci su morali čak naučiti izgovarati riječi unatrag.

Akcione scene snimljene u filmu "Tenet“ do sada nisu viđene na velikom platnu, a zahtijevale su iscrpan trening glavnog glumca Johna Davida Washingtona, sina Denzela Washingtona. Osim toga, za potrebe snimanja filma, Nolan je uništio avion, što u svijetu današnjih naprednih kompjuterskih tehnologija za neke ljude predstavlja bahato traćenje kapitala. Glumci iz filma, među kojima su Robert Pattinson i Kenneth Branagh, su u brojnim intervjuima izjavljivali da su se zbog Nolanovog insistiranja na stvarnim scenama i izbjegavanja CGI-ja osjećali kao da su snimali dokumentarac.

Robert Pattinson i John David Washington u filmu
Robert Pattinson i John David Washington u filmu "Tenet"

Radnja filma započinje u kijevskoj operi u koju upadaju ruski teroristi, gdje se reditelj poigrava sa stvarnim događajima iz 2002. godine kada su čečenski teroristi u moskovskom teatru publiku držali kao taoce. Protagonist (John David Washington) iz CIA-e prelazi u tajnu službu u kojoj sarađuje s Neilom (Robert Pattinson), u misiji praćenja manipulacija ruskog oligarha Andreja Satora (Kenneth Branagh).

Naoružan tek jednom riječju “tenet”, Protagonist (John David Washington) manevrira kroz vrijeme i prolazi kroz međunarodnu špijunažu kako bi spriječio treći svjetski rat. Spašavanje svijeta nikada nam nije bilo potrebnije u aktuelnom historijskom trenutku, ali je naracija kompleksna i nepažljivog gledatelja izbacuje iz nelinearnog toka radnje, kojem preostaje samo da se pokuša vratiti natrag u priču kroz duga objašnjenja i filozofske dijaloge u filmu, koje, između ostaih, vodi i britanski glumac Michael Caine.

O tome koliko je složena i slojevita radnja "Teneta“ svjedoči izjava Roberta Pattinsona koji je rekao da je scenarij morao pročitati nekoliko puta da bi ga shvatio, dok je Washington scenarij čitao punih pet sati zaključan u Nolanovom uredu u Warner Bros. studiju. "Ti ne ispaljuješ metak iz pištolja. Metak se samo vraća u cijev tvog pištolja“, jedna je od replika u filmu, kao i ona koja je iskorištena kao promotivni slogan "Teneta“, a koja poručuje gledatelju kako ništa neće shvatiti.

Tenet je riječ koja označava princip na kojem počiva neko vjerovanje ili religija, dok je sator također arhaična riječ iz drevnih vremena, koja dolazi od prastarog palindroma "SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS". Nolanova priča potiče na puno istraživanja historije, filozofije, ali i premisa na kojima počiva kvantna fizika.

Nema sumnje da se Nolan već više od dvije decenije poigrava s holivudskom mainstream produkcijom, ekranizirajući duboko personalne priče i dajući filozofskim promišljanjima formu spektakla. Za njega su prošlost i budućnost ista stvar, a vrijeme možda najveća opsjena čovjekovog mozga.