Šestodijelna serija
32

Mark Ruffalo u dvostrukoj ulozi: Televizijski prikaz šizofrenije kakav još niste vidjeli

Piše: Ines Mrenica
"I Know This Much Is True" je nova serija iz produkcije HBO-a, temeljena na istoimenom romanu Wallyja Lamba iz 1998. godine. Seriju već nazivaju najboljim televizijskim projektom koji se dogodio ove godine, a ponajviše zbog vještog prikaza onoga kroz šta prolaze pacijenti koji boluju od šizofrenije i njihovi bližnji.

Kontroverzna serija tretira pitanja religije i američke politike, te živote "običnih" ljudi u društvu kojem nedostaje empatije.

Šestodijelna HBO-va serija prati paralelne živote dva brata, jednojajčana blizanca, koji se suočavaju s kompleksnim situacijama, žrtvovanjem i praštanjem. Radnja priče o pokušaju dva brata da se uklope u "normalan" život, događa se početkom devedesetih, u eri američkih napada na Irak, kada su ljudi na Balkanu isto tako bili zaokupljeni problemima oko vlastitog identiteta, da ne upotrijebimo "tešku" psihijatrijsku terminologiju.

1. predsjednik SAD-a, George H. W. Bush je slovio je za političara koji je vodio mudru međunarodnu politiku, a pripisuje mu se loše bavljenje državom iznutra, dok je bio zaokupljen Zaljevskim ratom. Bio je predsjednik Amerike u trenutku raspada SSSR-a, a u romanu, kao i u seriji "I Know This Much Is True", najveća dezintegracija američkog društva događala se dok je otac Georgea W. Busha "bio na službenom putu".

Mark Ruffalo igra identične blizance Dominicka i Thomasa, čiji su odnosi narušeni ponajviše zbog činjenice da Thomas boluje od paranoidne šizofrenije. Dominick pokušava pomoći bratu da izađe iz psihijatrijske ustanove u poprilično beznadežnim okolnostima, s porodičnim zaleđem u kojem se ne zna ko im je otac, jer njihova majka koju zovu Ma (Melissa Leo) krije tajne iz prošlosti. Očuha Raya Birdseyja (John Procaccino), pak, krive za Thomasovu bolest, a razloge vide u uzročno-posljedičnoj vezi događaja koje vežu za zlostavljanje u ranom djetinjstvu.

Život ih nije mazio

Prva epizoda počinje tako što bolesni brat Thomas u naletu religijskog zanosa u biblioteci odsijeca vlastitu šaku. Simbolično, njegova žrtva predstavlja iskupljenje ostatku svijeta zbog politike njegove zemlje i Zaljevskog rata. Da bi mu hirurzi uopšte mogli zašiti ruku, potrebno je pismeno odobrenje brata Dominicka, tako da dvojicu braće upoznajemo u najekstremnijoj životnoj situaciji i jasno nam je odakle se kreće u priči i gdje se nakon toga može stići. Na američkom tržištu velikih apetita i predimenzioniranih porcija, sve se može proizvesti osim empatije, a jedna bratska ljubav posebno je zanimljiva u egoističnom svijetu lišenom emocija.

Glumačka transformacija Marka Ruffala je fascinantno izvedena, pa s jedne strane vidimo brata koji je natečen i usporen od lijekova te zarobljen u tijelu na kojem se već vidi kako ga progone demoni šizofrenije i bezgranične tuge, dok je Dominik ispijen od konstantnih pokušaja da vodi normalan život, što mu onemogućava njegova sklonost autodestrukciji. Scene u kojima igra Mark Ruffalo snimane su odvojeno, a za ulogu Thomasa, glumac se morao udebljati dvadesetak kilograma. Socijalni radnici, psihijatri i ostalo medicinsko osoblje zapravo ne mogu pomoći bolesnom bratu i on sve dublje tone u ponor svoje bolesti.

Mama Ma je oboljela od raka i ne preostaje joj puno dana života, jer će ga uskoro prekinuti bolest u terminalnoj fazi. Braća će majku paziti i darivati prije smrti, a ona će im uzvratiti posebnim poklonom, tako što će im dati manuskript koji je njen otac napisao na italijanskom jeziku i koji nikada nije pročitala, a Dominick će odlučiti prevesti tekst, što će ga povezati s luckastom Nedrom Frank (Juliette Lewis).

Marka Ruffala smo gledali u filmu "Spotlight", koji je nagrađen Oscarom kao najbolji film za 2015. godinu, a ove godine smo vidjeli i njegovu izvrsnu glumačku izvedbu u projektu "Dark Waters". "Mutne vode", kako je preveden kod nas, sudska je drama iz 2019. godine u režiji Todda Haynesa, a priča je temeljena na dugogodišnjem procesu koji je advokat Robert Bilott vodio protiv korporacije za proizvodnju hemijskih proizvoda "DuPont", nakon što su onečistili američki grad hemikalijama. Bilott je 2017. godine uspio dokazati da izloženost hemikaliji PFOA, koju je "DuPont" koristio u proizvodnji teflona i na kojoj je zaradio milijarde dolara, uzrokuje rak.

"I Know This Much Is True" je serija za sve one koji očekuju nešto malo više od televizije, prije svega jer ova serija zbog svoje estetike u režiji Dereka Cianfrancea predstavlja jedno od najvećih približavanja filmu. Psihološki iscrpljujuće jednosatne epizode vrijedi gledati ponajviše zbog pogrešne percepcije onoga što se danas smatra "normalnošću" i zbog još jedne u nizu potvrda da psihičke bolesti imaju biološku osnovu, ali nastaju uglavnom zbog normalne reakcije čovjeka na nenormalne životne okolnosti.