lifestyle
227

Simbol grada: Od kada je Banje Luke od tada je i dajak-čamaca

Piše: E. Bučinski
(Foto: Klix.ba)
Pretpostavka je da je vrbaski čamac nastao kada i Banja Luka. Prvo zato što nije bilo mostova pa je čamac bio jedino riješenje za prelazak sa obale na obalu Vrbasa, a kasnije kada su sagrađeni prvi mostovi bio je to jedini način prelaska preko rijeke, a da se ne plati mostarina.

Tokom vijekova ovo neobično plovilo je postalo simbol grada, ostavivši traga u kulturi Banjalučana. Specifičan splet okolnosti uslovio je radijus plovidbe na 15 kilometara od jezgra naselja kroz koje protječe rijeka male dubine uz obale i pogodnog dna za odgurivanje motkom, a ne veslanje.

Upravo ta motka koja služi za odgurivanje daje čamcu potrebno ubrzanje za rijeku promjenjive struje i jakih padova vode relativno male dubine gdje veslo ne bi bilo od pomoći i upravo po toj motki koja se zove dajak, vrbaski čamac je dobio ime dajak-čamac.

Porodična tradicija izrade čamaca

O dajak-čamcima više nam je kazao Andrej Zamolo koji je rođenjem vezan za Banju Luku i rijeku Vrbas. Tradicionalno se bavi izradom čamaca, a ovaj zanat je naslijedio od svoga pokojnoga oca. Andrej i njegov brat Dario su jedini Banjalučani koji se ozbiljnije bave izradom ovih čamaca.

"Tu i tamo se pojavi neko da sam sebi napravi čamac, ali u suštini dajak čamce trenutno pravi samo naša porodica, moj brat Dario i ja se još uvijek bavimo izradom dajak-čamaca", rekao je Andrej.

On kaže da je za izradu kvalitetnog dajaka potrebno 20 dana te da trenutno Vrbasom plovi blizu 70 čamaca.

"Pored dobrog poznavanja obrade drveta, drveta kao materijala, važno je dobro poznavanje karakteristika čamca, njegovo ponašanje na rijeci, kao i njegovo upravljanje. Da bih neko bio dobar majstor mora da bude i dobar vozač čamaca", tvrdi Andrej.

Dužina trupa čamca je 6,80 metara, a ukupna dužina je 7,30 do 7,50 metara u zavisnosti od dužine ukrasnog dijela čamca odnosno špica čamca. Dubina čamca je 30 cm, širina je 80 cm, a težina je stotinjak kilograma.

Njegova nosivost je blizu 500 kg pa tako u njega može stati šest odraslih osoba, s tim da je idealno za jednu vožnju troje ljudi plus vozač, raniji čamci su bili nešto većih gabarita pa su mogli da prevezu i do tone tereta.

"Sam dajak-čamac je još od svog postanka imao specifičan izgled i oblik trupa koji je po svojim karakteristikama maksimalno prilagođen brzom Vrbasu", objašnjava Andrej koji je i veoma vješt u vožnji ovim plovilom.

Andrej napominje da se ovaj čamac vozi uzvodno, što znači da vozač čamca, odnosno dajakaš, mora savladati velike brzake, jake struje i dugačke padove koje brza planinska rijeka Vrbas ima i to je ono što dajak-čamac čini prepoznatljivim i jedinstvenim u cijelom svijetu.

"Prilično je rijetka ovakva tehnika vožnje čamca, sličnom tehnikom voze u Cambridgeu i Oxfordu u takozvanim 'punting boats', ali oni voze po mirnim rijekama, kanalima, jezerima ili močvarnim područjima, tako da niko osim nas u svijetu ne vozi po ovakvoj rijeci kakva je Vrbas", kaže Andrej.

Dajak klub

U prostorijama Ronilačkog kluba "BUK" početkom marta 2010. godine održana je osnivačka skupština udruženja građana Dajak Klub, na kojoj je prisustvovalo tridesetak zaljubljenika u dajak-čamce.

"Postoje najčešće dvije grupe ljudi koji dolaze u klub: oni koje žele da nauče voziti dajak čamac i oni koji žele da ih neko provoza našim tradicionalnim čamcima, tako da pored škole dajakaštva koju smo spomenuli u aktivnostima kluba nudimo i turističke vožnje", kazao je Andrej.

Ideja osnivanja kluba je oživljavanje i omasovljavanje tradicionalne trke dajak čamaca i podizanje iste na dostojanstven nivo kakav i dolikuje ovoj autohtonoj banjalučkoj tradiciji kakvu ima banjalučki dajak-čamac.

"Klub ima blizu 150 članova i očekujemo još veći broj ovoga ljeta. Glavna uloga kluba je očuvanje i popularizacija dajak-čamca i vještine dajakaštva. Iz tog razloga klub ima redovne godišnje aktivnosti kao što su škola dajakaštva, razne promotivne vožnje koje svake godine okupe veliki broj građana i posjetilaca, zatim dajakaški ultramaraton koji se vozi u dužini od 34 kilometra i naravno tradicionalna trka čamaca u okviru Ljeta na Vrbasu", rekao je Andrej.

Klub nekoliko puta u toku godine organizuje eko-akciju čišćenja korita rijeke Vrbas pod nazivom Eko-Dajak, a osim toga se odaziva i na pozive drugih organizacija koje prave slične akcije.

"Klub se također mnogo puta odazvao i raznim humanitarnim akcijama gdje je organizovao vožnje onima kojima to zaista mnogo znači. Ove godine imat ćemo i treću trku Red Bull Dajak koja svakako govori o jedinstvenosti ovog plovila i neobičnoj atraktivnosti koja je uspjela privući ovaj poznati svjetski brend", najavio je Andrej.

On je objasnio da je u organizaciju svih takmičenja koja su vezana za dajak-čamce uključen klub, ali ne kao glavni organizator takmičenja.

"Naš klub organizuje jedino dajakaški ultramaraton, ali je on više revijalnog karaktera, nije takmičarski", rekao je na kraju Andrej.