Marko Feher
415

Banjalučki dizajner koji ima kolekciju na tri bh. jezika: Ljubav bi trebali svi razumjeti

D. J.
Foto: Instagram
Marko Feher jedno je od najprepoznatljivijih imena u modnoj industriji, kako u BiH tako i u regiji, a ovaj umjetnik već je ljubitelje svojih radova navikao da svakom novom kolekcijom pomiče granice.

Feherove kolekcije koje koketiraju s avangardom i koje su uvijek društveno osviještene, već su se mogle vidjeti na brojnim poznatim osobama. Između ostalog, Dino Merlin u u svom posljednjem spotu "Krive karte" nosio je Markove kreacije.

"Suradnja s Dinom traje već neko vrijeme, otprilike unazad dvije godine. Bio sam pozvan od Dininog tima da se nađemo i porazgovaramo, tako su uslijedili kreativni procesi preko skica do finalnih uzoraka i na kraju do gotovih stajlinga. Neke od njih je Dino nosio na snimanju spota "Mi", neke na promotivnom foto snimanju za nove singlove, a posljednja suradnja je bila upravo na spotu i pjesmi "Krive karte" u režiji Edvina Kalića, gdje sam radio stajlinge za Dinu i statiste u spotu", kazao nam je banjalučki dizajner te dodao kako uživa surađivati s Merlinom.

"Mogu reći da sam 'kliknuo' s Dinom, a i s njegovim timom, potpuno se razumijemo i svi težimo svoj posao uraditi kako je najbolje to moguće. Suradnja nam je zaista divna, Dino je sa svojom ekipom jedan vrhunski profesionalac, što govore sva postignuća koja ima iza sebe, a meni je kompliment biti dio tima na određenim projektima. Suradnja se proširila i na Dinin službeni merch, svima dobro poznatu "Magazu", gdje smo surađivali na određenim projektima, a imamo i velike snove za neke nove stvari koje dolaze", dodaje Marko te kaže kako je dobio brojne pohvale iz regije za kostime u spomenutom spotu, kao i da su mu se javile druge javne osobe koje bi željele s njim ostvariti suradnju.

S obzirom na to da se Marko ne eksponira često u javnosti, iskoristili smo priliku da s njim porazgovaramo i o budućim planovima, kolekcijama, ali i samim početcima dizajnerske karijere.

"Zadovoljan sam koliko ljudi zna za rad, a još zadovoljniji što prepoznaju više moj rad, a manje moj lik, meni je to jako bitno. Moda je oduvijek dio svih nas. Čim se rodimo odmah nas obuku, pa kako god da nas obuku ali to je već moda i dio smo nje. Moda je sat, telefon, odjeća, torba...sve je moda oko nas. Moje interesiranje je negdje tako i započelo, istraživanjem sebe i onoga što se meni dopada, prilagodbom odjeće mom ukusu i tako je sve počelo", prisjetio se.

Njegova kolekcija "Kozara Ethno Fusion" u kojoj je koristio tradicionalne motive, odlično je primljena od strane klijenata i modnih znalaca.

"Imao sam sreću da otkako sam uplovio u modne vode imam više podrške od inostrane scene, magazina, profesionalaca, što je nekako dalo potvrdu i domaćoj sceni da me 'uvaži'. Što se tiče kolekcija, one nikada nisu imale za cilj da budu 'lijepa odjeća'. poenta i fokus je uvijek na inspiraciji i priči koju želim ispričati, a to je uvijek lična priča i ima isključivo veze s mojim životom, odrastanjem, pogledima na svijet i slično. Kozara Ethno Fusion je kolekcija koje je doživjela 'komercijalni' uspjeh ako to mogu tako nazvati, nekako bila je prihvaćena od širih masa, što je meni svakako bilo zanimljivo pratiti taj proces rasta jedne kolekcije. Od kolekcija nikada nemam očekivanja, moda meni služi da se rasteretim nečega o čemu razmišljam. Neke teme ne zatvorim dok kolekcija ne ugleda svjetlost dana, prosto mi 'stoje na leđima' dok ih ne pustim... A svaka nova kolekcija iznenadi nekom novom putanjom koju nisam imao u planu", objašnjava dizajner.

Dosta pozornosti su privukle i majice i drugi predmeti s natpisima na latinici i ćirilici koje su izašle iz Markove kreativne radionice.

"Trojezičnost je dio svih nas u BIH, nekako je to naš kolektivni identitet. Nije to nastalo iz nekog hira, nego iz pripadnosti. Iako svi razumijemo jedni druge, imamo potrebu za tri ista naslova, čujem da se u regiji i susjedni jezici titluju, to je stvarno čudno. Možda je 'ljubav' jedina riječ koju stvarno istinski trebamo svi razumjeti i bez da je prevodimo, to je jedino što nam nedostaje u odnosu naših naroda", kaže Marko.

Feher, kao i svaki uspješan dizajner suočava se s plagiranjem dizajna.

"U modi nešto takvo kao potpuna zaštita autorskog prava gotovo da ne postoji. Nešto što je urađeno drugom bojom konca, nijansom materijala ili sastavom materijala ne može se smatrati plagijatom, tako da je autorsko pravo u tom smislu vrlo teško zaštiti. Treba postojati nešto što se zove 'moralna obaveza', a to je da ne plagiraš, a čak i ako se to desi, nije nemoguće da se prosto dogode dva ista rada ili da potpuno nesvjesno 'iskopiraš' ideju, ali postoji mogućnost izvinjenja, to je fairplay", govori nam.

Na Instagramu je podijelilo i fotografiju na kojoj haljina Vere Wang iz 2021. neodoljivo podsjeća na njegov dizajn koji je nastao dvije godine ranije.

"Možda je slučajno, možda se neko ko radi kod V.W. inspirirao mojim dizajnom, to prosto nije bitno. Zanimljivo je da kada sam to ja uradio bilo je prilično čudno i ljudi su to gledali kao nešto 'ridikulasto', a jedan magazin je stajling Wang nazvao eksplozijom kreativnosti. Dvostruki aršini", kazao je dizajner kroz smijeh.

Osvrnuo se i na jedan od posljednjih projekata na koji je iznimno ponosan.

"To su uniforme za Dubai Expo za BH Paviljon, bila mi je velika čast biti dio te priče. Pandemija je nekako čini mi se najviše uticala na psihu većine nas. Prosto ta neizvjesnost je bila vrlo teška i negativna, možda kreativci malo teže podnose te presije, možda su i ostali, a ja definitivno jesam jedan od tih koji je osjetio psihički pritisak i neizvjesnost u pogledu na svijet uopće. Trenutno sam angažiran na nekoliko projekata koje je rano da objelodanim, a nadam se da ću uskoro", kaže nam Feher.

Za kraj nam je otkrio gdje se mogu vidjeti i naručiti njegovi radovi.

"Što se Sarajeva tiče tu je magični 'Bazerdžan' koji okuplja kreativne snage i nude dio svih nas, a mimo toga dostupnost je i online na sajtu ili putem društvenih mreža", poručio je Marko.