Dionica Koridora 5C
624

Najznačajnije o tunelu Prenj na jednom mjestu: Od Sarajeva do Mostara za sat vremena

B. R.
Ilustracija: AC FBiH
Ilustracija: AC FBiH
Tunel Prenj će biti jedna od najznačajnijih dionica Koridora 5C koji podrazumijeva povezanost juga i sjevera Bosne i Hercegovine autoputem. Izgradnja ovog tunela bi trebala početi uskoro, a sama cijena izgradnje govori o njegovoj kompleksnosti.
U preduzeću Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine (AC FBiH) su konstatirali da će to biti tehnički najzahtjevnija i jedna od najkompleksnijih građevina u historiji građevinarstva Bosne i Hercegovine.

Da bi se taj građevinski poduhvat ostvario pomoći će Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropska investicijska banka (EIB) koje će izgradnju tunela Prenj i prilaznih dionica finansirati sa po 300 miliona eura (ukupno 600 miliona eura).

"Veoma smo svjesni toga da građani Bosne i Hercegovine iščekuju završetak izgradnje cijelog Koridora 5C kako bi se omogućio brži pristup, bolja transportna i trgovinska povezanost te sigurnija vožnja širom Bosne i Hercegovine. Tunel Prenj je ključni dio cijelog Koridora, predstavlja tehnički izazov i još važnije što će se njime skratiti vrijeme putovanja i povezanost", napomenula je direktorica EBRD-a u Bosni i Hercegovini Manuela Naessl.

Prema njenim riječima, veliko im je zadovoljstvo što podržavaju AC FBiH i vladu u realizaciji ovog projekta, kao i zbog toga što Evropska unija daje veliku podršku.

Manuela Naessl, direktorica EBRD-a u BiH (Foto: Pixsell/Armin Durgut)
Manuela Naessl, direktorica EBRD-a u BiH (Foto: Pixsell/Armin Durgut)

Podsjećamo da je izgradnja cijelog Koridora 5C finansirana povoljnim kreditima EBRD-a i EIB-a te bespovratnim sredstvima Evropske unije. EBRD je do sada osigurao kredite u iznosu od 821 milion eura, dok je Evropska unija osigurala 570 miliona eura bespovratne pomoći u obliku investicionih grantova i grantova kojima se finansira tehnička pomoć.

Evropska unija infrastrukturni razvoj Bosne i Hercegovine i ostalih država Zapadnog Balkana (Srbije, Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Albanije i Kosova) podržava direktno kroz predpristupne fondove, kao i kroz Investicioni okvir za Zapadni Balkan (WBIF). Od 2009. do danas WBIF-om su osigurane tri milijarde eura bespovratnih sredstava Evropske unije i bilateralnih donatora za projekte čija je vrijednost procijenjena na više od 25 milijarde eura.

Karakteristike i izazovi

Tunel Prenj će biti na dionici autoputa između Konjica i Mostara, bit će najduži tunel na Koridoru 5C, deveti najduži tunel u Evropi i 30. najduži tunel u svijetu. Preciznije, njegova dužina će iznositi 10,9 kilometara. Procjena je da će izgradnja koštati 400 miliona eura te da će trajati šest godina. Javna rasprava o izgradnji bi trebala početi u jesen ove godine. U AC FBiH su izdvojili neke od tehničkih aspekata tunela.

"Imat će dvije tunelske cijevi i veliki broj poprečnih veza između cijevi, inteligentni sistem upravljanja saobraćajem, reguliranu separatnu odvodnju stijenske vode i vode sa saobraćajnice, obimno osvjetljenje i signalizaciju. Ovo će biti prvi tunel u Bosni i Hercegovini i regiji duži od šest kilometara", ukazali su.

Priloženi videozapis prikazuje preliminarni projekat ovog tunela, a koji je napravljen 2016. godine. U AC FBiH su za Klix.ba izdvojili očekivane izazove u izgradnji, prvenstveno one s inžinjerskog aspekta.

"Tunel Prenj prolazi kroz planinski masiv s velikim nadslojem iznad tunela od jedan kilometar, tako da su u dubini tog stjenskog masiva mogući određeni geološki problemi u obliku podzemnih voda, čak i jezera, pećina i kaverni koji mogu uzrokovati značajne probleme. Zbog dužine tunela, velika pažnja će biti posvećena ventilaciji", obrazložili su u AC FBiH.

Kako su naglasili, teški geološki i hidrogeološki uslovi na sjevernoj strani tunela moraju biti tretirani s najvećom ozbiljnošću. Na stručnom skupu, koji je održan u aprilu ove godine u Sarajevu i koji je finansirala Evropska unija, poručeno je da je cilj izbjeći dvije mogućnosti. David Rajšter, koji je među angažovanima na izgradnji tunela, naveo je da je cilj izbjeći da bude pretplaćen ili da AC FBiH kao investitor odustanu od ovog gradilišta.

Istakli su da će na samom gradilištu biti 300 radnika te da će značajan broj radnika biti angažovan na pripremnim i pratećim djelatnostima, kao što su dostava materijala, predfabrikata i opreme potrebne za izgradnju i opremanje.

Šta donose tunel Prenj i Koridor 5C

Koliki će biti značaj tunela Prenj pokazuje i to da će putovanje između Sarajeva i Mostara trajati sat vremena umjesto dosadašnjih do 120 minuta. U AC FBiH su detaljnije ukazali na značaj ovog tunela, odnosno cijelog Koridora 5C.

"Bosna i Hercegovina će se tunelom Prenj strateški kvalitetnije pozicionirati u evropske tokove, jer će se transportnim međunarodnim Koridorom 5C privući saobraćaj putnika i prijevoz roba od Budimpešte prema Jadranu. Veliki dio srednje Evrope će se povezati s jugoistočnom Evropom i Jadranskim morem. Time Bosna i Hercegovina postaje važna tranzitna zemlja koja povezuje evropski jugoistok i sjever", istakli su.

Trasa Koridora 5C (Ilustracija: A.L./Klix.ba
Trasa Koridora 5C (Ilustracija: A.L./Klix.ba

Samim Koridorom 5C povezat će se Budimpešta, Osijek, Doboj, Zenica, Sarajevo, Mostar i autocesta A1 (Dalmatina) u Hrvatskoj.

Koridor 5C bit će povezan s Mediteranskim koridorom kojim su povezani Hrvatska, Mađarska, Slovenija, Austrija, Italija, Francuska i Španija.

Trasa Mediteranskog koridora (Ilustracija: A.L./Klix.ba)
Trasa Mediteranskog koridora (Ilustracija: A.L./Klix.ba)

Mediteranski koridor je povezan sa skoro svim ostalim evropskim koridorima, a to su Rajna-Dunav koridor, Baltičko-jadranski koridor, Skandinavsko-mediteranski koridor, Rajna-Alpe koridor, Sjeverno mediteranski koridor i Atlantski koridor.

Evropska mreža koridora (Ilustracija: A.L./Klix.ba)
Evropska mreža koridora (Ilustracija: A.L./Klix.ba)

Iz prethodno rečenog je jasno zašto u AC FBiH napominju na značaj i potencijale Koridora 5C za industriju, poljoprivredu i turizam.