Dionica Koridora 5C
114

Koji će biti izazovi u izgradnji tunela Prenj? Cilj je izbjeći dvije mogućnosti

B. R.
David Rajšter obrazložio izazove za izgradnju tunela Prenj (Foto: D. S./Klix.ba)
David Rajšter obrazložio izazove za izgradnju tunela Prenj (Foto: D. S./Klix.ba)
Izgradnja tunela bila je jedna od tema današnjeg stručnog skupa "Tunelogradnja u Bosni i Hercegovini - Koridor 5C", kojeg su organizovali Udruženje inžinjera geotehničara u Bosni i Hercegovini i preduzeće Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine (AC FBiH).
Obrazloženi su neki od izazova u izgradnji dva tunela na Koridoru 5C, a to su tunel Ivan i tunel Prenj koji će biti među najdužim tunelima u Evropi.

Ljubljanski profesor Vojkan Jovičić je govorio o iskustvima izgradnje tunela Ivan kojim su krajem godine autoputem povezani Sarajevo i Konjic. Riječ je o tunelu dugom 1,7 kilometara, a čija je izgradnja počela u novembru 2019., a u saobraćaj je pušten u oktobru prošle godine. Njegova izgradnja je koštala 56,7 miliona eura.

Jovičić je kao jedan od najvećih problema u izgradnji ovog tunela istakao kaverne ili rupe na području na kojem se gradio tunel. Prema njegovim riječima, bilo je četiri do pet kaverni, a najveća od njih je bila ona visoka 30 metara i zapremine 5.500 metara kubnih.

Stručni skup u Sarajevu o izgradnji tunela na Koridoru 5C (Foto: D. S./Klix.ba)
Stručni skup u Sarajevu o izgradnji tunela na Koridoru 5C (Foto: D. S./Klix.ba)

U toj najvećoj je bila masa u tečnom stanju koja se morala odstraniti, a nakon toga je rupa napunjena betonom. Kao problem je naveo i pojedine građevinske materijale koje je bilo teško nabaviti tokom pandemije koronavirusa.

Izazovi za tunel Prenj

Mnogo veći izazov će biti izgradnja tunela Prenj kod Jablanice, a koji će biti dug 10,5 kilometara. To će biti najduži tunel na Koridoru 5C i jedan od najdužih evropskih tunela. Procjena je da bi trebao koštati 400 miliona eura.

Među brojnima koji su angažovani na njegovoj izgradnji je David Rajšter, a izgradnja bi trebala početi ove godine. S obzirom na to da bi se trebao graditi na iznimno složenom području, naglasio da postoje dvije mogućnosti - da bude pretplaćen ili da AC FBiH kao investitor odustane od ovog gradilišta. Ukazao je da je cilj da se obje opcije izbjegnu.

Stručni skup u Sarajevu o izgradnji tunela na Koridoru 5C (Foto: D. S./Klix.ba)
Stručni skup u Sarajevu o izgradnji tunela na Koridoru 5C (Foto: D. S./Klix.ba)

Upozorio je da opasnost može biti voda, što je bio slučaj i prilikom tunela Ivan. Napomenuo je i na to da se mora riješiti i pitanje rasjeda. Rajšter je ukazao da će tunel Prenj imati svoju vatrogasnu stanicu i svoj, lokalni centar za upravljanje. Istakao je da se svaki dio tunela posebno projektovao, a kasnije su se ti dijelovi uklapali.

Ako ovaj tunel bude izgrađen, putovanje od Sarajeva do Mostara bi trebalo trajati sat vremena.

Stručni skup je podržan bespovratnim sredstvima Evropske unije, koja su osigurana agendom za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF). Iz AC FBiH su se zahvalili EU na snažnoj finansijskoj podršci za izgradnju Koridora 5C.