Administrativni preustroj
83

Mišljenje struke: Grad Sarajevo mora imati veće ovlasti da bi se razvijao

B. R.
Foto: E. H./Klix.ba
Foto: E. H./Klix.ba
Gradonačelnik Sarajeva Abdulah Skaka je nedavno izjavio da Ilidža i Vogošća trebaju postati gradske općine. Osim političara, i pojedini akademski radnici smatraju da se trebaju znatno proširiti nadležnosti Grada Sarajeva kako bi se mogao razvijati kao jedinstvena cjelina.
Ove godine je Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine (ANU BiH) objavila studiju "Sarajevo grad i regija u vremenu i prostoru" čiji su autori profesori Mirko Pejanović, Anto Domazet, Jasmina Osmanković i Elmir Sadiković.

Podsjetili su da je šest godina uoči Zimskih olimpijskih igara - period koji su nazvali "zlatno doba u historijskom razvoju grada" - došlo do teritorijalnog proširenja grada na još četiri općine: Hadžići, Trnovo, Ilijaš i Pale.

"Teritorijalno proširenje je omogućilo da se u okviru jedinstvenog projekta izgrade olimpijska borilišta na Bjelašnici, Jahorini, Igmanu i Trebeviću", napomenuli su.

Negativne promjene poslije rata

Znatne promjene u statusu i nadležnostima Grada Sarajeva usljedile su nedugo poslije posljednjeg rata u Bosni i Hercegovini, što su autori ove studije ocijenili negativnim.

"Promjena odnosa Kantona Sarajevo naspram pozicije i statusa grada Sarajeva izvedena je donošenjem Amandmana I na Ustav kantona. Ovim amandmanom se uvodi postojanje i teritorijalni obuhvat grada Sarajeva kao jedinstvene lokalne samouprave. Grad Sarajevo, prema Amandmanu I, čine općine: Centar, Novi Grad, Novo Sarajevo i Stari Grad", potcrtali su.

Ovakvu odluku su okarakterisali kao, kako su naveli, reduciranje historijske opstojnosti Sarajeva u njegovoj poziciji jedinice lokalne samouprave.

"Osim toga, grad Sarajevo nije dobio nadležnosti u oblasti urbanog razvoja i upravljanja gradskim komunalnim organizacijama i ustanovama. Izgubio je mogućnost da ima sopstvene prihode. Sve komunalne javne ustanove uzete su u nadležnost kantona", ukazali su.

Konkretni prijedlozi za bolji status glavnog grada

Prije tri godine je predloženo usvajanje amandmana o pravnom položaju grada kojima bi se definisale njegove nadležnosti.

"Glavna ideja u usvojenim amandmanima je definisanje odredbi o nadležnostima grada Sarajeva u oblasti uređivanja i provođenja politike planiranja i uređenja prostora i zaštite okoliša na teritoriji grada, kao i utvrđivanje politike korištenja javnih dobara od interesa za grad", obrazložili su.

Predlažu promjenu pravnog statusa grada na dvije pretpostavke. Jedna je da se u Ustavu Kantona Sarajevo pravno definira pozicija Grada Sarajeva unutar koje bi imao pune nadležnosti i teritorijalni obuhvat na šest općina: Stari Grad, Centar, Novo Sarajevo, Novi Grad, Ilidža i Vogošća.

Druga je da zastupnici Parlamenta Bosne i Hercegovine iz Kantona Sarajevo i Federacije Bosne i Hercegovine iniciraju, kako su istakli, donošenje državnog zakona o Sarajevu kao glavnom gradu Bosne i Hercegovine te su napomenuli da su to učinile sve zemlje u postocijalističkoj tranziciji: Češka, Poljska, Mađarska, Slovačka, Hrvatska, Slovenija, Srbija, Crna Gora i Sjeverna Makedonija.

Primjer glavnog grada Hrvatske

Između ostalih, kao primjer kako je riješen status glavnog grada u odnosu na druge nivoe vlasti u studiji je naveden Zagreb. Glavni grad Hrvatske ima status grad-županija.

"Prema zakonu Grad Zagreb ima i položaj županije te istovremeno predstavlja jedinicu lokalne samouprave i jedinicu područne samouprave (regionalne smaouprave). U okviru svog samoupravnog djelokruga Grad Zagreb na svom području obavlja poslove djelokurga grada i djelokruga županije", objasnili su.

Među onim političarima koji zagovaraju da Sarajevo funkcionira upravo poput Zagreba i drugih glavnih gradova u Evropi je i Irfan Čengić, zastupnik Socijaldemokratske partije (SDP) u Zastupničkom domu Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine.

"Smatram da Grad Sarajevo, slično kao i Zagreb, Beč, Berlin, treba biti organizovan kao grad-kanton", izjavio je za Klix.ba.

Smatra da je to moguće postići u postojećem ustavnopravnom poretku Bosne i Hercegovine i da bi to značilo bolji život građana.

"Ukoliko bismo ne toliko zahtjevnim izmjenama ustava Federacije Bosne i Hercegvonie i drugih zakona napravili grad-kanton Sarajevo riješili bismo mnoge presude Ustavnog suda, ali isto tako građanima Sarajeva omogućili kvalitetniji život", smatra Čengić.

I on je podsjetio da je Zagreb ujedno i grad i županija, da je Beč grad i savezna pokrajina, da je Berlin grad i savezna pokrajina.

"Dakle, ovo je jedna praksa koja je uobičajena s glavnim gradovima u decentralizovanim državama. Nažalost, mislim da nema ni političke volje, niti znanja da se provede jedan ovakav projekt", poručio je.

Prema njegovim riječima, o Sarajevu odlučuju ljudi koji ne poznaju grad te ga vode ili pretenduju voditi oni koji su daleko od ljudi koji su ga gradili stoljećima.