20 KM po putniku
94

Sarajevski aerodrom taksama finansira aerodrome u Tuzli i Mostaru, Ministarstvo prometa tvrdi da je sve po zakonu

Piše: I. P.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Nekoliko godina nakon prestanka rada BH Airlinesa, novac prikupljen naplatom 20 KM putničke takse namijenjene domaćoj aviokompaniji raspoređuje se aerodromima u Tuzli i Mostaru. Novac se prikuplja samo od putnika na sarajevskom aerodromu koji od tog novca ne vidi ni marku. Sve to procesuira Vlada FBiH koja prema Uredu za reviziju institucija FBiH takvu politiku treba preispitati.

Vlada Federacije BiH je početkom 2005. godine donijela Odluku o putničkoj taksi – naknadi za razvoj i unapređenje avioprometa u Federaciji BiH. Ona iznosi 20 KM i plaća je svaki odlazeći putnik na Međunarodnom aerodormu Sarajevo.

Prvobitno je zamišljeno da putnička taksa za unapređenje avioprometa u Federaciji BiH u iznosu od 20 KM bude naplaćena svim odlazećim putnicima sa svih aerodroma u Federaciji BiH.

"Odluka je u više navrata izmijenjena i dopunjena, te iako je bilo predviđeno da će se putnička taksa naplaćivati s aerodroma u Federaciji BiH, ona je u dosadašnjem periodu naplaćivana i naplaćuje se samo na Međunarodnom aerodromu u Sarajevu", potvrđeno je iz Ureda za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Kako je iz Ureda za reviziju objašnjeno za Klix.ba, takse su prije svega uvedene u svrhu podrške nekadašnjem preduzeću BH Airlines, koje se iste godine kada su takse uvedene, kreditno zadužilo i putem finansijskog lizinga nabavilo dva aviona. U početku primjene iste odluke, sva prikupljena sredstva su se i doznačavala samo preduzeću BH Airlines.

Nakon prestanka rada ovog preduzeća, dio prikupljenih sredstava po osnovu takse doznačava se Međunarodnom aerodromu Mostar i Međunarodnom aerodromu Tuzla.

"Spomenutim preduzećima su od 2010. godine, iz Budžeta FBiH, u vidu tekućih transfera, doznačavana sredstva u iznosima od po 430.000 KM. U 2016. godini, pored tekućih transfera u istim iznosima, ovim preduzećima su iz namjenskih sredstava prikupljenih po osnovu putničke takse doznačena i sredstva u vidu kapitalnih transfera u iznosima od po 1.570.000 KM. Drugim riječima, u 2016. godini navedenim preduzećima doznačeno je po 2.000.000 KM. Iz doznačenih sredstava, pored ostalog, finansiraju se i plaće i naknade zaposlenih i izdaci za materijalne troškove. Značajno je napomenuti da ovi aerodromi od putnika ne naplaćuju ni redovnu aerodromsku taksu koja je jedan od osnovnih prihoda svih aerodroma. Tako je nastavljeno i u ovoj godini, s tim što su na isti način odobrena sredstva i novoosnovanom preduzeću Aerodrom Bihać", rekli su iz Ureda za reviziju iz koje su dodali kako je Vlada FBiH sve navedene odluke donosila na osnovu prijedloga Federalnog ministarstva prometa i komunikacija.

Ostatak novca prikupljenog po osnovu taksi nalazi se na posebnom računu i bit će namijenjen za unapređenje avionskog saobraćaja u FBiH, kazali su iz Ministarstva prometa i komunikacija FBiH. Kako su rekli, upravo je porast zračnog prometa u Federaciji razlog nastavka postojanja putničke takse.

Ipak, Ured za reviziju je 2016. godine objavio izvještaj u kojem se spori način prikupljanja takse od 20 KM i način raspodjele sredstava zbog jednog razloga - Federacija BiH nije osnivač tih preduzeća.

"Preispitati osnovanost naplate putničke takse – naknade za razvoj i unapređenje avioprometa u Federaciji BiH po odlazećem putniku te opravdanost postojećeg načina ulaganja tih sredstava u preduzeća u kojima Federacija BiH nije osnivač, niti ima udjela u njihovom kapitalu", kaže se u izvještaju iz 2016. godine.

Osnivači i vlasnici Međunarodnog aerodroma Mostar su Grad Mostar i Zračna luka Zagreb u približnom omjeru 88:12, a osnivač i vlasnik Međunarodnog aerodroma Tuzla je Tuzlanski kanton.

Ipak, iz Ministarstva prometa i komunikacija FBiH smatraju da pravo naplate počiva na Zakonu o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine u kojem je definisano da pravo i odgovornost za izgradnju i upravljanje aerodromima imaju entitetske institucije u BiH.

"Sredstva se ulažu u infrastrukturne projekte aerodroma Mostar i Tuzla, kao što je oprema za prihvat i otrpemu putnika i letjelica, informatička oprema, rekonstrukcija terminalnih zgrada, obuka osoblja te nabavka opreme za službu sigurnosti i protupožarne opreme. Transferi aerodromima imaju za cilj povećanje konkurentnosti ovih aerodroma. Jedan od ciljeva ministarstva je ulaganje u zrakoplovnu infrastrukturu kako bi se ponudio kvalitetan nivo usluge i kako bi aerodromi u FBiH ispunili međunarodne standarde", stoji između ostalog u odgovoru ministarstva.