Priliv deviza u državu
43

Turska podigla naknade za prolazak brodova kroz Bosfor i Čanakale

F. H.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Turska je povećala tranzitnu naknadu koju naplaćuje trgovačkim brodovima za korištenje tjesnaca Istanbul i Dardanele, u skladu s pravima koja su joj dodijeljena Konvencijom iz Montreuxa, rekao je ministar saobraćaja i infrastrukture Abdulkadir Uraloğlu.

Uraloglu je najaio da će cijena po toni jedinice tereta iznositi 4,42 dolara.

"Od 1. jula uvodimo novo ažuriranje koje će povećati priliv strane valute u zemlju kroz tjesnace", rekao je.

Uraloglu je izjavio da su se pravila utvrđena Konvencijom iz Montreuxa primjenjivala na cestarine u tjesnacu.

"Od oktobra 1983. godine do oktobra 2022. naplaćivalo se 0,8063 američkih dolara po neto toni za međunarodne brodove koji su prolazili kroz tjesnace. Nakon 39 godina, desetog oktobra 2022. odlukom predsjednika ažurirali smo ove naknade i povećali naknadu za neto tonu za brodove na 4,08 USD. Ažuriramo ovu naknadu na 4,42 američka dolara od 1. jula 2023. godine", rekao je

Prema Konvenciji iz Montreuxa potpisanoj 1936., Turska zadržava pravo zahtijevati naknade za svjetionike, spašavanje i liječenje od brodova koji prolaze kroz Istanbulski tjesnac te ulaze i izlaze iz tjesnaca Çanakkale.

Tada se računalo preko zajedničke valute Germinal franak, koju su Ujedinjeni narodi prihvatili kao zlatni franak.

Godine 1936. jedan je franak bio ekvivalentan 0,29 grama (0,01023 unce) čistog zlata. Kada Germinal franak više nije bio u optjecaju, plaćanja su se počela vršiti u SAD-u. dolara prema tečaju turske lire, ali je vrijednost jednog franka i dalje zadržana kao 0,29 grama finog zlata, bez obzira na trenutne tečajeve.

Godine 1983. Turska se odrekla oko 75 posto svojih prava na putarinu tog dana i fiksirala 1 zlatni franak na 0,8063 dolara sa sniženom vrijednošću.

Sve do nedavno, putarine su se primjenjivale množenjem trenutnog kupovnog tečaja s diskontiranom vrijednošću zlatnog franka od 0,8063 USD.

Međutim, tokom vremena, iznos je erodirao zbog rastuće inflacije i vrijednosti zlata, zbog čega Turska naplaćuje manje tranzita.

Konvencija iz Montreuxa donesena je 1936. Ona čuva slobodu prolaska kroz tjesnace za trgovačke brodove i u miru i u ratu, ali su režimi za svakog različiti.

“Kada uzmemo u obzir brod s neto tonažom od 10.000, ovaj brod je plaćao ukupno 3.240 dolara za svjetioničke, spasilačke i zdravstvene usluge prije oktobra. 2022. U oktobru je porastao na 16 393 dolara. S novom tarifom koja će biti donesena prvog jula, brod neto tonaže od 10.000 tona morat će platiti 17.760 dolara. Ovim povećanjem poduzimamo historijski korak za povećanje deviznog priljeva u zemlju.”