Čeka se Vijeće ministara
81

Mosta ima, granice ne: Nema para za prijelaz na Svilaju, "ulaz u BiH" će možda biti u Hrvatskoj

I. P.
Most Svilaj koji će predstavljati vezu između Bosne i Hercegovine i Hrvatske na Koridoru 5C bit će gotov oko Nove godine. Most će biti završen, ali ne i granični prijelaz s bh. strane.
Da bi saobraćaj bio pušten 2020. godine, moraju biti uspostavljene carinske i pasoške kontrole na obje strane državne granice, što podrazumijeva dodatnu infrastrukturu. Republika Hrvatska je završila radove na graničnom prijelazu na svojoj strani, Bosna i Hercegovina nije ni počela.

Zašto? Uprava za indirektno oporezivanje BiH, koja je nadležna za gradnju graničnog prijelaza, nema novca za njegovu gradnju.

Mala povijest

Naime, Vijeće ministara BiH je Upravi za indirektno oporezivanje za potrebe gradnje graničnog prijelaza 2015. godine odobrilo nešto više od 10.000.000 konvertibilnih maraka, dok je 2017. godine ipak sve osigurano preko Evropske banke za obnovu i razvoj u znatno manjem iznosu od 1.600.000 eura.

Zbog ulaska EIB-a u igru, Uprava za indirektno oporezivanje je morala reprojektovati granični prijelaz, što je i okončano krajem augusta 2018. godine, kao i prikupljanje svih potrebnih dozvola. Ipak, s obzirom na to da EIB zahtijeva dokumentaciju na engleskom jeziku, tada je počelo prevođenje.

Ono je okončano i EIB je takvu dokumentaciju odobrio u februaru 2019. godine pa je UIO u gotovo isto vrijeme raspisao tender.

Nema jeftino

Ponude su otvorene u maju, a time je otvoren i novi problem. Naime, sve ponude, a kojih je bilo četiri, cijenom su zahtijevale dodatna sredstva od najmanje sedam miliona konvertibilnih maraka.

Problem je objašnjen Vijeću ministara i Ministarstvu finansija i trezora BiH i dodatni novac se još uvijek čeka. Zanimljivo je da bi iznos namijenjen GP-u Svilaj, planiran 2015. godine, u iznosu od 10 miliona KM vjerovatno bio, ako ne dovoljan, onda bliži ciljanom iznosu.

Još jedna loša vijest je da nije moguća ni eventualna gradnja privremenog objekta kako bi most 2020. godine bio funkcionalan jer UIO za te potrebe nema novca, a na terenu nema ni osnovnih tehničkih infrastrukturnih preduslova.

Alternativa

Ono što je mogući spas od ovog državnog blama jeste molba koja će hrvatskim kolegama biti upućena iz Sarajeva. Kako nam je objašnjeno, Ministarstvo komunikacija i prometa BiH predložit će Zagrebu opciju privremene bh. carinske kontrole koja bi za tu namjenu koristila hrvatsku infrastrukturu.

Drugim riječima, naše službe, uključujući Graničnu policiju BiH i Službu UIO, odnosno carinici bi pregledali vozila, robu i ljude na hrvatskoj strani rijeke Save.

Kako saznaje portal Klix.ba, ova ideja je jedina koja je trenutno moguća i postoje indicije da će hrvatske vlasti na nju pristati, jer bez toga most na Svilaju neće biti funkcionalan.