Politički skandal
9

Kako bi Muskova "sapunica" s Trumpom mogla naštetiti njegovim biznisima i preokrenuti federalnu politiku

Piše: A. A.
Rukovanje Donalda Trumpa i Elona Muska (Foto: Reuters)
Rukovanje Donalda Trumpa i Elona Muska (Foto: Reuters)
Sukob Elona Muska s američkim predsjednikom Donaldom Trumpom izlaže njegove kompanije svim opasnim posljedicama "rata" s njegovim bivšim dobrim prijateljem.

Od uloge SpaceX-a kao izvođača radova u oblasti odbrane i istraživanja svemira do Starlinkovih nada za milijarde dolara u federalnim subvencijama za širokopojasni internet i ugovorima o kontroli zračnog saobraćaja, Muskova preduzeća su mogla ostvariti potencijalno neograničene dobitke. Čak i nakon što je najbogatiji čovjek na svijetu napustio Bijelu kuću, saradnici iz njegovog Odjela za vladinu efikasnost ostali su na ključnim pozicijama u agencijama koje donose odluke o njegovim kompanijama, uključujući razmatranje načina rješavanja sigurnosnih problema u Tesli, navodnih sigurnosnih kršenja koja uključuju platformu X, Muskovih potencijalnih poduhvata u kriptovalutama ili zagađenja zraka koje generira njegov agent za umjetnu inteligenciju Grok, prenosi Politico.

Sada su ti isti organi vlasti, ogromna, moćna federalna birokratija koju je Trump otvoreno prikazao kao oružje protiv svojih neprijatelja, potencijalne prijetnje Muskovom poslovnom carstvu.

Posljedice svađe Muska i Trumpa već su vrijednost dionica Tesle umanjile za nekoliko milijardi dolara. Drama bi mogla preoblikovati brojne političke ishode, uključujući budućnost tehnologije moždanih čipova ili američke nade da će uskoro stići do Marsa.

"Ovo je prava sapunica. Mnogi ljudi su ovo vidjeli kao potencijalno zapaljiv odnos, ali brzina i žestina kojom je izgorio su zaista zapanjujući", rekao je Steve Sosnick, veteran Wall Streeta koji radi kao glavni strateg za Interactive Brokers.

Evo nekih od potencijalnih implikacija za Muskovo poslovanje dok se nekada moćni savez između dvojice muškaraca na vrhuncu bogatstva i političke moći pretvara u ružan razvod:

  • Tesla je vjerovatno kamen temeljac Muskovih poslovnih interesa, kompanija koja je pomogla da električni automobili postanu mainstream u SAD-u i ima viziju dominiranja budućnošću autonomnih taksija, ali veliki dio njene sudbine je u rukama regulatora u odjelima za transport, trezor i trgovinu.

Prije početka drugog Trumpovog mandata, Nacionalna uprava za sigurnost saobraćaja na autoputevima pri Ministarstvu prometa otvorila je istrage usmjerene na značajne probleme s Teslinim dizajnom, uglavnom uključujući njihov paket tehnologija za automatsko dodavanje gasa i održavanje trake koje kompanija pogrešno naziva "Autopilot" ili "Potpuno autonomna vožnja". Agencija istražuje sigurnosne probleme s proizvođačima automobila i može izdati opozive za automobile koji imaju nedostatke.

  • Musk je također jako zainteresiran za tehnologiju autonomnih vozila i ima značajan ulog u njenom širem usvajanju. Rani potezi Ministarstva prometa činili su se usklađenima s Muskovim interesima, uključujući zahtjev za manje samostalnog prijavljivanja nekih nesreća u kojima su učestvovali automobili bez vozača.

  • Trumpova najdirektnija prijetnja kažnjavanjem Muska došla je u četvrtak u objavi na Truth Social, u kojoj je razmišljao o smanjenju milijardi dolara u ugovorima s vladom SAD-a koje su kompanije ovog megamilijardera sklopile. Nazivajući to "najlakšim načinom za uštedu novca", Trump je dodao da je "uvijek bio iznenađen što Biden to nije učinio!" Ta prijetnja bi mogla imati dvostruki učinak.

Samo SpaceX je primio najmanje 20,9 milijardi dolara u vladinim ugovorima u posljednjih 18 godina, uglavnom od NASA-e i Ministarstva odbrane, prema javnim federalnim evidencijama o potrošnji. Većina tog finansiranja dodijeljena je u posljednjih pet godina.

Međutim, vlada također ovisi o Muskovim kompanijama, a Pentagon se oslanja na njegovu raketnu kompaniju SpaceX za brza i jeftina lansiranja. Malo je vjerovatno da bi njegovi najveći konkurenti, uključujući zajednički poduhvat ULA, koji podržavaju Boeing i Lockheed Martin, ili BlueOrigin, kojeg vodi Jeff Bezos, mogli nadoknaditi razliku.

NASA se oslanja na SpaceX kao jedinu američku kompaniju koja može prevoziti astronaute do i od Međunarodne svemirske stanice, barem dok Boeing ne riješi probleme sa svojim Starlinerom. Musk, svjestan te činjenice, dočekao je Trumpovu najavu kontraudarom - tvitajući da će SpaceX "odmah" početi s dekomisijom svoje svemirske letjelice Dragon. Musk je kasnije povukao taj komentar na savjet računa na X-u pod nazivom "Alaska".