
Komesar za transport Apostolos Tzitzikostas rekao je u četvrtak liderima industrije da evropske luke moraju preispitati sigurnost i strano prisustvo. Bio je to jedan od najjasnijih signala do sada iz Brisela da ono što se nekada smatralo benignom investicijom sada počinje da izgleda kao sigurnosna prijetnja.
Nedavna bijela knjiga Komisije o odbrambenoj politici ponovila je tu zabrinutost iznošenjem ideje o strožim kontrolama stranog vlasništva nad "kritičnom saobraćajnom infrastrukturom".
Ta zabrinutost se ogleda u nacrtu dokumenta socijalista i demokrata u Evropskom parlamentu, u koji je uvid imao Politico, a koji poziva na stroža pravila u predstojećoj reviziji regulative EU o skriningu stranih ulaganja.
Ni Tzitzikostas ni S&D nisu spomenuli Kinu po imenu, ali podtekst nije bio baš suptilan. Simon Van Hoeymissen, istraživač na belgijskom Kraljevskom višem institutu za odbranu, rekao je da ta poruka vjerovatno ukazuje na širenje Pekinga nad ključnim evropskim lukama - od Antverpena-Briža i Roterdama do Pireja u Grčkoj.
Kineski giganti COSCO i China Merchants, kao i Hutchison sa sjedištem u Hong Kongu sada drže udjele u više od 30 terminala širom EU.
"Realnost je jasna", rekla je Ana Migel Pedro, portugalska zastupnica u Evropskom parlamentu iz Evropske narodne partije desnog centra, upozorivši da strani državni akteri poput Pekinga djeluju s nivoom koordinacije i namjere koji daleko premašuje fragmentiran odgovor pojedinačnih zemalja.
Kako tvrde, COSCO se ne ponaša kao tipičan tržišni akter, već prima naređenja od Komunističke partije Kine.
I EU to počinje da vidi na taj način.
"Ruska invazija na Ukrajinu i nezvanična podrška Kine Rusiji samo su pojačali zabrinutost za sigurnost luka EU", kaže se u nedavnom izvještaju istraživačkog centra Centra za istočne studije sa sjedištem u Varšavi.