115 godina rada
173

Direktor Klasa Nihad Imširović: Cijene malina pale zbog veće ponude, manje potražnje i utjecaja Ukrajine

Piše: I. P.
Nihad Imširović
Nihad Imširović
Povodom 115 godina rada sarajevske velepekare Klas, portal Klix.ba imao je priliku razgovarati s direktorom Nihadom Imširovićem.

U presjeku stanja kompanije u dosadašnjem toku kalendarske godine, Imširević je otkrio detalje pozitivnog trenda u smislu rasta postojećeg izvoza i dodatnog širenja izvoza u nove države.

Također, dotakli smo se problema u vezi s jagodičastim voćem, uključujući pad cijena malina i novi zamah u otkupu jagoda.

Poslovanje tokom 2016. godine ocijenili ste dobrim zbog povećanja izvoza. Kako biste procijenili prvih 9 ili 10 mjeseci u pogledu izvoza?

Poslovne rezultate na izvoznim tržištima u prvih devet mjeseci ove godine ocjenjujem još boljim, sadržajnijim, inovativnijim, asortimanski diverzificiranim, u odnosu na isti period prošle godine. Raduje nas značajan rast izvoza u zemlje Skandinavije, potom Hrvatsku, Sloveniju, i naravno plasman Klasovih proizvoda u veliki austrijski trgovački lanac Penny Markt.

Među najvećim ste otkupljivačima jagodičastog voća u BiH. Kako trenutno stoje stvari na ovom tržištu?

BiH ima velike mogućnosti za proizvodnju zdrave hrane i Klas zajedno s ostalim članicama AS Grupacije upravo u tome vidi svoju šansu. Želimo maksimalno uposliti svoje proizvodne i logističke kapacitete i tako pokrenuti veliki lanac kvalitetne domaće proizvodnje. Dobar primjer jačanja domaće poljoprivredne proizvodnje u saradnji s Klasom jeste vlastiti program organiziranog uzgoja, otkupa i prerade jagodičastog voća. Ovaj program implementirali smo još 2001. godine, bili pioniri na tržištu BiH i vremenom popularizirali do te mjere da su danas smrznute maline izvozni artikal broj jedan u kategoriji voća i povrća.

Nažalost, ove godine i uzgajivači i otkupljivači u BiH suočeni su s teškom situacijom na tržištu malina. Naime, zbog povećane ponude, a smanjene potražnje, otkupna cijena na evropskom i svjetskom tržištu je znatno pala u odnosu na cijene iz ranijih godina. Jedan od razloga su, svakako, jeftine maline iz Ukrajine. Ranije su Ukrajinci prodavali maline na ruskom tržištu, a sada robu plasiraju na tržište EU.

I pored svega, Klas je uspio zadržati kontinuitet u otkupu jagodičastog voća, s tim da smo od ove godine značajnije krenuli u otkup jagoda.

Prošle godine su počele isporuke u Kanadu i Kuvajt. Kako stoji izvoz u te zemlje tokom ove godine, da li ste zadovoljni?

Pokušavamo iznaći prava rješenja, kako u segmentu zastupništva i distribucije, tako i na polju adekvatnog prodajnog portfolia, jer svako tržište ima svoje specifičnosti.

Da li ste tokom 2017. dobili nove partnere u inozemstvu, tj. u zemljama gdje do sada niste izvozili?

Uspostavili smo kontakte s distributerima na tržištu Kine i otpremili uzorke brašna, jufke, tjestenine i konditorskih proizvoda u ovu daleku azijsku državu. Očekujemo pozitivne reakcije, a samim tim i prve narudžbe u kategoriji konditoraja, jer Klas tu ima definitivno najraznovrsniji asortiman, počev od Bosanskog lokuma, Sarko rolata, Fit integralnog keksa, vafla, čajnih peciva... Osim toga, u stalnim smo kontaktima i inicijalnim ponudama za distributere na tržištima Iraka i Libije.

Da li je tokom 2017. zabilježeno širenje već postojećih partnerstava u inozemstvu u pogledu povećanja izvoza?

Apsolutno. Sa svim izvoznim kupcima smo u redovnom kontaktu i zajednički nastojimo proširivati asortiman. Kupce redovno obavještavamo i o svakom našem novom proizvodu, a ove godine veliki uspjeh smo postigli lansiranjem jufke u posebnom, inovativnom pakovanju – čvrstoj posudi koja jufku štiti od lomljenja i isušivanja. Kada smo početkom ove godine razvili ovaj proizvod, znali smo da će to biti pun pogodak za izvozna tržišta, jer je riječ o inovaciji i kvalitetu, po konkurentnoj cijeni.

Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba

Dobre rezultate postiže još jedan novi proizvod – orijentalna slastica Rahat lokum. Klas svoju konkurentsku prednost na izvoznim tržištima gradi upravo na bosanskoj kuhinji, odnosno našim tradicionalnim proizvodima, poput baklave, pite, somuna, jufke, lokuma...

Koliki je raspon humanitarnog djelovanja Klasa tokom 2017. godine?

Velik i značajan. Mislim da smo, među proizvodnim kompanijama iz Bosne i Hercegovine, vodeći po obimu podrške društvenim, socijalnim, sportskim, kulturnim, obrazovnim projektima i aktivnostima.

Decenijama je Klas u javnosti prepoznat kao društveno odgovorna kompanija, pa svakog dana primamo desetine molbi za različita sponzorstva i donacije. I mi ponekad samoinicijativno organiziramo neku humanitarnu akciju, kao što smo to učinili sada, povodom Svjetskog dana hrane, 16. oktobra, kada smo Javnoj kuhinji Crvenog križa Kantona Sarajevo i Kolektivnom centru u Hrasnici donirali dvije tone brašna te slatkiše za djecu iz Kolektivnog centra.

Koliko je osoba zaposleno u kompaniji Klas? Da li je planirano širenje kapaciteta, a time i povećanje broja zaposlenih?

Trenutno imamo 956 uposlenika različitih profila, kvalifikacija, kompetencija. Zbog povećane potražnje za određenim artiklima, kao i zbog razvoja novih proizvoda, u prilici smo proširivati kapacitete, a samim tim i povećavati broj uposlenih u proizvodnji. To se posebno odnosi na linije gdje proizvodimo tost i druge rezane hljebove, puslice, smrznute pekarske proizvode... Nedavno smo počeli proizvodnju "dizajniranih" ručno rađenih kolačića makaronsa, i tu se ukazala potreba za dodatnom radnom snagom.

Koja su unapređenja proizvodnje i provjere kvaliteta proizvoda uvedena tokom proteklog perioda i koji biste izdvojili kao najvažniji ili najefektivniji?

U ovoj godini povećali smo kapacitete u kategoriji pakovanih peciva, kao i u kategoriji integralnog brašna (heljda, ječam i raž). Pratimo evropske i svjetske trendove zdrave prehrane, konsultujemo domaće nutricioniste, usavršavamo tehnologiju, ulažemo u tehnološki kadar... Znamo da posebnu pažnju potrošači posvećuju kvalitetu onih proizvoda koje konzumiraju u svakodnevnoj ishrani. Tu su, svakako, hljeb i pecivo kao neizostavni dio trpeze u BiH. Među rijetkim smo proizvođačima koji brašnu ne dodaju nikakve enzime i aditive.

Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba

Kontinuirano radimo na uvođenju novih standarda kvaliteta, a ove godine radili smo na upotpunjavanju halal certificiranih proizvoda. Nakon što smo u halal program uveli i brand Sarko (rolati i tortice), sada s ponosom možemo potvrditi da su apsolutno svi proizvodi Klasa, njih više od 500, halal. Halal više nije pitanje samo vjere, halal je danas svjetski trend pa je razvoj halal industrije u velikom usponu.

Kako se danas Klas poredi s proizvođačima u regiji?

Konkurenciju poštujemo, uvažavamo i cijenimo. Bez zdrave konkurencije nema ni zdravog biznisa, ni zdravog razvoja. Konkurencija vas tjera da budete bolji, inventivniji, proaktivni te da uvijek budete korak ispred – novim artiklima, kvalitetnijim servisom, unaprijeđenim i poboljšanim kvalitetom, širokim asortimanom...

Kako vidite Klas za pet godina, kada budete obilježavali velikih 120 godina postojanja?

Modernom, prepoznatljivom i snažnom kompanijom, apsolutnim tržišnim liderom u Bosni i Hercegovini sa zaokruženim i jasno diferenciranim asortimanom, izvozno orijentiranom i stabilnom kompanijom čiji će se proizvodi nalaziti na policima trgovina na svim kontinentima, ambasadorom tradicionalnih bosanskih proizvoda... Idemo mijenjati navike i doći tamo gdje nas nije bilo.