Kako do rješenja
85

Ambasador Soreca o problemu prijevoznika: Savjetujemo vlastima da pregovaraju bilateralno s državama

Piše: S. H.
Luigi Soreca (Foto: Pixsell)
Luigi Soreca (Foto: Pixsell)
Ambasador Evropske unije (EU) u Bosni i Hercegovini i šef delegacije EU Luigi Soreca komentarisao je za naš portal situaciju u vezi problema prijevoznika.

Glavni problem s kojim se prijevoznici bore je tzv. 90/180, koji se odnosi na broj dana koliko je moguće boraviti u EU, a koji važi i za prijevoznike koji su u suštini samo u tranzitu.

"Uvažavamo zabrinutosti profesionalnih vozača iz BiH po pitanju mogućnosti da obavljaju svoju profesiju u okviru šengenskog prostora. Međutim, važno je napomenuti da su Evropska komisija, kao i Delegacija EU/Ured specijalnog predstavnika EU u Bosni i Hercegovini od juna 2024. godine u kontaktu sa nadležnim domaćim tijelima po ovom konkretnom pitanju, te su sa svoje strane dali prijedlog konkretnih radnji koje bi se mogle poduzeti u cilju rješavanja situacije sa kojom se suočavaju profesionalni vozači iz BiH. Nažalost, nemamo naznaka da su poduzete aktivnosti po bilo kojem od ovih prijedloga", poručuje Soreca.

Pokretanje EU sistema za ulaske i izlaske (EES), za koji se očekuje da će postati operativan u oktobru 2025. godine, neće promijeniti trenutne zahtjeve za ulazak u šengenski prostor.

"Sa uvođenjem tehnologije modernizuje se upravljanje vanjskom granicom EU-a i postepeno pojednostavljuju granične kontrole te sprečavaju prevare putem krađe identiteta. Ministri unutrašnjih poslova EU-a podržali su progresivno pokretanje EES sistema, što bi dovelo do njegovog postepenog uvođenja tokom perioda od šest mjeseci, a čime bi se osiguralo više vremena graničnim vlastima i transportnoj industriji za prilagođavanje u skladu s novim procedurama. Kao što je EU ponovo predložila domaćim vlastima u BiH u januaru ove godine, u okviru postojećeg EU zakonodavstva postoje mogućnosti koje bi značajno pomogle u rješavanju zabrinutosti vozača", ističe Soreca.

Prema EU propisima, države članice imaju mogućnost da odgovore na različite potrebe u vezi s nacionalnim vizama za dugoročni boravak ili boravišnim dozvolama.

"Ponovo savjetujemo nadležnim bh. vlastima da na bilateralnoj osnovi stupe u pregovore o načinima kako olakšati takve vize i dozvole sa državama članicama EU-a, bilo s Republikom Hrvatskom kao državom članicom s kojom Bosna i Hercegovina dijeli granicu, kao i sa drugim državama članicama EU-a. Štaviše, šengenska pravila također predviđaju fleksibilnost u pogledu prekograničnih radnika. Ograničenje od 90 dana tokom perioda od 180 dana (što postaje 180 dana tokom godine), a koje je predmetom zabrinutosti profesionalnih vozača iz BiH, propisano je šengenskom regulativom i od suštinskog je značaja za sigurnosne aspekte i adekvatno funkcionisanje šengenskog prostora. Ograničenje se primjenjuje na državljane svih zemalja, ne samo BiH, koje nisu članice Evropske unije ili šengenskog prostora i koje uživaju bezvizni režim putovanja u šengenski prostor (za BiH od 15. decembra 2010. godine). Sa stupanjem na snagu EES sistema nisu predviđene bilo kakve izmjene važećih uslova. Relevantne vlasti drugih zemalja čiji građani su također pogođeni efektima navedenog ograničenja uspjele su riješiti neke od tih efekata ovog pravila na svoje građane, te ohrabrujemo vlasti u Bosni i Hercegovini da razgovaraju sa partnerima na Zapadnom Balkanu na koji način su oni ostvarili povoljnije aranžmane. Delegacija EU/Kancelarija specijalnog predstavnika i dalje stoji na raspolaganju za sva dalja pojašnjenja i pomoć", naglašava ambasador Soreca.

Isto tako napominje da je napredak na evropskom putu najbolja garancija za veći pristup građana Bosne i Hercegovine jedinstvenom evropskom tržištu i šengenskom prostoru.

"Novi plan rasta za Zapadni Balkan eksplicitno predviđa brojne prednosti članstva u EU, uključujući produbljivanje pristupa jedinstvenom tržištu, i prije samog formalnog članstva. Nažalost, prema trenutnom stanju stvari, nadležni organi u Bosni i Hercegovini nisu bili u mogućnosti da u potpunosti iskoriste nezapamćene mogućnosti koje se nude kroz Plan rasta, zbog nemogućnosti dostavljanja Reformske agende Evropskoj komisiji sa potrebnim nivoom ambicija. Štaviše, od odluke Evropskog vijeća o davanju zelenog svjetla za pristupne pregovore s Bosnom i Hercegovinom u martu 2024. godine, dinamika ispunjavanja relevantnih koraka neophodnih za formalno otvaranje pregovora s EU-om je bila spora, a trenutno je i zaustavljena kao rezultat trenutne ustavne i političke krize. EU i njene zemlje članice ostaju najlojalniji i najdosljedniji partner, kao i najveći investitor u Bosni i Hercegovini. I dalje smo nedvosmisleno opredijeljeni podršci budućnosti Bosne i Hercegovine u EU, uključujući ohrabrivanje nadležnih vlasti u zemlji da poduzmu konkretne radnje koje će omogućiti budućnost u EU i produbiti integraciju u jedinstveno evropsko tržište", zaključio je ambasador Soreca.

Podsjetimo, prijevoznici osim toga traže rješavanje problema povrata trošarina (akciza) po modelu iz Crne Gore; smanjenje zadržavanja na granicama i carinama digitalizacijom procesa te traže kraj "administrativnih igara i rasterećenje troškova poslovanja u drumskom prijevozu.