Plove za Karibe
1k

Posjetili smo brodogradilište u Vitezu: Kako Bosanci grade najluksuznije katamarane na svijetu

Dž. L.
Foto: D. Ć./Klix.ba
(Foto: D. Ć./Klix.ba)
Teško bi ko mogao povjerovati da će luksuzni brodovi iz Bosne i Hercegovine ploviti do Kariba, a ponajmanje Vitežani koji su dobili brodogradilište nadomak grada, u kojem osam Bosanaca, vjerovali ili ne, danas gradi najluksuznije katamarane na svijetu.

Brodogradilište u Vitezu za mnoge je zvučalo kao vic, rekao nam je Denis Kraljević, jedan od vlasnika firme Derubis Yachts i investitor projekta brodogradnje u BiH. Ipak, kada je prva bh. jahta početkom ove godine gotovo zasjenila sve druge jahte na sajmu u Hamburgu, nautika u gradiću na Lašvi postala je najsvjetlija tačka u našoj zemlji. Da se luksuzni brodovi zaista grade u Vitezu, uvjerili smo se kad smo zakoračili na brodogradilište i ugledali goleme trupove brodova, palube, pramce, luksuzne nadogradnje...

Kroz prašinu od brušenja prolazimo pored radnika u bijelim odijelima pred kojima smo gotovo neprimjetni. Fokusirani na posao samo blago podižu pogled prema nama te nastavljaju raditi. Miris ljepila, boje, smole i drugih materijala širi se halom iz koje će do kraja idućeg ljeta izaći deset luksuznih katamarana. Prolazeći pored dijelova broda, Kraljević nam sve vrijeme užurbano pojašnjava koji dio je napravljen od kojeg materijala, za šta služi, kako se pravi, što je i za očekivati od dugogodišnjeg brodograditelja. Pogubljeni u moru nepoznatih informacija, koje prati buka mašina, uspijevamo zapamtiti nekoliko zanimljivih detalja.

Svaki dio broda prvobitno je bio u tečnom stanju, a jedan brod nastaje od 2.500 skrojenih dijelova koji se u kalupima salijevaju od smole, staklene vune te materijala gelcoat. Svi materijali su prirodni, oni koji mogu podnijeti veliku vlagu, a od drveta se koriste isključivo mahagoni i tikovina.

Brodovi iznad svih očekivanja

Uz priču o nastajanju broda, Kraljević nam govori kako su prve narudžbe dobili već na sajmu u Hamburgu, ali kako u tom trenutku nisu bili tehnološki spremni.

"Morali smo do kraja završiti proces stvaranja firme, brodogradilišta, obuke ljudi te napraviti kalupe kako bismo mogli ući u proces gradnje. Sada će brodovi iz BiH otploviti na Karibe. To je najjače tržište za charter brodove na svijetu. Traže se isključivo katamarani, a mi smo jedni od rijetkih proizvođača katamarana u Evropi", govori nam Kraljević.

Katamaran znači dvotrupac i to je brod koji odlikuje visoka stabilnost. Valovi ga ne dodiruju te može izaći na velika i otvorena mora.

U viteškom brodogradilištu narednih mjeseci će se graditi serija od deset jednakih brodova namijenjenih charteru.

"To su brodovi iznad svih očekivanja unutar te klase. U toj klasi katamarana nema broda koji pruža ovakav komoditet i kapacitet kao naš brod. Imamo četiri sobe, četiri kupatila, četiri tuš-kabine, jacuzzi, sunčalište za deset osoba, sve što drugi nemaju. Posljednji dolazimo na tržište i dobro smo promotrili ko šta proizvodi pa nam je bilo lakše. S druge strane, tehnološki nudimo nešto što je iznad svega što postoji na svijetu u toj klasi brodova. Svjetsko tržište takvih katamarana djelovalo je u jednoj mirnoj vodi gdje nema nikakvih noviteta i godinama im niko nije pomutio vodu. Desetak godina su stari njihovi modeli koje proizvode i danas. Mi tu dolazimo kao nekakvi autsajderi, ali samo na papiru. U Njemačkoj smo pokazali ko smo. Predstavili smo se svijetu i sada svijet od nas očekuje upravo ovakve brodove, superiornije od svih koji postoje", priča nam Kraljević.

Na svijetu danas postoje samo četiri proizvođača katamarana od 12 do 13 metara, kakvi se proizvode u Vitezu. Katamarani firme Derubis Yachts smatraju se najluksuznijima u svojoj kategoriji jer, između ostalog, svaka soba u katamaranu ima svoje kupatilo, tuš kabinu i pomoćne ležajeve. Također se mogu pohvaliti i jacuzzijem za osam osoba što nema nijedan drugi katamaran u ovoj kategorij, nepotopivim trupovima te električnim pogonom.

Na brodogradilištu zatičemo šest od ukupno osam stalno zaposlenih radnika i desetak kooperanata. Radnici su prošli kroz obuke gradnje brodova, a Kraljević ističe da su kroz stvaranje broda stvorili sebe kao ljude koji će sutra moći odgovorno nastaviti ovaj posao.

U smijehu i šali radnici se komešaju ko će progovoriti s nama. Prvi do nas Elvedin Hodžić iz Viteza prekida posao.

"Nikada nisam ni sanjao da ću praviti brodove. S obzirom na to da smo daleko od mora, niko i ne razmišlja o takvim stvarima. Svima je bilo smiješno. Kada je rađena prva jahta, bio je potreban radnik na poslovima lakiranja, tako da su oni došli do mene, jer sam u to vrijeme radio kao autolakirer. Došao sam da radim i tako sam se zaljubio u ovaj posao. Poslije sam prošao kroz obuku i sada radimo na novim brodovima. Definitivno je prelijepo", kaže nam Vitežanin.

Zaštićena radnička prava i dobra plaća, dodaje Kraljević, elementarne su stvari koje poslodavci moraju osigurati radnicima.

"Ovoj državi je definitivno stalo da bude što nerazvijenija da bi što manje ljudi izlazilo na izbore i da bi ista grupa političara vladala stotinama godina, a drugim ljudima koji nešto žele i znaju, njima je cilj da zarade novac. Ako im ponudite novac u BiH, onda oni ostaju u BiH. Ako im ponudite plaću od 500 KM, oni odlaze u Njemačku. Matematika prejednostavna. Mi smo u potpunosti apolitična firma. Nama niko od političara ne dolazi u posjetu. Kod nas ne postoji, niti će ikada postojati pitanje ko je koje nacionalnosti i vjeroispovijesti. Najbitnije je znanje i samo znanje. Odgovorno tvrdim da ću za koji mjesec ja možda biti višak u ovoj firmi, jer radimo na tome da stvaramo ljude koji mogu svakoga zamijeniti. Naši ljudi u cijelom svijetu predstavljaju nezaobilaznu komponentu u bilo kojem tehnološkom procesu. Tvrdim da ne postoji dio u automobilskoj industriji ili u bilo kojoj složenijoj industriji gdje ne rade naši ljudi. Mi smo samo siromašni, nismo glupi", ističe Kraljević.

I dok se radi na brodovima za Karibe, radnici firme Derubis Yachts već se spremaju za nove narudžbe, ali i nove kolege.

"Mi smo na početku priče bili predmet ismijavanja takozvanih pametnih, a ljudi koji su nam prišli bili su mladi ljudi željni dokazivanja. Ako čovjek nije u stanju da se dokazuje, ako mu ne date mogućnost za to, ostat će uvijek neostvaren. Ja želim oko sebe imati ostvarene ljude koji će se pronaći u ovom poslu. Oni se već spremaju za obučavanje sljedeće generacije radnika koji će stvoriti firmu s ukupno tridesetak zaposlenih i još četrdesetak kooperanata. Sa 70 ljudi mi možemo raditi bilo šta na ovom svijetu", naglasio je Kraljević.

Katamarani kao tvornice novca

Tehnološki gledano, brod je nešto najzahtjevnije što se gradi u ovom trenutku u BiH, jer ima četiri motora, sobe, kuhinje, salone, sunčališta, navigacijsku opremu... Kraljević također dodaje da je gradnja broda mnogo složenija od proizvodnje jednog automobila, ali i cjenovno je ogromna razlika. Jedan brod, otkriva nam Kraljević, košta kao dvadesetak ili tridesetak automobila srednje klase.

Uz stvorene uslove, na brodogradilištu u Vitezu mjesečno mogu praviti dva broda. Posjednja tri mjeseca radnici su pripremali kalupe da bi nakon toga proces laminiranja u tim kalupima trajao 15-ak dana po brodu. Inače, jedan kalup može izbaciti hiljadu brodova.

Nakon što budu spremni za plovidbu, luksuzni katamarani iz Viteza putuju prema Neumu ili Rijeci odakle će na prekookeanskim brodovima ploviti do Portorika, a potom do Kariba.

I dok bi mnogi pomislili kako luksuzne jahte kupuju bogataši, katamarani koji se proizvode u Vitezu ustvari su tvornice novca i dio lanca uspješnog biznisa.

"Neko kupuje te brodove da bi ih 52 sedmice u godini iznajmljivao i uzimao po 10.000 eura svake sedmice za njih. Firma koja kupuje naše katamarane već ima pedesetak takvih brodova i do 2025. godine planira nabaviti još pedeset brodova stvarajući flotu od stotinu brodova koje oni iznajmljuju američkom tržištu", pojašnjava nam Kraljević.

On dodaje kako i Hrvatska već stvara flotu brodova koji idu u najam i ne služe za samopromociju. Za očekivati je, kaže, takvu vrstu brodova i u Neumu, s obzirom na to da raste svijest ljudi o mogućnostima zarađivanja kroz brodove.

Obilazeći brodogradilište primjećujemo fotografije plutajućih kuća na vodi koje su danas izuzetno popularne. Ubrzo poslije u razgovoru s Kraljevićem otkrivamo kako uz brodove planiraju graditi i takve luksuzne kućice na vodi koje će izvana biti nalik brodu, a iznutra stambene jedinice sa 120 kvadrata efektivnog stambenog prostora.

Uz komadić broda koji će ploviti Karibima, koji smo pokupili s poda, napuštamo viteški pogon za gradnju brodova. Kamo sreće da su nam ceste šire, gradili bi se u Vitezu i veći brodovi, upamtili smo riječi Kraljevića, velikog profesionalca, entuzijaste i inovatora.

"Mi smo tu da doprinesemo novim proizvodom da svi ljudi vide svoj smisao ostajanja u ovoj zemlji, stvaranja dohotka, plaćanja poreza i podizanja nivoa kvaliteta života", poručio je Kraljević.