Govornik na ORBIZ-u
140

Uspješni poduzetnik Kosta Petrov ima tri ključna savjeta za mlade poslovne ljude

D. Be.
Kosta Petrov, Makedonac s međunarodnim pasošem, mladi je i veoma uspješni poduzetnik čija agencija posluje u 40 zemalja širom svijeta.

Vizionar koji prkosi konvencionalnim očekivanjima još prije 40. godine ostavio je neizbrisiv trag na međunarodnoj poslovnoj sceni. Ovaj mladi lider, stručnjak za odnose s javnošću i poslovanje startupa, autor je više bestsellera, a magazin Kongres ga je uvrstio na listu najutjecajnijih ličnosti u event industriji Jugoistočne Evrope.

Kosta svoje bogato iskustvo i stručnost rado dijeli s mladim poslovnim ljudima, a 14. decembra će biti jedan od centralnih govornika ORBIZ konferencije. Uoči dolaska u Sarajevo razgovarali smo o njegovom profesionalnom putu, marketinškoj industriji, ali i mitovima o mladim poduzetnicima, kao i neuspjesima iz kojih je naučio važne lekcije.

Na pitanje kako to izgleda biti mlađi od 40 godina, a već se proslaviti u svijetu biznisa i to na međunarodnom nivou, istakao je dubok osjećaj ponosa i zahvalnosti za mnoge životne lekcije, objašnjavajući da su poteškoće bile prilika za lični rast i razvoj.

Njegov dolazak u Sarajevo će uslijediti nakon decenije pauze, a svoje predavanje će, kako najavljuje, posvetiti temi za koju vjeruje da ima ogroman značaj u današnjem svijetu, a to je moć svrhe. "Kao brendovi i organizacije, mi se krećemo kroz krajolik obilježen sve većom polarizacijom i rastućim nepovjerenjem. U ovom kontekstu, najvažnije je da damo prioritet našoj svrsi. Mi ne radimo samo da bismo jurili za profitom; naša primarna misija je da doprinesemo da svijet bude bolje mjesto.

Pojam poslovanja vođenog svrhom nadilazi samo modnu riječ i predstavlja fundamentalnu promjenu u pristupu našim ulogama u društvu. To podrazumijeva prepoznavanje da naše akcije, proizvodi i usluge mogu imati pozitivan utjecaj koji se proteže izvan finansijske dobiti. Prihvatanje svrhe znači prepoznavanje naše odgovornosti za rješavanje izazova i problema s kojima se suočavaju naše zajednice i svijet. To uključuje utkanje empatije, održivosti i društvene odgovornosti u samu strukturu naših organizacija", objasnio je.

Stavljajući svrhu u prvi plan naših nastojanja, ističe Petrov, možemo uspostaviti jače veze sa našim klijentima, zaposlenima i ostalim ljudima koji nas okružuju privatno i poslovno. Tako se gradi povjerenje u eri skepticizma i počinje sarađivati s ljudima na dubljem nivou.

"Konačno, slijedeći svrhu koja nadilazi profit, ne samo da doprinosimo poboljšanju društva, već i jačamo dugoročnu održivost našeg poslovanja", poentira stručnjak. Uvjeren je da treba razbiti mit da je poduzetništvo isključivo nemilosrdna borba.

"U stvarnosti, poduzetništvo je višestruko putovanje koje uključuje niz kvaliteta i principa. Prije svega, poduzetništvo je naporan rad i posvećenost. Zahtijeva spremnost da se uloži vrijeme i trud u izgradnju i razvoj poslovanja. Iako 'laktanje' može biti dio procesa, važno je shvatiti da je pametan i efikasan rad jednako ključan kao i naporan rad. Uspjeh u poduzetništvu često je rezultat kombinacije napornog rada, kreativnosti i strateškog donošenja odluka", poručuje Kosta.

Kosta Petrov
Kosta Petrov

Drugi ključni aspekt poduzetništva je prihvatanje da ponekad stvari mogu biti van vaše kontrole.

"Vanjski faktori, dinamika tržišta i nepredviđeni izazovi mogu utjecati na vaše poslovanje. Pravo poduzetništvo uključuje prilagodljivost i otpornost u suočavanju s ovim neizvjesnostima. Radi se o tome da budete spremni da okrenete i prilagodite svoje strategije kada je to potrebno. Nadalje, poduzetništvo je uživanje u putovanju, bez obzira na ishod. Dok je finansijski uspjeh zajednički cilj, jednako je važno pronaći ispunjenje u procesu izgradnje nečega iz temelja. Slavljenje malih pobjeda i učenje iz neuspjeha može učiniti putovanje vrijednim, čak i kada rezultati nisu očekivani", naglašava ovaj poduzetnik.

Kao jedan od najznačajnijih aspekat poduzetništva ističe kreiranje vlastitog jedinstvenog puta.

"Ne radi se o kopiranju tuđe formule za uspjeh. Putovanje svakog poduzetnika je posebno, oblikovano njegovim iskustvima, vrednostima i vizijom. Prihvatanje vaše individualnosti i praćenje vaše strasti i kreativnosti može dovesti do ispunjenijeg i autentičnijeg poduzetničkog iskustva", poruka je za sve one koji se kreću na ovom putu.

"Naši poslovni uspjesi ne definiraju naš lični identitet"

Na pitanje hoće li domaćoj publici govoriti o nekom svom neuspjehu iz kojeg je naučio važne lekcije, priznaje da se tokom proteklih 13 godina, kao osnivač P Worlda, susreo sa brojnim izazovima i iskustvima, a da su neka od njih uz otpornost testirala i zdrav razum.

"Jedna od najdubljih lekcija koju sam naučio je da nas uspjeh ili neuspjeh našeg poslovanja ne definira kao pojedince. Mi smo više od našeg poslovanja. Lako je biti uhvaćen u usponima i padovima poduzetništva, ali je ključno zapamtiti da naša vrijednost nije određena samo našim profesionalnim dostignućima. Naši identiteti su višestruki i obuhvataju naše vrijednosti, odnose, lični rast i pozitivan utjecaj koji imamo na svijet. Iako su naši poslovi značajan dio naših života, oni nisu cjelina našeg postojanja. Oni su sredstvo za postizanje cilja, sredstvo kroz koje možemo slijediti svoje strasti, napraviti razliku i stvoriti prilike za sebe i druge", jasno poručuje.

Dodaje da je razumijevanje ove odvojenosti između našeg ličnog identiteta i poslovnih nastojanja zapravo oslobađajuće i da nam omogućava da prihvatimo neuspjeh kao dio poduzetničkog puta, a da uspjehe prepoznajemo kao samo jedan aspekt onoga što jesmo.

Na kraju razgovora Kosta je podijelio i tri savjeta za mlade poduzetnike.

"Moj prvi savjet je da definirate uvjerenje i svrhu vašeg brenda, a zatim oko toga izgradite cijelo poslovanje. Jasno razumijevanje onoga za šta se vaše poslovanje predstavlja i pozitivnog utjecaja koji želi stvoriti pruža snažnu osnovu. Usmjerava donošenje odluka i rezonira s klijentima istomišljenika, stvarajući duboku vezu. Izgradnja vašeg poslovanja sa solidnom svrhom ne samo da pokreće uspjeh, već i stvara smislen i trajan brend. Drugi savjet je da uvijek držite na oku širu sliku. Poduzetništvo uključuje žongliranje brojnih zadataka, izazova i detalja. Lako se izgubiti u svakodnevnoj frci. Održavajući fokus na svoju dugoročnu viziju, možete donositi strateške odluke koje su u skladu s vašim krajnjim ciljevima. Ova perspektiva osigurava da vaše poslovanje ostane na putu rasta i uspjeha, izbjegavajući zaglavljivanje u sitnicama. I moj treći savjet je da postanete vješti u prepoznavanju kada treba ustrajati, a kada se okrenuti ili čak odustati. Najvažnije je znati kada proći kroz izazove zarad uspjeha, a kada odustati od neuspjelog poduhvata. To je vještina koja može biti razlika između održivog uspjeha i nepotrebnih gubitaka. Prilagodljivost i otpornost su ključni ovdje, kao i sposobnost donošenja teških odluka kada je to potrebno", objasnio je iskusni poduzetnik koji je, kako kaže, u Sarajevu proveo jedno od najljepših perioda u životu. Iako trenutno ne posluje na regionalnom tržištu, Petrov poručuje da Bosna i Hercegovina zauzima posebno mjesto u srcima ljudi njegove agencije i da je epicentar kreativnosti u našoj regiji. "Zaista sam bio opčinjen kreativnim radom agencija i brendova u ovoj oblasti. Strast, inovativnost i čisti talenat kojima sam ovdje svjedočio su inspirativni. Iako su naši trenutni poslovni napori usmjereni negdje drugdje, i dalje sam opčinjen izvanrednim kreativnim duhom koji cvjeta u Bosni i Hercegovini. Radujem se prilici da se vratim u Sarajevo i sarađujem sa dinamičnim i maštovitim pojedincima i organizacijama koji nastavljaju da ovu regiju čine središtem inovacija i kreativnosti", kazao je na kraju Kosta Petrov.