Istraživanje u regiji
0

Mystery shopping: Usluge u BiH standardno najlošije

Sarajevo-x.com
Foto: Ilustracija
Foto: Ilustracija
Global Market Solutions, prva bosanskohercegovačka agencija specijalizirana za mystery shopping, u saradnji s kolegama iz regije, treći put zaredom provela je istraživanje osnovnih elemenata kvalitete usluge, s ciljem pronalaska najboljih u regiji. Najboljim su se pokazali Slovenci, dok su usluge u našoj zemlji ubjedljivo najgore.

U vremenskom periodu od 10. do 25. maja ove godine istraživanje je provedeno u sedam zemalja regije: Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Sloveniji, Makedoniji i Bugarskoj. Tajni kupci posjetili su 960 različitih objekata - autosalona, turističko-ugostiteljskih objekata, banaka, maloprodaje, prodajnih mjesta telekomunikacijskih preduzeća, benzinskih pumpi, supermarketa te uslužnih objekata.

Pritom su obraćali pažnju na pet osnovnih elemenata dobre usluge: pozdrav, utvrđivanje potreba/želja kupaca, predstavljanje proizvoda, nuđenje dodatnog proizvoda i zahvala na posjeti.

Iako komšije iz okruženja često kažu da su građani Bosne i Hercegovine poznati kao najsrdačniji narod, kvaliteta usluge u Bosni i Hercegovini već treći put se pokazala kao najslabija u regiji (58,76%). S druge strane, istakli su se Slovenci (77,02%) koji su, još od prošlog vala istraživanja zasjeli na tron regije. Hrvatska je pritom na trećem mjestu s ukupnim rezultatom od 71,08%, gdje se smjestila iza drugoplasirane Makedonije.

Još uvijek smo samo "dodavači", ne prodavači

Uposelnici u državama regije najviše su pozdravljali svoje kupce – 82,29%. Ipak, kupcima još uvijek prodajemo samo ono po što su došli, budući da je tek 40% uposlenika ponudilo dodatni proizvod.

Kao najbolje, istaknule su se uslužne djelatnosti (kozmetičari, frizeri, pedikeri), gdje su uposlenici poštivali sve elemente dobre usluge, zatim slijede autosaloni (gdje desetina uposlenika nije poštivala sve elemente), a kontinuirano na posljednjem mjestu nalaze se supermarketi (55,81%).

Slovenci na tronu

Država koja je u čak tri od pet kategorija imala najbolje rezultate je Slovenija (pozdrav, nuđenje dodatnih proizvoda, zahvala). U preostale dvije kategorije (analiza potreba kupca i poznavanje proizvoda) kao najbolja se istaknula Makedonija.

Kupce su najmanje pozdravljali uposlenici u Crnoj Gori, najmanje su im zahvaljivali uposlenici u Bugarskoj, dok su uposlenici u Bosni i Hercegovini najslabije ispitali potrebe kupaca, prezentirali im proizvod te ponudili dodatni proizvod.

"U odnosu na prošli val istraživanja, koji je proveden 2009. godine, uočili smo kako uposlenici više pozdravljaju kupce i više nude dodatne proizvode. Ipak, u manjoj mjeri ispituju potrebe i želje kupaca, prezentiraju proizvode te zahvaljuju", navode iz GMS-a.

Kod djelatnosti, porast u kvaliteti usluge zabilježen je samo kod autosalona, maloprodaje i supermarketa.

Blagi porast zabilježen je u Hrvatskoj i Makedoniji, a nešto značajniji u Sloveniji i Srbiji, dok su ostali narodi regije zabilježili pad u kvaliteti usluge.

Gdje su u svemu tome Bosanci i Hercegovci?

Bosna i Hercegovina se smjestila na sedmo, posljednje mjesto s ukupnim rezultatom od 59,76%, a ispred nas su države iz okruženja.

Najbolje smo rezultate zabilježili u salonima automobila, dok su telekomunikacijski prodajni mjesti standardno najlošiji. Supermarketi, grana od koje uobičajeno očekujemo mnogo, smjestila se na pretposljednje mjesto, netom prije telekomunikacija.

Što mi radimo najbolje? U najvećoj mjeri pozdravljamo kupce (78,33%), ali još uvijek im najmanje nudimo dodatni proizvod (22,82%).

Postoji jedan način da pružamo odličnu uslugu - jednostavno je pružimo. Ne zato što smo čuli da ćemo tako više zarađivati, nego radi nas samih.

Nije dovoljno postaviti standarde, educirati ljude i pustiti stvari da dalje idu same od sebe. Na kvalitetu usluge moramo gledati na nešto što ako pustimo - opada. Moramo stalno na nju paziti, dakle kontinuirano je mjeriti i unaprjeđivati.