Upravljanje rizicima kao ključ opstanka biznisa u BiH: Pametne kompanije idu ukorak s izazovima

Preko industrijskih giganata do IT sektora - sve kompanije suočavaju se s određenim rizicima, funkcionišući unutar slojeva neizvjesnosti koji nisu uvijek vidljivi na prvi pogled. Kada je riječ o sigurnosti, faktori rizika ne vežu se samo uz krađu, provalu i slične prijetnje koji su nekada bile ključan sinonim za opasnost.
Sve više pažnje posvećuje se i nekim neizvjesnijim faktorima - prirodnim nepogodama, ekonomskoj i političkoj situaciji u zemlji, poremećajima u lancima snabdijevanja i slično. Svaka od ovih promjena može imati direktne posljedice po profitabilnost, reputaciju i održivost jedne kompanije.
U tom kontekstu, strateško upravljanje rizicima postalo je ključni alat, ne samo za zaštitu stečene imovine, već i za buduću stabilnost i otvaranje prostora za daljni rast. Rukovodioci kompanija koji to prepoznaju, investiraju ne samo u sigurnost, nego i u postojanost, a ako vjerujete da se "to vama neće desiti", onda niste ništa naučili iz posljednjih deset godina.
Ključni rizici specifični za Bosnu i Hercegovinu
Da bi što bolje shvatili kontekst upravljanja rizicima u Bosni i Hercegovini, potrebno je prvenstveno razumijeti kakvo je poslovno okruženje u kojem se nalazimo i od čega ga je uopće sve danas potrebno zaštititi.
Prirodne nepogode
Poput mnogih drugih zemalja, i Bosna i Hercegovina je područje sklono prirodnim katastrofama kao što su poplave, zemljotresi i klizišta. Podsjetio nas je na to i protekli period.
Razorne poplave u Donjoj Jablanici, dosta slične onima iz 2014. godine, koje su bile jedna od najvećih katastrofa u historiji zemlje, osim što su odnijele brojne živote, ostavile su dubok trag na infrastrukturi i poslovima mnogih kompanija. Vanredna stanja zbog poplava proglašena u martu ove godine još su jedan dokaz o prisutnosti ovog rizika, koji prijeti svim sektorima - od industrije do poljoprivrede.
Iako nisu svakodnevni, ovi događaji mogu nanijeti ozbiljnu štetu, prekinuti poslovne operacije i uzrokovati značajne finansijske gubitke. Zato osiguranje od prirodnih katastrofa treba biti važna stavka, posebno u urbanim sredinama.
Ekonomska nestabilnost
Visoka stopa nezaposlenosti i neizvjesna ekonomska situacija, također povećavaju rizik od nesigurnosti u poslovnom okruženju. Mnoge kompanije suočavaju se s izazovima u izmirenju svojih obaveza, dok inflacija čini svoje povećavajući troškove poslovanja. Svi ti faktori čine preduzeća ranjivima na finansijske gubitke, povećavajući potražnju za osiguranjem u sektorima poput kredita, osiguranja imovine pa i osiguranje od odgovornosti.
Politički i društveni nemiri
Prisutna je i politička nestabilnost te društveni nemiri, kako direktni, tako i oni indirektni koji dolaze iz regije. Preduzeća se mogu suočiti s rizikom od oštećenja imovine ili prekidima poslovanja. U takvim uslovima, zaštita od vandalizma postaje ključna komponenta svakog sigurnosnog plana.
Strateški partner za upravljanje rizicima? Zašto da ne!
Premda tržište osiguranja u BiH pokazuje rast veći od 10% godišnje, jasno je da je njegov razvoj još uvijek u procesu. Prepreke su mnoge, a neke od najvećih su nedostatak povjerenja i informisanosti o ovom sektoru, ali i nedostatak pravih stručnjaka. Naročito je to zastupljeno kod srednjih preduzeća.
U svjetlu navedenih izazova, međunarodni lider u upravljanju rizicima i osiguranju GrECo prepoznao je potrebu za pružanjem specijalizovanih usluga i na tržištu Bosne i Hercegovine. Djelujući na području Centralne, Istočne i Jugoistočne Evrope, tim GrECo stručnjaka posjeduje dugogodišnje iskustvo u različitim industrijama. Poseban naglasak stavljaju na razumijevanje lokalnog tržišta, pružajući najoptimalnije odgovore na izazove, u skladu s međunarodnim standardima.
U centru GrECovog poslovanja su klijenti kojima, kroz kontinuirano praćenje globalnih trendova, nude najefikasnija rješenja, usmjerena na postizanje poslovnih ciljeva. Pored minimiziranja potencijalne štete, njihov posao je i stvoriti prilike za inovacije, konkurentsku prednost i održiv rast.
Prethodne godine, GrECo je kroz intervju s Alexom Sidorenkom, jednim od najpoznatijih stručnjaka za rizik, istakao korisne podatke vezane za upravljanje rizicima, koji upućuju na to kako ova branša doprinosi operativnoj efikasnosti i finansijskoj stabilnost neke kompanije.
"Testirali smo dva potpuno različita pristupa i došli do zaključka da tradicionalni pristup - koji obuhvata analize rizika i samo osiguranje, donosi oko 5 posto uštede, dok napredniji pristupi - koji uključuju konkretne strategije za upravljanje rizicima - mogu rezultirati značajnim uštedama do čak 40-60 posto", govori Sidorenko.
Sidorenkov tim je 2021. godine proglašen najboljim timom za upravljanjem rizicima u Evropi i SAD-u, zbog značajnih ušteda koje su ostvarili. U jednoj godini uštedjeli su više od 13 miliona dolara. Uzimajući sve to u obzir, istakao je važnost korištenja modernih alata u upravljanju rizicima. Na pitanje šta je ono što je najvažnije osigurati danas, rekao je:
"Po mom mišljenju, to su samo dvije stvari: A) Sve što bi moglo završiti/biti katastrofalno. B) Ono što su osiguravajuće firme voljne prodati po razumnoj cijeni."
Nepredvidivo poslovno okruženje, kakvo je u Bosni i Hercegovini, donosi izazove i rizike prisutne na različitim nivoima. Rizik ne mora predstavljati problem dok se ne zanemari, ali ipak je to ono što se često događa, najviše zbog preopterećenosti svakodnevnim operativnim zadacima.
U takvoj sredini, strateško upravljanje rizicima ostaje neiskorišten potencijal, koji pravi razliku među kompanijama koje reaguju i onih koje samo predviđaju situaciju.
Dolazak GrECo-a u BiH signal je da se i u ovom dijelu Evrope mijenjaju pravila igre. Da se očekuje više, traži preciznije i ulaže pametnije. Oni koji to prvi prepoznaju, biće u poziciji da ne preživljavaju, već da vode.
Za više informacija o uslugama i tome kako GrECo može doprinijeti vašem poslovanju, posjetite njihovu zvaničnu web stranicu, zapratite GrECo LinkedIn profil ili kontaktirajte njihov ured u Sarajevu na +387 61 142 734.