Koridor 5C
24

Trasa autoputa koja ide preko plodne zemlje povratnika nije u skladu sa standardima EBRD-a

N. V.
Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba
Dionica Koridora 5C južno od Mostara postala je predmet žalbi nakon što je trasa prije nekoliko preusmjerena preko obradivih površina povratničkih naselja. EBRD-ov nezavisni mehanizam je provjerio žalbe građana i potvrdio da ruta nije u skladu s njihovim standardima. Zbog toga su predložene dodatne socijalne i ekonomske revizije.
Najveća mreža za zaštitu životne sredine u zemljama centralne i istočne Evrope CEE Bankwatch Network objavila je stav EBRD-a o trasi Koridora 5C Mostar jug – Počitelj, na koju su mnogi građani uložili žalbu još prije nekoliko godina. Oni ističu da je utvrđeno kako ovom trasom nisu ispunjeni standardi EBRD-a i EU.

"Pregled usklađenosti Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) potvrdio je podnosioce pritužbi iz Mostara pogođene Koridorom 5C u Bosni i Hercegovini. Sada Vlada Federacije BiH, uz podršku EU i evropskih javnih banaka, mora osigurati djelotvoran lijek", navodi CEE Bankwatch Network.

Naime, lokalno stanovništvo, koje je pogođeno gradnjom Koridora 5C pozvalo je međunarodnu zajednicu da osigura da autoput bude u skladu s međunarodnim standardima zaštite životne sredine i ljudskih prava.

U pismu šefu Delegacije EU u Bosni i Hercegovini, ambasadoru Johannu Sattleru i nekoliko ključnih ambasada, zajednice ističu nedavne nalaze o ozbiljnim kršenjima međunarodnih standarda, te su zatražili preusmjeravanje dionice Južni Mostar – tunel Kvanj, da zaštite svoju zemlju, sredstva za život, kulturnu baštinu i prirodu. Diskriminaciju povratnika utvrdio je i Opštinski sud u Mostaru.

U januaru je EBRD-ov Nezavisni mehanizam odgovornosti za projekte (IPAM) objavio izvještaj iz svoje istrage dionice Južni Mostar – tunel Kvanj. Oni su utvrdili ozbiljne povrede ekološke i socijalne politike EBRD-a.

Kako bi otklonio ova kršenja, IPAM je dao preporuke za korake koji bi uskladili projekat sa standardima EBRD-a, ali to ne uključuje nužno promjenu trase.

"Iako otkup zemljišta nije završen, u toku je nekoliko sudskih sporova i pritužbi, a građevinski radovi na dionici nisu započeli, preporuke za ponovnu procjenu trase do sada je ignorisao nosilac projekta JP Autoceste (JPAC). Kompanija nije dala zvaničan odgovor na izvještaj o pregledu usklađenosti. U međuvremenu, menadžment EBRD-a je odgovorio da 'nije u poziciji da u potpunosti provede (preporuku) bez prihvatanja od strane JPAC-a i Vlade FBiH'", navodi CEE Bankwatch Network.

Amna Popovac, predstavnica građana koji su se žalili, kazala je da je potrebno primijeniti standarde EU prilikom gradnje Koridora 5C, pogotovo kada se uzme u obzir naša težnja ka ulasku u Uniju.

"Standarde EU potrebno je primijeniti u izgradnji infrastrukture novcem EU i ogromnim kreditima javnih banaka. Koridor 5C je test da li će se demokratski principi i ljudska prava podržati ili ne. Naši partneri iz EU ne mogu stajati po strani i gledati kako se normativni principi EU uništavaju", kazala je ona.

Azra Duraković, vlasnica zemljišta preko čije parcele će prolaziti trasa koridora upozorila je da svi moraju još jednom procijeniti odabir rute.

Fidanka Bacheva-McGrath iz Bankwatcha istakla je pak da su preporuke IPAM-a pružile pravdu podnosiocima pritužbi, potvrđujući njihove pritužbe i ponavljajući njihove zahtjeve.

"Sada je na EBRD-u i Autocestama da isporuče efikasan lijek ponovnom procjenom rute. Međunarodna zajednica treba da preuzme odgovornost za način na koji se ova veoma skupa evropska infrastruktura gradi u Bosni i Hercegovini", rekla je ona.