Posjetili smo gradilište tramvajske pruge Ilidža - Hrasnica: Saobraćajno povezivanje na 2.300 stepeni
Centralna tačka gradilišta je prostor kod Doma zdravlja Ilidža, gdje je uredski prostor iz kojeg se prati izgradnja, gdje su radovi i počeli i gdje je ekipu Klix.ba dočekao voditelj gradilišta Mahir Hamidović. On nas je proveo duž cijele tramvajske trase, objasnivši proces izgradnje, šta je do sada urađeno i šta predstoji uraditi.
Izgradnji je prethodilo geodetsko snimanje trase pruge i postojeće tramvajske okretnice na Ilidži, izrada geodetske mreže i geotehničko ispitivanje tla, na osnovu čega je urađen izvještaj o kvalitetu tla.
Poslije je uslijedilo ono građanima vidljivije, a to su zemljani radovi, izgradnja odvoda, armirano-betonske ploče, postavljanje šina na tu ploču, postavljanje kontaktne mreže i saobraćajne signalizacije te izgradnja tramvajskih i vučnih stanica.Izazovi
Hamidović je podsjetio da je bilo nekoliko izazova u izgradnji, a većina tih izazova su oni na koje su izvođači radova mogli malo ili nikako utjecati. To se prvenstveno odnosi na to da su na trasi tramvajske pruge bile instalacije kantonalnog preduzeća Vodovod i kanalizacija (ViK), Sarajevogasa, Elektroprivrede Bosne i Hercegovine (EP BiH) i BH Telecoma.
Uglavnom se te instalacije izmještaju, pa se tako na dionici od kružnog toka kod Doma kulture u Hrasnici do buduće tramvajske okretaljke u Famosu, što je dionica duga 1,8 kilometara, izmješta kanalizacija. Na dijelu trase kod raskrsnice u Sokolović Koloniji, u blizini pekare Panera, također će se morati izmjestiti kanalizacija.
Da izazovi nisu minorni pokazuje i to da su plinske instalacije na 16 mjesta presijecale trasu pruge Ilidža - Hrasnica dok su plinske instalacije na sedam mjesta presijecale prije dvije godine rekonstruisanu prugu Ilidža - Marijin Dvor. Hamidović je također podsjetio da je potrebno sačekati da nadležne institucije daju niz administrativnih saglasnosti kako bi se instalacije izmjestile.
Prvi kilometar je tu
Ukazao je na ono u što smo se i sami uvjerili, a to je da je gradilište "živo" duž cijele trase. Najviše se odmaklo na dionici od Doma zdravlja Ilidža do Osme osnovne škole "Amer Ćenanović" u Butmiru, gdje je izgrađen prvi kilometar pruge. To je značilo izgradnju pruge na četiri raskrsnice od ukupno 13 raskrsnica na cijeloj trasi do Hrasnice, od čega su tri kružne (dvije u Sokolović Koloniji i jedna u Hrasnici). U toku su radovi na petoj raskrsnici u Butmiru.
Hamidović je naglasio da će sve raskrsnice biti semaforizirane i dio adaptivnog upravljanja saobraćajem koje će se primjenjivati na saobraćajno najfrekventnijim dijelovima Kantona Sarajevo.
Rekonstrukcija okretnice na Ilidži i stanice
Slijedi i rekonstrukcija okretnice na Ilidži, kako bi se ona spojila s prugom prema Hrasnici. U sklopu te rekonstrukcije bit će napravljena okretnica za oba smjera u jednoj cjelini, što nije slučaj s ostalim tramvajskim okretnicama u Sarajevu. Ovim će se smanjiti potrebna površina za okretanje tramvaja. U toku rekonstrukcije okretnice autobusi će umjesto tramvaja saobraćati od Ilidže do Nedžarića.
Sve tramvajske stanice, a većina njih je u izgradnji, na trasi od Ilidže do Hrasnice bit će slične onima modernizovanima u Nedžarićima i na Otoci. Dakle, imat će betonsko-čeličnu konstrukciju sa staklenim portalima, videonadzor, rampe za ulaz/izlaz s čitačima karata, kartomate i bit će prilagođene osobama s invaliditetom. Shodno tome, bit će vrlo sigurne za korisnike tramvajskog prijevoza.
Zavarivanje s 2.300 stepeni
Hamidović je naveo da su radovi u skladu s planiranom dinamikom, uprkos spomenutim i ostalim izazovima. Među tim ostalim izazovima su i visoke temperature zraka. Pa se tako pri temperaturi zraka od 30+ stepeni celzijusa zavaruju šine, od kojih je svaka teška jednu tonu, s temperaturom od 2.300 stepeni. Proizvođač šina je renomirana austrijska kompanija Voestalpine Rail Technology.
Apel vozačima
Ovu tramvajsku prugu grade radnici iz Bosne i Hercegovine i Turske. Da su dobar tim pokazuje svakodnevni napredak u izgradnji.
Ono što ugrožava njihovu sigurnost jesu vozači koji ne poštuju ograničenje brzine od 40 kilometara na sat, koje je na snazi tokom radova. Osim toga, postoje oni koji prestižu lijevom trakom koja je u oba smjera zatvorena za saobraćaj. S obzirom na to, izvođači radova apeluju na poštivanje saobraćajnih propisa i podsjetili su da je već bilo nekoliko saobraćajnih nesreća, izlijetanja vozila na trasu pruge.
Naglasili su da se nastoji regulirati saobraćaj na način koji je adekvatan za sve učesnike u saobraćaju.
Prvo produženje pruge od 1960-ih
Ministar saobraćaja Kantona Sarajevo Adnan Šteta (SDP) je podsjetio da je ovo prvo produženje tramvajske pruge u glavnom gradu Bosne i Hercegovine u posljednjih 60 godina.
"Sretan sam kada vidim reakcije ljudi i podršku za ovaj projekt. Ova pruga je nešto što su građani decenijama čekali, što se stanovnicima Hrasnice, Sokolović Kolonija, Butmira i Ilidže nebrojeno puta obećavalo i nije ispunilo. Pruga do Hrasnice postaje stvarnost i svakim danom se vidi napredak. Mnogi nisu vjerovali da ćemo pokrenuti ovaj projekt i da će tramvaj ići do Hrasnice. Drago mi je da smo i takve uvjerili da je rad jedino rješenje i da narod ne zaslužuje praznu priču koju je decenima slušao. Ovo je prvo širenje tramvajske pruge od 1962. i još više sam ponosan da sam dio ovog projekta. Iza sebe ostavljamo prave i trajne vrijednosti i čestitam svakom učesniku u ovom projektu. Vidimo se u Hrasnici novim sarajevskim tramvajem, uskoro", poručio je Šteta.
Glavni izvođač radova je konzorcij turskih kompanija Yapi Merkezi i Yapiray, koji je za izvođača izabran na međunarodnom tenderu Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD). Ova banka je dala sredstva za realizaciju ovog projekta. Podizvođači su domaće kompanije Bosman, Step i još nekoliko njih. Investitor je Ministarstvo saobraćaja Kantona Sarajevo.
Tramvajska pruga Ilidža - Hrasnica će u oba smjera biti duga ukupno 13 kilometara. Cilj je da stanovnici ovog dijela Kantona Sarajevo jednim vozilom javnog prijevoza mogu doći u centar grada, a ne da to čine presijedanjem iz autobusa u tramvaj.