U kakav projekat ulazimo?
119

Crtamo rutu autoputa Sarajevo - Beograd, a ne znamo nikakve uslove finansiranja

S. H.
Projekat izgradnje autoputa Sarajevo - Beograd slavodobitno je najavljen prije tri godine. Ideja se javila kroz tursko posredovanje poboljšanju saradnje i odnosa BiH i Srbije. Međutim, do danas je cijeli projekat još uvijek na početku, izuzev nekoliko biletaralnih sporazuma koji još čekaju ratifikaciju.

Još jedan podsjetnik na taj famozni autoput naglašen je prilikom nedavne posjete turskog predsjednika Recepa Tayyipa Erdogana našoj zemlji. Rute su se odavno počele crtati, a upravo je to bio glavni spor u BiH. Jedni su preferirali rutu od Doboja preko Tuzle, zatim Bijeljine i Rače do Kuzmina u Srbiji. Tu rutu podržavaju i vlasti RS-a.

S druge strane plasirana je ideja o gradnji rute preko istočne Bosne, odnosno od Sarajeva prema Višegradu i Sandžaku u Srbiji. To se opravdavalo potrebom bolje povezanosti tog kraja za BiH. Ipak, kao problem naglašavana je činjenica isplativosti te rute. U svakom slučaju Srbija ima mnogo manje posla s obzirom na dužinu već izgrađenog autoputa u svojoj zemlji.

Također, u Srbiji su procedure za kreditiranje dosta jednostavnije. Već je izvjesno da će dionice autoputa graditi turska firma Tasyapi, što je i uslov sa Turske strane.

Ipak, javnost u BiH do sada još ništa ne zna kada je u pitanju finansijski aspekt projekta. Osim sporadičnih najava da će Turska graditi autoput detalji finansiranja nisu poznati.

Ko je tačno investitor, da li je to država Turska, turske banke ili fondovi? Koliki je finansijski okvir podrške projektu? Koji je način finansiranja, kredit, grant, kredit + grant, koliki je grace period i slično. Ništa od toga još nije poznato.

Također nije poznato ni koliko je predstudija ili studija urađeno i d ali su uopšte urađene za spomenutu trasu autoputa.

Član Predsjedništva BiH Šefik Džaferović nakon susreta s Erdoganom u petak je izjavio da je siguran da će Turska BiH ponuditi najbolje uvjete.

"Ostalo je da parlament Turske ratificira taj sporazum i da se počne graditi autoput. Ja sam za to da se počne graditi na više mjesta i kad je u pitanju i sjeverna i južna konekcija", kazao je te poručio: "Nisam u dilemi da će Turska Bosni i Hercegovini ponuditi uvjete koji su vrlo primamljivi".

S druge strane Milorad Dodik je nakon sastanka komentirao ovaj projekat kazavši da još nema konkretnih podataka, naglašavajući da ekonomija BiH ne može izdržati velike terete, aludirajući na uslove.

"Ono što bi mogli da prihvatimo jeste da to bude donacija i vjerovatno će jedan dio i biti donacija ili će biti urađeno kroz neki oblik kompenzacije, ali većina toga će biti kredit", naveo je Dodik.

On ističe da BiH to može izdržati samo ako je na 30 godina, grace period 10 godina, a kamata nije veća od jedan posto i ako je cijena izgradnja prosječna cijeni izgradnje kilometra autoputa u regionu", kazao je Dodik.

U svakom slučaju javnost vrlo malo zna konkretnih finansijskih detalja, a svaki kredit će vraćati građani. Kako sada stvaro stoje ovaj projekat uspješno plovi ka slijedećoj godini kada će se vrlo izvjesno aktivnije zakotrljati priča i obećanja o izgradnji autoputa.