Višestruke posljedice
66

Cijena bespravne i neplanske gradnje u Sarajevu: Ključne saobraćajnice još će se dugo graditi

B. R.
Dionica Južne longitudinale kroz naselje Grbavica (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Dionica Južne longitudinale kroz naselje Grbavica (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Jedna od posljedica bespravne i neplanske gradnje u Kantonu Sarajevo se ogleda i u višegodišnjoj izgradnji javne infrastrukture. Vrlo je izgledno da je to posljedica koja će još dugo postojati.

Bespravna i neplanska gradnja, prvenstveno kuća u rubnim dijelovima grada, počela je prije rata. Tadašnje vlasti su to tolerisale i zbog toga što nisu uspijevale da brzo stambeno zbrinu veliki broj onih koji su se doseljavali u glavni grad Bosne i Hercegovine.

Veliki broj interno raseljenih i izbjeglica su nakon rata odlučili da život nastave u Sarajevu. To je značilo neplansku i bespravnu izgradnju velikog broja stambenih građevina. Vlasti su to opet tolerisale jer nisu bile u mogućnosti da brzo osiguraju krov nad glavom velikom broju građana.

Neke od posljedica takve izgradnje negativno utječu na sve stanovnike Kantona Sarajevo, a među tim posljedicama jeste duga izgradnja najznačajnijih saobraćajnica. To se prvenstveno odnosi na Prvu transverzalu i Južnu longitudinalu. Izgradnja gradskog autoputa, odnosno brze ceste još nije ni počela.

Na trasi ovih saobraćajnica izgrađene su stambene i druge građevine iako je izgradnja saobraćajnica planirana prije nekoliko decenija. Nekoliko je razloga zašto jako dugo traje rješavanje imovinsko-pravnih odnosa i eksproprijacija zemljišta u svrhu nastavka izgradnje saobraćajnica.

Primarni razlog jeste vrijeme koje je potrebno sudovima za rješavanje imovinsko-pravnih odnosa. Nadalje, neki od međunarodnih kreditora insistiraju na tome da apsolutno svako mora biti obeštećen ukoliko izgradnja saobraćajnice na bilo koji način negativno utječe na njega. Nije tajna da pojedini vlasnici nekretnina nastoje izvući maksimalnu korist od eksproprijacije, postavljajući uslove koji su nadležnima teško prihvatljivi.

S obzirom na prethodno navedeno, kao i na druge okolnosti, pojedini iz vlasti očekuju da će se još dugo čekati na završetak infrastrukturnih projekata ili da neće biti završeni prema prvobitnim projektima.

Pa je tako za Prvu transverzalu upitno da li će biti završena i do 2030. godine ili da li će na dionici Južne longitudinale preko Švrakinog Sela uopće biti moguća izgradnja po dvije trake u oba smjera. Kakav će tek izazov biti izgradnja brze ceste od Briješća do Darive?