Nakon banaka
0

I autoindustrija očekuje pomoć od Washingtona

FENA
Foto: Reuters
Foto: Reuters
General Motors je objavio plan za zatvaranje još hiljadu i 900 radnih mjesta u Sjevernoj Americi kako bi se mogao nositi s pomanjkanjem gotovog novca koji je, tom najvećem američkom proizvođaču automobila, na raspolaganju. Zbog pada prodaje General Motors izgubio je od jula više od četiri milijarde dolara.

Analitičari kažu da je čitava američka automobilska industrija u opasnosti uključujući milione radnih mjesta.

Dalje od glamura izloženih automobila nalazi se mračna realnost s kojom se suočava američka automobilska industrija. Ljudi jednostavno kupuju manje američkih automobila. "Žao mi je što to moram reći, ali zbog ekonomskih prilika zatvaramo našu auto-kuću", kaže vlasnik automobilskog salona Carl Myers koji snima svoju, vrlo vjerojatno, posljednju reklamu. "Bojim se da će ova situacija dovesti do bankrota brojnih auto-kuća", dodaje on.

A evo i zašto. Prodaja u Sjedinjenim Državama u padu je za više od 30 posto. Ukupno gledano, General Motors, Ford i Chrysler izgubili su od jula gotovo deset milijardi dolara. S lošom prodajom General Motors bi mogao ostati bez gotovine u roku od nekoliko mjeseci, kaže urednik tjednika Business Week, Roben Farzad. "General Motors ne može opstati samostalno. Oni trebaju finansijsku pomoć." Guvernerka Michigana, demokratkinja Jennifer Granholm, kaže da bi u slučaju bankrota General Motorsa došlo do masovnih otpuštanja: "Ako domaća automobilska industrija propadne to će značiti gubitak između tri i po i pet miliona radnih mjesta. To bi pak dovelo do daljnjih lančanih reakcija koje jednostavno neprihvatljive."

S najvišom nezaposlenošću u zemlji u proteklih 14 godina brojni radnici u automobilskoj industriji boje se za svoju budućnost. "Teška su vremena i svi moramo štedjeti. Nikada nije bilo ovako loše", kaže jedan radnik.

Kongres je već odobrio 25 milijardi dolara zajma kao pomoć američkim proizvođačima automobila za razvijanje vozila s manjom potrošnjom goriva. No demokrati tvrde da industrija treba dvostruko toliko za prevladavanje krize. Budući američki predsjednik Barack Ovama naznačio je snažnu podršku za automobilsku industriju, ali je, također, pokušao umanjiti očekivanja.

Kritičari kažu da bi još jedan paket pomoći za sanaciju predstavljalo loš presedan. Jedan od njih je profesor poslovodstva na Sveučilištu Marylanda, Peter Morici: "To znači da samo možete doći u Washington i dobiti gotovinu koja će vas spasiti nakon što ste napravili niz loših odluka, javio je Glas Amerike.

Neki kažu da će, kao i obično, potrošači morati ili platiti cijenu sanacije automobilskog sektora ili se suočiti s posljedicama.