Brojne nejasnoće
18

Moratorij u praksi: Da li iste ili slične slučajeve banke mogu različito tretirati

R. D.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Moratorij na kreditne obaveza, koji je uveden kao mjera pomoći stanovništvu i privredi u vremenu pandemije koronavirusa, izazvao je niz nedoumica kod klijenata. Jedan od njih je način tretiranja pojedinih slučajeva i različite primjene, kako se to tumači kod klijenata, odluke o moratoriju.

Brojni čitatelji našeg portala javljali su nam se sa svojim iskustvima, a česte zamjerke idu u kontekstu kako su ponude o moratoriju njihovih obaveza drugačije, često nepovoljnije, nego su dobijali drugi klijenti, sličnih karakteristika, kod nekih drugih finansijskih institucija.

Iz Agencije za bankarstvo FBiH za naš portal kazali su da odredbe Odluke o privremenim mjerama koje banka primjenjuje za ublažavanje negativnih ekonomskih posljedica uzrokovanih virusnim oboljenjem COVID-19, kao i odredbe takve odluke za lizing društva i mikrokreditne organizacije na opšta pravila koje subjekti bankarskog sektora (SBS) trebaju da primjenjuju za najveći broj klijenata (fizička i pravna lica).

"Odlukom je predviđeno da SBS na osnovu pojedinačne kreditne analize procijene da će raspoložive mjere pomoći klijentu da u budućem periodu uredno izmiruje svoje obaveze. SBS mogu definisati modalitet za pojedinačnog klijenta ili na portfolio osnovi. Članom 4. stavom (4) Odluke definisano je da SBS prilikom definisanja modaliteta za pravna lica koja imaju izloženosti u drugim bankama i nedepozitnim finansijskim institucijama trebaju aktivno da djeluje u cilju usaglašenog pristupa prema jednom pravnom licu. U slučaju fizičkih lica, SBS će predložiti moratorij ili posebnu mjeru u zavisnosti od iznosa izloženosti, kreditnog proizvoda, kreditne sposobnosti klijenta i ostalih uslova koje utiču na klijentovu mogućnost da uredno izmiruje obaveze prema banci", navode oni.

Moguće je da SBS, dodaju, za dva klijenta koja su u istoj mjeri pogođena negativnim utjecajem pandemije, a na osnovu različitih vrsta i iznosa izloženosti i provedene kreditne analize, kao i na osnovu ostalih raspoloživih informacija i podataka, odrede različite mjere koje su predviđene odlukom.

"Razlike ne mogu biti u vezi sa proizvoljnim tumačenjima Odluke, ali mogu biti rezultat specifičnih zahtjeva klijenata. Napominjemo da važeći akti Agencije upućuju SBS i klijente na komunikaciju i uspostavljanje održivih modela naplate potraživanja, odnosno plaćanja obaveza. U takvim okolnostima ne očekujemo da će uslovi otplate kredita biti nepovoljniji u odnosu na ranije ugovorene", kažu oni.

Izmjena načina otplate nije moguća bez saglasnosti svih učesnika, nastavljaju. Također, izvjesno je da će dio klijenata trpiti ekonomske posljedice pandemije u dužem vremenskom periodu ili trajno, što će imati efekte na mogućnosti naplate i kvalitetu aktive banaka.

"Vjerujemo da će SBS imati aktivan pristup i kod traženja načina da se za takve klijente nađu odgovarajući modeli oporavaka, a što u konačnom ima za svrhu izbjegavanje dodatnih šteta i rizika za klijente i SBS", zaključili su.