|

Diversifikacijom kao modelom širenja do top 10 kompanija po dobiti u BiH

Diversifikacijom kao modelom širenja do top 10 kompanija po dobiti u BiH
7
Sponzorirani članak
28.8.2019. u 09:00
15
komentara
7

dijeljenja
Diversifikacijom kao modelom širenja do top 10 kompanija po dobiti u BiH Dobar primjer lateralne diversifikacije kao modela tržišnog opredjeljenja u bh. ekonomiji je i FDS (Foto: H. M./Klix.ba)
Realni (privatni) sektor je kičma i nosilac bh. privrede. Nakon pedeset godina oslanjanja na državne gigante, kapilarnu mrežu domaće ekonomije su preuzela mikro, mala i srednja privredna društva.
Ekonomija svake zemlje, pa i Bosne i Hercegovine, prolazi kroz određene privredne cikluse, zato je važno da kompanije, kroz svakodnevnu analitiku, razmatraju povećanje ili smanjenje ulaganja u određeni sektor u okviru svog portfolija i, posljedično, prolaze kroz procese diversifikacije u cilju okrupnjavanja ili bolje tržišne stabilnosti.

Diversifikacija je upotpunjenje ili proširenje proizvodnog, uslužnog ili prodajnog programa uključivanjem novih proizvoda ili usluga koje se razlikuju od dosadašnjih.

Odlike procesa diversifikacije su da se novi proizvodi, po pravilu, nude na drugim segmentima tržišta nego što se nudi postojeći prodajni i proizvodni program, primjena i način upotrebe novih proizvoda razlikuje se od postojećih proizvoda.

Zavisno od specifičnosti tih obilježja razlikuju se tri osnovna oblika diversifikacije, i to horizontalna, vertikalna i lateralna.

Nekoliko kompanija je prepoznalo potencijale tržišta i stabilnim rastom, a kroz diversifikaciju portfolija, postale vodeće bh. kompanije koje koriste dokazano uspješne modele poslovanja multinacionalnih kompanija.

Među njima se, svakako, izdvajaju AS Grupacija, ASA Group, Bingo, Violeta i Badeco Adria d.d. Sarajevo (pravnik sljednik Fabrike duhana Sarajevo d.d. Sarajevo), koje su se poslužile primjenom jednog od ekonomskih diversifikacijskih modela.

Sve ove kompanije ili neke od kompanija u njihovom portfolio se nalaze u top 10 po dobiti u 2017. godini, izuzimajući one koje su u državnom vlasništvu.

Dobar primjer lateralne diversifikacije kao modela tržišnog opredjeljenja u bh. ekonomiji je svakako onaj Badeco Adria d.d. Sarajevo (Fabrika duhana Sarajevo d.d. Sarajevo). Kako je objavljeno u prošloj godini, jedna od najstarijih kompanija u istoriji zemlje i sinonim za uspješno poslovanje što je uspjela zadržati decenijama, je proširila svoje poslovanje ulaskom u sektor prehrambene industrije akvizicijom firme Fine Food d.o.o., respektabilnog proizvođača pekarskih proizvoda.

Pored toga što je Badeco Adria d.d. Sarajevo strateški usmjerena na ozbiljno proširenje svog poslovanja na prehrambenu industriju, zadržala je svoje poslovanje u duhanskom sektoru sa dodatnim fokusom na uslužnu proizvodnju duhanskih proizvoda.

Izvanredan primjer uspješne vertikalne diversifikacije u zemlji je svakako onaj kompanije Violeta, koja je u protekloj deceniji produbila svoj proizvodni program srodnim, a na tržištu zemlje inovativnim proizvodima široke potrošnje poput sredstava za ličnu i higijenu prostora, različitih deterdženata i proširen program papirne galanterije. Pored toga, pametnim ulaganjima grudski je gigant uradio i lateralnu diversifikaciju kupovinom i stavljanjem u pogon poslovnog hotela u Sarajevu, koji prema dostupnim podacima posluje jednako uspješno kao i majčinska kompanija.

Horizontalna diversifikacija je naročito dobro primijenjena u razvojnom putu kompanija AS Grupacija i Bingo, koje su postupnom nadogradnjom i gradualnim širenjem uslužnog portfolia u srodnom segmentu napravile izuzetan uspjeh ne samo u bh. ekonomskim okvirima, nego mogu poslužiti i kao primjer u širim, regionalnim i evropskim okvirima.
Prijavi grešku


Komentari (15)
Da biste mogli pisati komentare molimo da se prijavite ili registrujete...