Savjeti iz BIHAMK-a
84

Zimska oprema je od danas obavezna, jeste li pripremili svoje vozilo?

D. B.
Foto: D. S./Klix.ba
(Foto: D. S./Klix.ba)
Zima je pred nama, a na teritoriji BiH od danas važi zakon posjedovanja obavezne zimske opreme za automobile. Tim povodom smo razgovarali sa stručnjacima iz BIHAMK-a koji su s nama podijelili osnovne savjete za pripremu vozila za zimsku sezonu, kao i o sigurnosti u vožnji.

O pripremi automobila za zimu smo razgovarali sa Safetom Bećirovićem, kontrolorom tehničkog pregleda u BIHAMK-u.

On nam je kazao da je izuzetno važno provjeriti stanje tekućine za hlađenje motora, akumulatora, ulja kočnica, a dobro bi bilo i promijeniti ulje motora prije zime ili tempirati promjenu ulja prije ovog godišnjeg doba. Akumulator je najčešći uzrok problema s automobilom tokom zime pa je potrebno provjeriti njegovo stanje i zamijeniti ga u slučaju da je stariji od tri godine. Također, savjetuje se detaljan pregled podvozja, mehanizma upravljanja i zaustavljanja.

S obzirom na zakon o zimskoj opremi, potrebno je imati zimske gume ne starije od pet godina. Preporučuje se posjedovanje dva seta guma s felgama, za ljeto i za zimu. Na taj način će se produžiti njihov vijek jer često skidanje i postavljanje predstavlja rizik od oštećenja gume. Također, zbog same cijene preporučuje se korištenje čeličnih felgi tokom zimskog perioda.

Što se tiče skladištenja skinutih guma, njih treba dobro očistiti te čuvati uspravno ukoliko su bez felgi, a kada su montirane na felge, tada se mogu polagati. U tom slučaju preporučljivo je s vremena na vrijeme rotirati odližene točkove, na način da zadnji točak stavite na vrh i obratno.

Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba

Potrebno je provjeriti stanje brisača, odnosno metlica i po potrebi ih zamijeniti. Također, tekućina za brisače treba biti prilagođena zimi, pa izaberite onu koja neće smrznuti barem na minus 20 stepeni. Kako biste izbjegli zaleđene brave i zaptivne gume, premažite ih adekvatnim sredstvima ili glicerinom.

Poznato je da motor vozila idealno radi tek kad postigne optimalnu temperaturu što je teže u zimskim uslovima. Bećirović je savjetovao da motor nakon startanja treba pustiti da kratko radi u praznom hodu (leru), a potom krenuti s vožnjom. Ipak, potrebno je biti oprezan i "blag" s papučicom gasa sve dok se ne dostigne optimalna radna temperatura motora. Savjetuje se provjera remenja, zatezača i crijeva jer sitne pukotine mogu napraviti problem u uslovima niskih temperatura. Osim toga, treba provjeriti ili zamijeniti svjećice, grijače i kablove, a savjetuje se i promjena filtera goriva te kabine.

Posjedovanje zimske opreme do 15. aprila je obavezno

Silma Muminović, stručna saradnica za sigurnost saobraćaja u BIHAMK-u, podsjetila je da je od 15. novembra do 15. aprila na teritoriju BiH zakonski obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme bez obzira na vremenske uslove.

U zimsku opremu pored obavezne opreme u koju spadaju rezervni točak, sigurnosni trokut, oprema za pružanje prve pomoći, rezervne sijalice i osigurači, reflektirajući prsluk, uže ili poluga za vuču, podrazumijevaju se zimske gume na svim točkovima s dubinom gazećeg sloja minimalno 4 mm ili ljetne gume dubine gazećeg sloja od 4 mm s odgovarajućim lancima koji se postavljaju na pogonske točkove u slučaju zimskih uslova. Za teretna vozila i autobuse je potrebno imati još i lopatu te vreću pijeska.

Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba

Ona je također istakla važnost pripreme vozila za zimsku sezonu, kao i pripreme prije putovanja.

"Informišite se o vremenskim uslovima i prohodnosti cesta, provjerite da li imate zimsku opremu, napunite rezervoar gorivom jer nikad ne znate koliko ćete čekati u koloni ili u zastoju saobraćaja. Pobrinite se da stakla i retrovizori budu čisti, a uz ostalu opremu nosite strugač leda i tečnost za odleđivanje brava", savjetovala je Muminović.

U zimskim uslovima je pojačana opreznost izuzetno važna zbog mogućnosti poledice, a kretanje smanjenom brzinom se preporučuje u područjima sa šumom, u pustim područjima poput visoravni, prilikom prolaska zasjencima, usjecima, neravnim cetama, na mostovima, vijaduktima i ispod njih.

Pravila upravljanja vozilom u zimskim uslovima i na poledici

Iz BIHAMK-a su izdvojili nekoliko savjeta kada je riječ o vožnji tokom zimskih dana. U slučaju poledice je najbolje nježno okretati upravljač i koristiti nožne papučice, ali nikada istovremeno. Ukoliko vozač osjeti da više nema kontrolu nad vozilom, on treba pritisnuti kvačilo, pustiti papučicu gasa i potom pokušati lagano okrenuti upravljač s namjerom okretanja vozila u željenom smjeru. Korištenje kočnice na zaleđenoj cesti se ne preporučuje osim u uslovima kada se vozilo ne može usporiti ubacivanjem u niži stepen prenosa što je gotovo jednako kočenju. Također, promjenu stepena prijenosa je najbolje vršiti s međugasom.

Ako dođe do blokiranja točkova, to će onemogućiti upravljanje vozilom. Dođe li do zanošenja vozila, potrebno je skloniti nogu s kočnice te blagim okretanjem upravljača i oduzimanjem gasa pokušati vratiti vozilo na putanju, a u konačnici blago kočiti. U slučaju da se prepreka ne može izbjeći, najbolje rješenje je sklanjanje s ceste. Pravilna pozicija za upravljačem je izuzetno važna jer se ponašanje prednjeg dijela vozila osjeti preko ruku na upravljaču, a stražnjeg preko leđa naslonjenih na naslonjač sjedišta. Važno je i da odjeća ne sprečava vozača da ispravno i pravovremeno manevriše upravljačem.

Veliki neprijatelj svakom vozaču na poledici su loši amortizeri i loše podešene kočnice, upozorili su iz BIHAMK-a.