Velika kriza
305

Tragedija autosporta u BiH: Prvi put bez Šampionata uz masovni odlazak takmičara

E. Z.
Klix.ba - Arhiv (Foto: E. Z./Klix.ba)
Klix.ba - Arhiv (Foto: E. Z./Klix.ba)
Van krugova takmičara i ljubitelja autosporta u Bosni i Hercegovini malo je poznato da je upravo Šampionat BiH na brdskim stazama bio prvi sport koji je ujedinio sportiste i takmičare u cijeloj našoj zemlji. Sada, nekih 25 godina kasnije, uopšte nemamo Šampionate u automobilističkim takmičenjima, dok se veliki broj takmičara prijavljuje na trke uz licence susjednih zemalja.
To je kratki presjek i tragični epilog sistematskog nemara i nepostojanja strategije održavanja i razvoja autosporta u Bosni i Hercegovini.

U potrazi za odgovorima kontaktirali smo kako takmičare tako i funkcionere sportskih auto i moto saveza u našoj zemlji. Dakle, trenutno imamo situaciju da uz Sportski auto-moto Savez Bosne i Hercegovine na koji je BIHAMK prenio nadležnosti za organizaciju i raspisivanje šampionata u auto, moto i karting sportu postoje i dva entitetska saveza, SAMS RS i SAKS RS, dok tek formalno i "na papiru" postoji i Sportski auto-moto savez FBiH. Prepreka raspisivanju ovogodišnjeg kalendara takmičenja i Šampionata u auto i moto disciplinama upravo je izvjesni spor ova dva entitetska saveza, a o kojem je teško dobiti konkretne informacije. Tragovi informacija vode do toga da je suština kako su ovaj put prioritet imali sitni ili ne tako sitni i lični interesi pojedinaca.

Apsurdna situacija - Trka u Cazinu se ne boduje za Šampionat BiH

Najveći apsurd ovogodišnje takmičarske (ne)sezone je činjenica da će se najveća i najpoznatija brdska trka u Bosni i Hercegovini, ona u Cazinu na stazi koja nosi ime Krajiška zmija, uprkos svemu održati ovog vikenda.

Naime, na adresu AMK Extra Sport iz Cazina stiglo je čak 72 prijave takmičara iz sedam država za takmičenja u konkurenciji Šampionata CEZ, CEZ Historic, Hrvatsko prvenstvo i Hrvatsko prvenstvo - Povijesna vozila.

Tu ne prestaju apsurdi, među tih 72 takmičara biće i značajan broj takmičara iz BiH koji dolaze na svoju poznatu i voljenu trku ali pod takmičarskim licencama susjednih država. Naravno, to je najmanje krivica takmičara, jer da bi nastupali ove sezone i dobili obavezne licence za takmičenja bili su primorani migrirati u automobilske klubove iz Hrvatske ili Srbije.

Uz gubitak takmičara također smo ove godini izgubili i planirane brdske trke, pa će zahvaljujući entuzijazmu i tradiciji u BiH ove godine biti samo održana trka u Cazinu.

Reakcije i pitanja bez odgovara za takmičare?

Ovom prilikom prenosimo i otvoreno pismo Udruženje građana „AK HOTA RACING SARAJEVO“ kojeg predstavlja njegov predsjednik Suad Hota, višestruki šampion Bosne i Hercegovine na brdskim stazama, a koje je upućeno na sve adrese nadležnih saveza i ministarstava.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

"Poštovani, molimo vas da nam objasnite zašto prošle godine nije izvršeno licenciranje takmičara u sklopu Šampionata BiH, pod okriljem BIHAMK-a, krovne automobilističke organizacije u BiH. Šampionat BiH je vožen u periodu od maja do septembra 2021. godine, te su takmičari iz BiH bili primorani voziti isključivo s brojem licence, ali bez fizičke licence koju izdaje i potpisuje Sportska komisija BIHAMK-a.

BIHAMK, kako i sami ističu na svojoj web prezentaciji su članovi FIA (Fédération Internationale de l' Automobile), te su kao takvi obavezni da brinu o autosportu i takmičarima.

I ove godine, imamo preslikanu situaciju, ali bez Šampionata. Svi unaprijed potpisani sponzorski ugovori su raskinuti, sva ulaganja u takmičarske automobile su propala. Troškovi koji prelaze cifru od 10.000€ za pripremu automobila za sezonu 2022. su uzaludni jer nemamo Šampionat u kojem bi vozili. Čak i sponzorski ugovori za 2021. godinu su propali koji su trebali biti naknadno isplaćeni, zbog neodržanog proglašenja.

Do nas su došle informacije, da je normalno održavanje Šampionata BiH opstruirao spor između dva entitetska saveza (SAMS RS i SAKS RS), te da je kompletan spor došao i do Suda. Želimo da znamo, o kakvim tužbama je riječ, ko je tuženi, a ko je tužilac i u konačnici, oko čega je spor?

Upućeni smo na kontakt sa samo jednim čovjekom ispred cijelog BIHAMK-a, koji nam je primoran davati privatna objašnjenja, a mi ovoga puta insistiramo službene i ovjerene odgovore.

Mi, kao udruženje građana tražimo od vas službeno objašnjenje u kojem ćete nam odgovoriti na sljedeća pitanja:

  • Ko kontroliše rad BIHAMK-a i ovlaštenih osoba unutar te institucije? - Ko kontroliše raspodjelu finansijskih sredstava koje svake dobija od svjetske krovne automobilističke organizacije – FIA-e?
  • Zašto je autosport u Bosni i Hercegovini u potpunosti zapostavljen od vladajućih struktura koje ne izdvajaju ni minimalna sredstva za organizaciju takmičenja i podršku takmičarima ovog izuzetno atraktivnog sporta?
  • Ko će odgovarati za to što je Šampionat BiH otkazan?
  • Kako obnoviti Šampionat BiH i sanirati štetu koja su nastala zbog ovog fijaska? - Zašto nižerazredna (lokalna, mjesna) takmičenja u drugim sportovima bolje funkcionišu od autosporta u BiH koji je pod okriljem državne institucije"

Bez odgovora i rješenja?

Sva dosadašnja pitanja, molbe i inicijative takmičara i klubova ostali su bez odgovora nadležnih, te nastavljamo gledati već ustaljenu praksu prebacivanja odgovornosti i nadležnosti.

Iako mnogi možda nisu toga svjesni, autosport u Bosni i Hercegovini ima vrlo dugu i bogatu tradiciju, te je zaista teško shvatiti da se 2022. godine nalazi u ovakvoj krizi i pred nestankom. Također, slično kao i u košarci, odbojci, plivanju i ostalim sportovima očita sistematska nebriga rezultira time da ostajemo bez sportista koji su ne tako davno postizali sjajne rezultate u BiH i regiji.