Klix.ba u Barceloni
15

Vozili smo Mazdin dizelski CX-60: Tih, snažan i ekološki prihvatljiv

S. H.
Foto: Klix.ba
(Foto: Klix.ba)
U eri zahuktale elektrifikacije u automobilskoj industriji iz Mazde dolazi hrabar iskorak. Klix.ba je u Kataloniji imao priliku isprobati Mazdu CX 60 dizel e-Skyactiv D.
Mazda je predstavila najčišći dizel do sada u pravcu razvoja ka ekološki najprihvatljivijim i najčišćim motorima. Kada vam danas neko kaže dizel prva asocijacija je da se radi o prevaziđenim motorima koje napada zub vremena.

Ipak u Mazdi ne misle tako. Iako svjesni ere elektrifikacije u koju smo uplovili, ovaj japanski proizvođač automobila smatra da i dizelski motor još može biti prihvatljiv. Upravo to su ponudili u modelu CX-60 e-Skyactiv. Mazda je u prkos svim trendovima napravila potpuno novi šestocilindarski redni motor zapremine 3,3 litra.

Mazda je iskorak postigla inovoativnom metodom sagorijevanja sa elekstronski kontrolisanim ubrizgavanjem te distribucijom smjese zraka i goriva.

Nakon što smo prošle godine među prvima na svijetu isprobali novu perjanicu Mazde u Njemačkoj, sada smo po prelijepim proljetnim katalonskim krajolicima isprobali ovaj veliki SUV s moćnim dizelašima snage 200 i 254 KS. Ko bi prije par godina rekao da ćemo se tako radovati velikom dizelskom motoru?

Kada su u Mazda najavili ovaj motor optimistično su istakli da će motor od 200 KS na 100 kilometara u prosjeku trošiti čak i manje od pet litara dizela. Mi smo se u Barceloni i Gironi uvjerili da nisu mnogo pogriješili u toj prognozi. Treba naglasiti da u verziji s 200 KS ovaj motor pogoni samo zadnje točkove, još nešto po čemu je Mazda posebna. Za razliku od većine SUV modela, u verziji s pogonom na samo jednu osovinu, snaga ide na zadnje točkove jer Mazda smatra da to donosi uglađenost i performanse kakve se traže u ovoj klasi.

U kombinaciji potrošnje gradske vožnje s vožnjom na otvorenoj cesti displej je pokazivao potrošnju od 5,2 do 6,4 litra na 100 kilometara. To je itekako prihvatljivo ako se zna da vozite dizelaša sa čest cilindara u velikom SUV modelu čija masa dostiže skoro 2 tone.

I dalje "rightsizing" umjesto "downsizinga"

Trend smanjivanja radne zapremine motora započeo je davno prije elektrifikacije, ali Mazda mu se i dalje, s opravdanjem, opire. Tako su i pri konstrukciji potpuno novog 3,3-litarskog dizelaša pristupili izračunu optimalne emisije iz Mazde CX-60 na osnovu njene težine. Osim što je poboljšala izlazne performanse kroz povećani kapacitet motora, Mazda je dizajnirala motor tako da koristi višak zraka za poboljšanje sagorijevanja. Ovo rezultira agilnijim ubrzanjem, nižim emisijama NOx pri visokim obrtajima i izlaznom snagom i boljom termalnom efikasnošću zbog većeg raspona brzine sagorevanja.

Dvije tehnologije posebno osiguravaju da se sav višak zraka koristi tokom sagorijevanja, bez obzira na brzinu motora. Prva je korištenje komora za sagorijevanje u obliku jajeta koje dijele mješavinu zraka i goriva na dva područja unutar cilindra, što rezultira većom površinom pri sagorijevanju "siromašne" smjese zraka i goriva s minimalnim nesagorenim ostatkom. Druga je tehnologija dovoda goriva pod visokim pritiskom koja omogućava brzo i precizno ubrizgavanje. Zajedno, ove dvije tehnologije značajno doprinose izvanrednom dometu vožnje Mazde CX-60 i čine ovaj motor znatno privlačnijim izborom od benzinaca koje smo prije vozili.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Dodatna i velika prednost je što ovaj redni šestocilindrični agregat koristi jednostavnu konstrukciju, što rezultira masom motora sličnom onoj kod konvencionalnog četverocilindričnog dizelaša, čime se minimizira razlika u vožnji i upravljivosti uprkos većem kapacitetu motora.

Ipak ne može bez struje - Blagi hibrid uz M Hybrid Boost

Prvi put kod Mazde, blaga hibridna tehnologija MHEV48 dolazi uz obje verzije šestcilindarskog dizelaša. Ova tehnologija ne donosi samo uštedu goriva nego i bolje ekološke performanse korištenjem elektromotora za podršku motora u laganom opterećenju (u praznom hodu do niske brzine) gdje motori s unutrašnjim sagorijevanjem nisu veoma efikasni.

Podrška koju pruža elektromotor pri pokretanju može se osjetiti čim vozač pritisne gas, doprinoseći evoluciji prepoznatljivog Jinba-Ittai iskustva vožnje kojeg Mazda naglašava već kroz generacije svojih modela.

Moć dizelaša dodatno istaknuta kroz regenerativno kočenje

Pogonski agregati Mazde CX-60 MHEV imaju sistem koordinacije regenerativnih kočnica. Ovo koordinira kontrolu konvencionalnih kočnica i sistema za regeneraciju energije motora kako bi se postigla predviđena sila kočenja uz povrat energije bez gubitka.

Koristi se sistem "brake by wire" da detektuje potreban nivo sile kočenja dok generiše što je više moguće energije unutar ovog opsega. Zatim nadoknađuje svaki nedostatak kočnom silom koju stvaraju mehaničke kočnice, postižući i prirodan osjećaj kočenja i dobru ekonomičnost goriva.

Kompaktna i inovativna jedinica kočionog sistema integriše rad kočnica, pojačivača kočnice i upravljačkog sistema kočnica. Kako se kočnice kontroliraju električnim signalima, ova postavka olakšava složeniju kontrolu kočnice u odnosu na prethodne mehaničke sisteme.

Mazda CX-60 MHEV također usvaja kooperativnu kontrolu AWD i sistema za regeneraciju motora. Ovo funkcioniše tako što povećava obrtni moment pogona na sve točkove tokom regenerativnog usporavanja na motorni pogon, stabilizuje položaj vozila tokom kočenja i regeneriše više energije.

Sva ova nabrojana tehnologija koju su koristili u Mazdi u smislu načina sagorijevanja koja smanjuje emisiju štetnih plinova i potrošnju goriva doprinijela je izuzetnom užitku vožnje. U to smo se uvjerili u opuštenom krstarenju na autoputu, ali i na zavojitim cestama. Veliki Mazdin SUV je s novim dizelašem veoma tih, udoban i uglađen u manirima koji se očekuju od vrhunskog modela jedne marke.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Kako smo se i prije uvjerili, kokpit CX-60 pruža jedinstven osjećaj stapanja s automobilom. U središtu dominira diskretno uklopljen ekran kojim upravljate kontrolerom na centralnoj konzoli, te je sve vrlo intuitivno i što je najvažnije ne zahtjeva skretanje pogleda s ceste. Materijali unutrašnjosti su izrazito kvalitetni i u skladu s klasom ovog SUV-a, pa čak i bolji, te osim što su ugodni i mekani na dodir kod CX-60 nećete morati strahovati da će nešto od enterijera biti tako lako oštetiti, izgrebati i slično.

Dizelska Mazda CX-60 već je dostupna u Bosni i Hercegovini, pa u konfiguratoru starta od 90.980 KM u verziji s 200 KS i zadnjim pogonom, dok je snažnija verzija s 254 KS i AWD pogonom na sve točkove dostupna od 101.180 KM.