Iz Španije s ljubavlju
1

FOTO / TEST: SEAT Ibiza Style 1.2 TSI

Piše: Elmir Tozo
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Zubović/Klix.ba)
Nemam namjeru da na bilo koji način povrijedim osjećanja ljubitelja Fiata, ali moram priznati da mi je veoma drago što Seat već desetak godina više nije podružnica spomenute italijanske firme. Svidjelo se to nekome ili ne, otkako je SEAT pod kapom Volkswagena, profitirali su i Španci i vlasnici njihovih automobila.

Jedan od posljednjih u nizu zgodnih Seatovih automobila, čije karoserije više ne potpisuje Walter de'Silva, iznova pokazuje koliko je španski proizvođač automobila dobio ulaskom u Volkswagen koncern. Osvježena Ibiza, čije ime, istini za volju, baš i nema mnogo zajedničkog sa čuvenim "ostrvom grijeha“, španski je predstavnik u popularnoj nižoj klasi. Četvrta generacija najprodavanijeg Seata više se ne nudi u trovolumenskoj formi karoserije, koja je nosila ime Cordoba, ali sada se nudi u tri zanimljiva karoserijska oblika, od kojih se najbolje prodaje hatchback sa pet vrata.

Redizajnirana onoliko koliko je bilo potrebno, sa 16-inčnim aluminijskim felgama, Ibiza se čini zanimljivijom i poželjnijom od konzervativnije "sestre" Fabije i popularnog "brata" Pola, sa kojima dijeli platformu i većinu mehaničkih komponenti, što je dobra strana priče u kojoj velike ribe jedu one male. Drugačija svjetla, maska hladnjaka, poklopac motora, odbojnici... Ibiza odlično pokazuje lijepu stranu estetske hirurgije, kada se ne pretjeruje. Ne bih o onima s viškom novca, koji ne shvataju da pretjeruju, pa rezultati na kraju budu tragikomični.

Ovakva kakva je sada, četvrta generacije Ibize će bez problema ostati u fokusu interesovanja. Kako onda objasniti da su na našim cestama Fabija i Polo mnogo češći? Jednostavno, Fabia je jeftinija, a Polo nosi prezime koje ovdje sve ostale stavlja u drugi plan. Tu i tamo čuli su se komentari o premalenim svjetlosnim tijelima na repu automobila, ali nije se javio niko ko ne bi posegnuo za zgodnom Španjolkom zavodljivih bokova, gdje se najbolje vidi vreli južnjački temperament. Walter je sada šef dizajnerskog odjela VW-a, ali sumnjamo da nije šapnuo poneki dobar savjet kolegi dizajneru Lucu Donckerwolkeu, kada je crtana aktuelna Ibiza.

I dok je Seat posljednjih godina više pažnje posvećivao vanjštini nego unutrašnjosti automobila, bilo je zamjerki na kvalitet obloga, izbor boja, osvjetljenje instrument-table... Stvari su mnogo bolje u redizajniranoj Ibizi. Od tamnih tonova, preko upravljača u FR tradiciji, do ergonomskih detalja i okruglih ventilacijskih otvora, vozač i njegov saputnik ovaj put ne bi trebali imati razloga za negodovanje. Ne možemo, a da ne spomenemo kako je u Ibizi, u kojoj bi trebale putovati barem četiri odrasle osobe, iza prednjih sjedišta prilično tijesno. Ponuda prostora zadovoljit će "solo mahere“, ali ne i porodice sa četiri ili pet odraslih članova. Onda je jasno zašto se u ovoj klasi napušta besmisleni rast karoserije preko osovina. Peugeot 208 je najbolji primjer kako auto niže klase, umjesto izvana, treba biti veliki iznutra. Međutim, Ibiza i nije posebno kriva što je (uslovno rečeno) dvosjed, jer Seat, poput ostalih, za višečlane porodice nudi neke druge mnogo veće automobile.

Nekoliko je odličnih motora koji se mogu dobiti uz redizajniranu Ibizu, ali uglađeni grupacijski 1,2-litarski TSI sa 105 KS čini se upravo optimalnim. Uz adekvatno ovješen auto bilo bi još zabavnije družiti se sa snažnijim 1,4-litarskim TSI-jem, ali stvari su više nego povoljne i sa manjim turbo benzincem. Razlog više da se definitivno napuštaju atmosferski viševentilski benzinski motori malih radnih zapremina, koji na otvorenoj cesti mogu biti veoma zamorni. 1.2 TSI osigurava odlična ubrzanja, solidna međuubrzanja i skromnu prosječnu potrošnju goriva. Za četiri cilindra i 1.197 ccm radne zapremine, motor zaslužuje najveću ocjenu. Ibiza je dostizala maksimalnu brzinu bez posebne zadrške, uz kazaljku obrtomjera na malo više od dizelskih 4.000 obr/min. Zbog 5-stepenog mjenjača pomislili smo da će na autocesti ovaj auto biti suviše glasan, ali ostali smo iznenađeni niskim nivoom buke i prilikom najvećih brzina. Čak ni strujanje vjetra oko karoserije ne može se smatrati posebno napornim. Vrijedi li sve skupa oko 3.000 KM više u odnosu na 20 konjskih snaga slabiju 1,4-litarsku atmosfersku opciju? Ja bih doplatio.

I dok smo, oduševljeni činjenicom da odlično ovješen automobil nema asistenciju ESP-a, prilikom testa u prosjeku trošili manje od 7 litara, umjerenijom vožnjom potrošnja se može reducirati barem za litar. Tvorničke normative nismo uspjeli postići, ali i pored toga ovakvi turbo benzinci, koji dopuštaju veoma ležeran odnos prema ručici mjenjača, svojom efikasnošću i ekonomičnošću postavljaju se kao ozbiljan adut modernim dizelima. Prostom matematikom, uz današnje cijene goriva, lako se izračuna koliko je kilometara (godina eksploatacije) potrebno da se anulira razlika u cijeni između ove i Ibize koju pokreće jednako snažan 1,6-litarski TDI.

Vratimo se "zabavi bez struje“. Na dobro odabranim gumama, optimalno podešen ovjes i direktan upravljač Ibizu svrstavaju među najzabavnije (obične) automobile niže klase koji se danas mogu kupiti. Sve što se eventualno može zamjeriti ovom automobilu nestaje onog trenutka kada se s njim nađete na krivudavoj cesti. Nema podupravljanja, nema nadupravljanja. Ako se i desi da zadnja osovina tu i tamo krene u širenje putanje, jer prednja apsolutno nije imala takvih namjera, minimalna korekcija upravljačem sve u trenu vraća pod kontrolu. Bez drame i posebnog naginjanja. Istovremeno, tih ovjes prilično dobro amortizuje sve zakrpe i razne neravnine, što se, nažalost, mogu sresti na našim ulicama i cestama.

Već smo spomenuli da su Ibize prilično rijetke na našim cestama i ulicama? Ibiza Style 1.2 TSI može se kupiti za 25.208 KM. Optimalno opremljena, poput testne, koštala bi 29.313 KM. To je podatak koji bi mogao ugasiti sav entuzijazam.

Ibiza je veoma zabavna, ali nije toliko dobra da bismo je stavili ispred nekoliko odlično opremljenih automobila donje-srednje klase, koji se kod nas mogu kupiti za isto ili čak manje novca. Kome sve to ne smeta, jer želi baš Ibizu, onda samo naprijed. Prava ljubav ne poznaje kalkulacije, niti ima cijenu.

Osnovni podaci o testnom automobilu: SEAT Ibiza Style 1.2 TSI
Cijena osnovnog modela: 18.101 KM Cijena testnog modela: 29.313 KM

Motor: smješten naprijed poprečno, četiri cilindra, 4-taktni, 8 ventila, benzinski, direktno ubrizgavanje goriva, turbo-punjač. Radna zapremina 1.197 ccm. Promjer i hod klipa – 71x75,6 mm. Kompresija 10:1. Maksimalna snaga 77 kW – 105 KS pri 5.000 okr/min. Maksimalni okretni moment 175 Nm od 1.550 do 4.100 okr/min.

Prijenos snage: Pogon na prednje točkove. 5-stepeni ručni mjenjač. Felge prečnika 16 inča, gume 215/45 R16 86H (Good Year Excellence).

Šasija: Prednji ovjes - McPherson, neovisni, spiralne opruge, hidraulični amortizeri, stabilizatori. Zadnji ovjes – polukruta osovina, spiralne opruge, hidraulični amortizeri. Elektrohidraulični servo upravljač.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 9,8 s. Maksimalna brzina - 190 km/h. Potrošnja na testu – 6,8 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva u gradu 6,5 l/100 km, na otvorenoj cesti 4,4 l/100 km, kombinovano 5,1 l/100 km. Zapremina rezervoara – 45 l. Emisija CO2 119 g/km.

Dimenzije: Dužina – 4.061 mm. Širina - 1.693 mm. Visina - 1.445 mm. Međuosovinski razmak - 2.469 mm. Prtljažnik – 292 litre. Težina praznog vozila – 1.090 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 1.541 kg.

Serijska oprema: 12V utičnica, 15-inčne čelične felge MAMBA, gume 185/60 R15, rezervni točak, ABS, zračni jastuk za vozača i suvozača, 2 automatska sigurnosna pojasa naprijed sa zatezačima, 3 automatska sigurnosna pojasa nazad, ISOFIX, krovni spojler sa dodatnim stop svjetlom, brisač zadnjeg stakla s intervalnim uključivanjem, centralno daljinsko zaključavanje, klima-uređaj CLIMATIC, putni računar, tempomat, držači za čaše 2+1, električni podizači prednjih prozora, preklopiva i djeljiva zadnja klupa, pretinac u instrumentnoj ploči, pretinac u naslonu prednjih sjedišta, progresivni servo-upravljač, radio CD + AUX ulaz + MP3 + komande na volanu, daylight, osvjetljenje u prtljažniku, kožom obložena ručica mjenjača i volan podesiv po visini i dubini, električno podesiva i grijana vanjska ogledala u boji karoserije, prednja sjedišta podesiva po visini, zatamnjena termoizolaciona stakla...

Dodatna oprema na testnom automobilu: Alarmni sistem (356 KM), 16-inčne aluminijske felge STRATOS (752 KM), bixenon prednja svjetla + AFS + led svjetla naprijed i nazad + prednja svjetla za maglu sa zakretnom funkcijom (1.399 KM), bočni zračni jastuci (238 KM), CLIMATRONIC (581 KM), električni podizači zadnjih prozora (158 KM), paket DESIGN (370 KM), dodatno zatamnjena zadnja stakla (251 KM).

Garancije: 2 godine na vozilo, 12 godina protiv prohrđavanja.