Testovi
65

Istanbul: Vozili smo novi Porsche 911 Carrera i 911 Turbo

Piše: Elvir Zubović
Foto: E. Z./Klix.ba
Nakon svjetske premijere na sajmu u Frankfurtu, a nakon toga i domaće u Sarajevu pred sami kraj prošle godine, dobili smo priliku isprobali sve novosti koje je sa sobom donijela druga iteracija 991 generacije Porscheovog najslavnijeg modela. Najveća novost je da su sada svi modeli dobili turbo motore, a isprobali smo ih sve na stazi Formule 1 u Istanbulu.

Malo je marki automobila sa tradicijom bogatom kao što je ima Porsche, a još je manje automobila koji su postali toliko prepoznatljivi i nezamjenjivi da ustvari generacijama definišu određeni segment. Porsche i njihov slavni model 911 imaju oboje odjednom. Iako je Porsche zaslužan za brojne vrhunske sportske automobile, ipak je 1963. godine sa prvom generacijom 911-ke počela jedna jedinstvena saga. U osnovi zamišljen kao pravi sportski auto kojeg je moguće bez napora koristiti svaki dan, Porsche 911 je vrlo brzo postao ikona.

Svjesni da je 911 od starta stvoren sa idealnim receptom koji glasi: nizak i širok kupe sa 2+2 sjedišta, dovoljno prtljažnog prostora za vikend putovanje i snažnim motorom smještenim nisko i nazad, u Porscheu s razlogom sve ove godine nisu drastično odstupili od izvorne ideje. Istina, jesmo u međuvremenu dobili i Cayenne i Panameru i slične atipične modele za ovu marku koji su postali čak i nosioci prodaje, ali 911 je ostao vjeran sebi i svojim poklonicima.

Što je najbolje od svega, iako djeluje kao da se u ovih 50 i kusur godina nije drastično ni promjenio, činjenica je da iz generacije u generaciju i iz verzije u verziju Porsche nalazi načina da svaki novi 911 učini prilično drugačijim i otkrije neke nove draži ovog coupea.

Još od kraja 1997. godine, tačnije od generacije 996, kada je na čuđenje ljubitelja izvornog Porschea 911 odbačeno zračno hlađenje motora i zamjenjeno vodenim, Porsche nije uveo veću promjenu u svoj slavni model kakvu je uveo sa drugom serijom generacije 991. Iako je odavno u ponudi posebni supersportski model Turbo, osnovni model 911-ke je uvijek imao atmosferski bokser motor koji je imao karakterističan zvuk i koji se uvijek obožavao "vrtiti". Ipak, pod pritiskom ekoloških normi i smanjenja potrošnje Porsche je odlučio i u standardne Carrere ugraditi potpuno novi turbo motor. Još jednom zagriženi Porscheovci su bili u grču. Da li je ovo kraj 911-ke kakvu su generacijama voljeli?

Da bi to provjerili posjetili smo Porsche Driving Center u Istanbulu, tačnije trkaću stazu Intercity Istanbul Park sagrađenu 2005. godine, a koja je ugostila i trke Formule 1, te slovi za jedan od najmodernijih trkaćih kompleksa u ovom dijelu svijeta. Bez obzira da li obučava svoje zaposlenike, kupce ili predstavnike medija, Porsche u ovom kompleksu može svaki svoj auto isprobati do krajnjih granica, a to smo pokušali i mi.

Ukratko o generacijama i verzijama Porschea 911

Ako niste baš zagriženi ljubitelj Porschea i 911-ke lako je ostati pomalo zbunjen brojnim internim i zvaničnim oznakama generacija i verzija ovog slavnog modela. Dakle, iako je zvanično ime modela 911, Porsche ali i poklonici marke vole koristiti interne fabričke oznake generacija ovog modela. Dodatno, uz svaku generaciju modela 911 dolaze i serije označene slovima i to abecednim redom, a koje označavaju verzije svake generacije. Olakšaćemo vam snalaženje kratkim pregledom generacija Porschea 911:
- 1963. do 1989. godina - Porsche 911 - prva i izvorna generacija modela 911. - 1990. do 1993. godina - Porsche 964 - prva velika revizija gdje je promjenjeno 85% od izvornog modela. - 1993. do 1998. godina - Porsche 993 - generacija 911-ke koja će ostati kao zadnja sa zračno hlađenim motorom i po mnogima najbolja od svih. - 1998. do 2005. godina - Porsche 996 - Ovo je bila velika promjena za 911-ku jer ovaj put nije imala skoro ništa zajedničkog sa prethodnom generacijom osim osnovne dizajna. - 2004. do 2012. godina - Porsche 997 - Ovaj model je vratio pristup evolucije a ne revolucije, ali i klasična okrugla prednja svjetla. Ova generacija je vrlo brzo postala najprodavanija generacija Porschea 911.

Dakle, iako se kroz cijelu historiju modela 911 uglavnom vodio principom da radna zapremina i visoki okretaji određuju ostatak automobila, Porsche je ipak ovaj put smanjio zapreminu motora i dodao dva turbopunjača. Da ne bude zabune, ovo je potpuno novi motor iz temelja.

Sada i Carrera ima turbo

Pored ultimativnih Turbo i Turbo S modela koji su u vrhu ponude 911ke još od 70-ih godina prošlog stoljeća, sada su i "obične" Carrere dobile turbo prednabijanje zraka. Tako je sada u Carrerama nazad smješten 3,0-litarski 6-cilindarski bokser motor koji je potpomognut sa dva turbopunjača. Zvuči kao standardni savremeni recept "downsizinga", smanjiti radnu zapreminu i to nadoknaditi turbom? Ipak, Porsche to radi promišljenije. Iako je primarni benefit turbo prednabijanja činjenica da Carrera S sada umjesto 440 Nm ima čak 500 Nm okretnog momenta i to od vrlo niskih 1,700 okr/min, oduševljava nas to da je Porsche našao načina da ovaj motor i dalje ostaje primarno zaljubljen u visoke okretaje. Maksimalnih 7,500 okr/min izuzetno je velik broj za jedan turbo motor. Porsche ističe kako nisu željeli da Carrera u vožnji ostavlja utisak da turbo prednabijanje dominira performansama motora. za to su zaduženi modeli Turbo i Turbo S koji ostaju na tronu 911 porodice.

Sa dodatnom snagom Carrera je opasno zakoračila u teritoriju supersportskih automobila. Sa 20 KS više u svim modelima, Carrera sada raspolaže sa 370 KS i 450 Nm, dok Carrera S ima 420 KS i 500 Nm. To znači da sa ručnim mjenjačem standardna Carrera stiže za 4,6 sekundi do 100 km/h, dok Carrera S sa PDK (Porsche Doppel Kuplung) mjenjačem sprinta za samo 4,1 sekundu. S druge strane, uz povećanje performansi bi-turbo tehnologija omogućila je smanjenje potrošnje i emisije štetnih gasova, pa na otvorenoj cesti Carrera može trošiti i svega 6,0 l/100 km. Naravno ako se možete obuzdati da je tako opušteno vozite.

Ovo suhoparno nabrajanje performansi neophodno je da bismo stvorili sliku šta je Porsche napravio. Konkretno, otišao je korak dalje u svojoj ideji sportskog automobila za svaki dan. Carrera je uvijek bila sposoban i zabavan sportski auto koji nije prernaporan za svakodnevnu upotrebu. Sada uz gomilu obrtnog momenta omogućava još opuštenije krstarenje i uz odličan motor obećava potrošnju obične limuzine.

Prvi metri na stazi u Carreri S protekli su u osluškivanju. Da li je previše tiha, čuje li se turbo? Ne, nije previše tiha, pogotovo sa opcijskim sportskim izduvom sa centralno smještenim "topovima". Onda je sljedilo "ispipavanje". Ima li turbo rupu, da li se "vrti" dovoljno visoko, kako ubrzava u niskim okretajima. Odgovori su ubrzo uslijedili. Kako se staza počela sušiti od jutarnje kiše tako je i tempo iz kruga u krug rastao. Kako su i tvrdili iz Porschea, biturbo bokser je fino podešen da ustvari prikriva svoju prirodu. Zaista, u vožnji se vozi gotovo identično kao atmosferski motor, a na brzim dijelovima staze opija reskim metalnim zvukom, kakav su Porscheovi bokseri uvijek i imali.

Iako je Carrera i Carrera S vizija svakodnevnog sportskog automobila, to ne znači da ne može itekako biti brz na trkaćoj stazi. Snage ima sasvim dovoljno, ovjes je dodatno i fino podešen, auto je niži a zadnje gume za broj šire. Najvažnija novost je da je PASM sistem (Porsche Active Suspension Management) sada dio serijske opreme za sve Carrere, a u stanju je dodatno ukrutiti i sniziti auto, te ga time prilagoditi cestovnoj upotrebi ili vožnji na stazi.

Jednako važan je i sistem aktivnog zakretanja zadnjih točkova koji je sada ponuđen kao opcija za Carreru S, a preuzet je sa modela 911 Turbo i 911 GT3. Prva dva kruga na Istanbul Parku odvezli smo u Carreri S koja je imala upravljanje zadnjom osovinom. Lakoća i brzina odziva upravljača na nižim brzinama i preciznost upravljanja kroz brze zavoje čine vožnju zaista ugodnijom, ali nismo bili svjesni koliku razliku ovaj sistem pravi dok nismo isprobali 911 Carreru bez njega. već ulazak u prvi zavoj otkriva da treba više truda i procjene da se auto dobro smjesti u zavoj, dok se u brzim izmjenama pravca čini kao da upravljač jednostavno ne može pratiti tempo auta sa zakretanjem zadnjih točkova. Jednostavno, ovaj sistem vrijedi imati, kako u gradskoj vožnjki kada smanjuje krug okretanja i olkašava parkiranje, tako i u sportskoj vožnji gdje upravljanje čini lakšim i održavanje žestokog tempa kroz zavoje skoro lagodnim.

Isti ali značajno drugačiji

Gotovo kroz cijelu historiju bilo je onih koji zamjeraju Porscheu zašto je 911 uvijek "isti". Istina, auto nikada nije promjenio svoju izvornu formu i koncepciju, ali 911 je uvijek bio savremeni klasik i konstanta koja predstavlja referencu. Zašto mjenjati nešto što savršeno funkcioniše. Na kraju krajeva, oni kojima je to smetalo dobili su Cayenne i Panameru, tako da sada 911 može u miru biti ono što jeste. Klasični sportski auto sa pregršto nove tehnologije.

Iako smo se ranije upoznali na statičnim prezentacijama, prvi kontakt sa novim 911 uživo je potpuno drugačiji doživljaj. Bez blještavih reflektora koji odvlače pažnju i pod difuznim svjetlom oblačnog Turskog neba 911 Carrera izgleda još bolje i još elegantnije.

Prvi pogled na Carrere parkirane u krugu Istanbul Parka otkriva koliko su diskretne promjene dizajna učinile ovaj auto elegantnijim i još većim klasikom. Čini se da su se i u Porscheu zaljubili u automobile radionice Singer Vehicle Design koji su se proslavili svojim puritičkim preradama prve generacije. Diskretne promjene poput novog branika, novih LED svjetala, novih ručki vrata, zadnjih izduvnih cijevi i crnog poklopca motora sa pomalo retro izgledom ipak su učinile 911 na poseban način svježijim ali ujedno i vjernim njegovim izvornim formama.

911 Turbo brutalniji nego ikada prije

Sva čistoća linija i elegancija kojom se može pohvaliti nova Carrera ostaje po strani kada pogledate novi 911 Turbo. Zli brat blizanac standardne 911-ke nastavlja po istom receptu. Još je širi, agresivniji, snažaniji i naravno brži. Gledajući ih parkirane jedne pored drugog u "pit lane-u" Istanbul Parka 911 Turbo zaista izgleda kao potpuno drugi auto. U suštini to i jeste.

Porsche 911 Turbo i Turbo S nisu samo vrh ponude performansi i luksuza modela 911, nego i cijele game Porschea. Tačnije do 100 km/h će samo hipersportski Porsche 918 biti brži.

Kao i Carrere tako su i 911 Turbo dobili za 20 KS snažniji 3,8-litarski bokser, što znači ukupno 540 KS u 911 Turbu i čak 580 KS u Turbo S modelu. Pogon na sve točkove, supersnažne kočnice sa diskovima od kompozitne keramike, " Porsche Torque Vectoring Plus" sistem i blokada diferencijala, samo to je dovoljno da se dlanovi pocnu znojiti i na spomen Porschea 911 Turbo.

Prvi susret u Istanbulu sa Porscheom 911 Turbo S u Agate Grey sivoj boji koja otkriva sve njegove "mišiće" ali i dodatno ističe jarko žuta kočna kliješta keramičkih kočnica prolazi sa bacanjem u vatru. Idemo odmah isprobati svih 580 KS i "launch control". Srećom na kokpit 911-ke se ne treba dugo navikavati, ako ste i prvi put sjeli u njega sve je na prvi pogled jasno i svrsishodno. Sada uz Sport Chrono paket dolazi i praktičan prekidač na upravljaču gdje se način rada svih sistema brzo i lako podešava.

Brzo prebacujemo iz "normal" u "sport", mjenjač u D položaj, lijeva noga na kočnicu, desna pun gas do poda. Kada je lijeva kliznula sa kočnice ide spektakl, vrisak velikog boksera, dva-tri trzaja zadnjim krajem i već nam se čini da je neko upalio "warp" pogon. Jedan dah kasnije i treba uzeti u obzir da onaj tamo daleki zid postaje sve veći. Punom silom po kočnici i žute čeljusti zabijaju pločice u keramičke diskove. Toliko sila i osjećaja u tako malo vremena, nema puno automobila na svijetu koji do 100 km/h stižu za 2,9 sekundi. Porsche 911 Turbo S je zaista posebna zvjer koja stvara ovisnost.

Idemo ga isprobati na stazi. Prvih nekoliko krugova idemo stidljivo i sa strahopoštovanjem, ali vrlo brzo tempo raste i dva velika pravca na Istanbul parku nam nekako postaju sve kraći i kraći. Najviše išečikvanja donosi dugački lijevi zavoj sa čak četiri zakretanja koji nas tjera da budemo strpljivi i fino doziramo gas, a nakon izlaska iz zadnjeg zavoja dugački pravac nizbrdo i trenutak kasnije četiri Porschea 911 Turbo punim gasom jurišaju na kraj pravca i zahtjevni "s" zavoj iza njega. Treba se navići i biti brutalan prema keramičkim kočnicama. Koliko god jako i dugo kočili one mogu podnijeti još. Snažno kočenje i PDK reda brzine naniže rafalnom paljbom uz pucanje i grgljanje iz ispuha. Tren kasnije "s" zavoj je već iz nas i opet veliki pravac, ali ovaj put uzbrdo, iako se čini da je za 911 Turbo svjedeno da li je uzbrdo ili nizbrdo. Snage uvijek ima na pretek.

Nakon nekoliko intenzivnih krugova vrćamo se u boksove, vreli izduvi pucketaju ali 911 Turbo ne pokazuje znakove umora. Baš kao ni mi, adrenalin jeste "u krovu" ali čini se da bi mogli ovako cijeli dan, možda i noć. To je ta čar Porschea 911, možete ga bjesomučno "cijediti" na stazi cijeli dan i onda opušteno otputovati njime kući. Kvalitet i pouzdanost se podrazumjevaju, a kvarovi su skoro nedopustivi.

Držanje koraka sa vremenom

Porsche nam je uz tehnologiju posvećenu vožnji i dinamici demonstrirao da je sada 911 savremen auto po pitanju komunikacijskih i infotainment tehnologija. U klasičnu centralnu konzolu Porschea 911 je tako sada smješten 7-inčni multi touch ekran Porsche Communication Management sistema. Potpuna povezivost sa iPhoneom ili Android smartphoneom omogućava potpunu funkcionalnost dijeljenja sadržaja, a posebno se ističe online navigacija u stvarnom vremenu, mogućnost postavljanja wifi pristupne tačke, kao i posebne aplikacije koje je Porsche razvio kako bi ponudio potpunu povezivost sa pametnim telefonima ali i vozaču ponudio mogućnost praćenja osnovnih parametara njegove 911-ke. Šlag na ponudi infotainmenta svakako je ozvučenje za koje se u svim modelima sa standardnom opremom pobrinuo Bose, dok je za one zahtjevnije ponuđeno vrhunsko ozvučenje ugledne njemačke marke Burmester.

Pored infotainmenta Porsche 911 unutra pokazuje savremenost i odličnim novim upravljačem koji je manji laganiji i kompaktniji, a preuzet je iz modela 918. Upravo na upravljaču dolazi još jedna novost, uz Sport Chrono paket koji donosi integrisani sistem podešavanja ovjesa, motora i mjenjača, sada dolazi i Mode Switch prekidač koji omogućava da birate četiri različita karaktera automobila, a sva četiri kroz načine Normal, Sport, Sport Plus i Individual nude različite načine podešavanja rada svih cjelina automobila. Jasno, način rada Sport Plus je najekstremniji i tada je motor najglasniji, ima najbrži odziv na gas, PDK mjenjač mjenja brzine što je najbrže moguće. Na modelima 911 Turbo pritisak na dugme u sredini Mode Switch prekidača pokrenuće Sport Response funkciju koja snagu i odziv cijelog pogonskog sklopa priprema na maksimum u trajanju od 20 sekundi. Rješenje koje je također preuzeto iz trkaćeg svijeta može biti vrlo korisno pri preticanjima ili na zahtjevnom dijelu staze.

Za odlikaše

Porsche 911 u svom najnovijem izdanju dostupan je na tržištu BiH još od kraja prošle godine. Ulaznicu u svijet Porschea 911 nudi model Carrera po cijeni od 185.354 KM do registracije, dok za Carreru S treba izdvojiti 212.585 KM.

Kralj ponude, Porsche 911 Turbo S koji sa svojih 580 KS dostiže 330 km/h kod nas košta 389.701 KM, a skuplji je još samo 911 Turbo S Cabriolet koji košta 414.872 KM.

Jasno, Porsche 911 je uvijek bio samo za odabrane, bez obzira što je kroz godine i svoje generacije postao poznat prizor, to je jedinstven sportski auto koji je u svakoj svojoj verziji poseban i poželjan.