Istraživanje GfK BH
0

Skoro trećina bh. građana vozi Golfove

Sarajevo-x.com
Više od polovine kućanstava u Bosni i Hercegovini posjeduje osobni automobil, pokazuje do sada najveće istraživanje tržišta automobila u BiH koje je proveo GfK BH. Volkswagen je uvjerljivo najpopularniji proizvođač kad je riječ o odabiru Bosanaca i Hercegovaca, a slijede ga Opel, Ford te Mercedes–Benz. Svako peto vozilo na našim cestama je Golf II, što ga čini daleko najprisutnijim modelom. Omjer benzinaca i dizelaša je približno podjednak, a prosječna starost automobila je 16,2 godine.

GfK BH - Centar za istraživanje tržišta je u prvoj polovini prošle godine proveo istraživanje na reprezentativnom uzorku od 10.000 kućanstava o vlasništvu, markama odnosno modelima, tipu motora te godinama starosti automobila na području BiH. Ovo do sada najveće istraživanje ove vrste, barem kada je riječ o automobilskom tržištu, pokazuje da je u BiH 56% kućanstava u posjedu barem jednoga automobila.

Posjedovanje više automobila je još uvijek prava rijetkost tako da samo 6% kućanstava su u posjedu dva ili više njih. Da su automobili još uvijek dominantno muška sfera u BiH pokazuje podatak da među vlasnicima automobila čak 84% njih su muškarci, a tek 16% žene. Najviše vlasnica automobila ima u Zapadnohercegovačkom kantonu, vrlo solidnih 28%, a najmanje ih ima u Tuzlanskom kantonu, pomalo iznenađujuće niskih 11%. Inače, većina vlasnika automobila je u dobi između 36 do 55 godina, oni čine polovinu svih vlasnika automobila u BiH.

Kao što su to pokazala i neka ranija istraživanja GfK BH, na domaćim se prometnicama u najvećem broju kreću vozila marke Volkswagen. Sa oko 38% udjela na domaćem tržištu osobnih automobila, ovaj je proizvođač apsolutni lider, pred drugoplasiranim Opelom, čiji udio iznosi oko 12%. Slijede ih redom vozila proizvođača sa pojedinačnim udjelima manjim od po 10%: Ford (8%), Mercedes (6%), Audi, Renault i Fiat (svaki sa po 5%), Škoda (4%), Zastava/Yugo i Peugeot (svaki sa po 3%) te BMW sa 1% udjela među svim osobnim automobilima u BiH.

Automobili ostalih proizvođača, koji ovdje nisu pojedinačno navedeni, na tržištu automobila u BiH učestvuju sa udjelima manjim od po 1%. Pritom Fiatove, Renaultove i Škodine automobile nešto češće biraju žene nego muškarci, dok se muškarci s druge strane češće od žena nalaze za volanom Volkswagenovih i Mercedesovih vozila.

Promatrano po starosnim kategorijama osobnih automobila, najviše novih automobila (do 5 godina starosti) na domaćem tržištu otpada na vozila marke Škoda, slijede ih automobili marke Volkswagen, a treću poziciju među najmlađim vozilima na našim prometnicama čine vozila francuskog Renaulta. Automobili sa "najkraćim stažom“ u najvećem broju slučajeva su Škodini modeli Fabia (9%) i Octavia (9%), a slijede ih Volkswagen Passat i Golf V, te Renaultovi Clio / Thalia i Megane, svaki sa po 5% udjela unutar kategorije najnovijih automobila u BiH.

U svim ostalim kategorijama starosti automobila koje slijede, a koje obuhvaćaju period od 6 pa do preko 25 godina starosti, Volkswagenovi automobili uvjerljivo su najzastupljeniji na domaćem tržištu. S obzirom da su vozila iz koncerna VW, što uključuje i Škodu i Audi, praktički domaći proizvod (Seat koji je također dio ovoga koncerna se ne proizvodi u BiH), a uzevši u obzir i veliku sklonost koju već godinama naši građani iskazuju prema njemačkim automobilima, jasno da velike i dramatične promjene ne možemo očekivati u skorom periodu.

Najbrojniji model automobila na našim prometnicama je i dalje Golf II, što će se sigurno održati još dosta vremena ako imamo u vidu da čak ovaj model ima impresivni udio od čak 19%, što znači da je praktički svaki peti automobil na našim cestama inačica Golfa koja se prestala proizvoditi još 1992. Niti jedan drugi model nema ni približno tako veliki udio, čak ni Passat koji je ovdje prikazan skupno, dakle svi modeli Passata bez obzira na godište imaju udio oko 5%. Što više, ako bismo promatrali Golf kao model bez obzira na godinu proizvodnje, dolazimo do još impresivnijeg podatka da je gotovo trećina svih automobila na BH prometnicama neki od modela Golfa.

S obzirom da se među pet najzastupljenijih modela u BiH nalaze još tri koja se više ne proizvode, pri čemu mislimo na Opelov Kadett, Golf III i Audi 80, jasno da nam je vozni park jako star. Kad je riječ o razlikama u odabiru različlitih modela automobila s obzirom na spol, premda je Golf II vodeći model neovisno o spolu vlasnika, primjetno je da ovaj model ipak nešto češće voze muškarci, kao i Volkswagenov Passat odnosno Opelov Kadett. Žene, pak, više od muškaraca preferiraju Fiat Punto, Opel Corsu, te Volkswagen Polo.

Među vodećim markama automobila, najmlađe automobile na domaćim prometnicama ima Škoda sa vozilima prosječne starosti od oko 7,4 godine. U tom kontekstu, najstarija vozila među vodećim markama u BiH, jesu ona Zastave sa prosjekom od oko 20 godina starosti, te vozila marke Mercedes–Benz, prosječne starosti od oko 18,5 godina, ali i Volkswagena kod kojega je prosječna starost vozila u vlasništvu BH građana zapravo jednaka ovoj kod Mercedesa. Usporedimo li ove podatke s onima iz 2006. kada je GfK BH također proveo istraživanje automobilskog tržišta, slika se nije bitnije promijenila tako da i dalje ostaje zabrinjavajuć podatak da se na domaćim prometnicama još uvijek najčešće voze vrlo stara vozila. Automobili do 10 godina starosti čine nešto manje od ¼ ukupnog voznog parka, što sasvim sigurno nije dobro ni sa aspekta sigurnosti niti ekologije jer se radi o modelima sa već prevaziđenim tehnologijama i bez adekvatne sigurnosne opreme.

Konačno kada govorimo o tome da li na našim cestama ima više benzinaca ili dizelaša, odgovor je da je situacija zapravo vrlo izjednačena, no ono što je nesumnjivo jest da su Mercedes (76%) i Volkswagen (67%) proizvođači čija vozila u BiH uglavnom pogone dizelski agregati. Zanimljivo da je među zastupljenijim markama još jedino automobili PSA koncerna (Peugeot i Citroen) imaju ispod haube češće dizelski nego benzinski motor. Druga zanimljivost je ta da među automobilima do 5 godina starosti prednjače dizelaši (56% vs 44%).