Mnogo prije Tesle
6

Jeste li znali da je Toyota proizvodila električni RAV4?

A. M.
Malo je poznato da je Toyota počela eksperimentisati sa strujom negdje u kasnim šezdesetim godinama. Japanski proizvođač automobila prilično je rano shvatio da lijepo upakovane baterije sa elektromotorom mogu biti elegantnije rješenje od dizela i benzina. Tako je 1997. godine nastao električni Rav4.

Prva generacija, sada već legendarne Toyote Rav4, pojavila se 1994. godine u Japanu. Međutim, malo je poznato da je japanski proizvođač tri godine kasnije odlučio ponuditi potpuno električni Rav4.

Toyotini inžinjeri su ugradili Panasonicovu nikl-metal hidridnu (NiMH) bateriju od 27 kWh koja je napajala jedan električni motor smješten na prednjoj osovini koji je razvijao 68 KS i 190 Nm obrtnog momenta. Električnom Rav-u je trebalo oko 18,5 sekundi da postigne brzinu od 100 km/h, a autonomija od 153 kilometra je bila više nego zadovoljavajuća. Prvi Rav4 EV imao je masu od 1.560 kg, a sa dužinom manjom od četiri metra bio je kraći od standardne verzije, dok je međuosovinski razmak iznosio skromnih 2,41 metar.

Foto: Cars&Bids
Foto: Cars&Bids

Iako se proizvodio nepunih šest godina, malo je ljudi moglo kupiti električni Rav4. Toyota je u to vrijeme imala čudnu politiku, jer je Rav4 EV nudila samo kroz program trogodišnjeg najma firmama i vladinim agencijama koje su bile spremne uzeti više automobila.

Tek 2002. godine japanski proizvođač automobila odlučio je prodavati ovaj eSUV fizičkim licima, isključivo u Kaliforniji, s obzirom na visoke temperature pogodne za bateriju. Cijena je bila oko 30.000 dolara, uključujući poticaje koje je tamošnja vlada davala za vozila bez CO2 emisije.

Taman kada je Toyota bila spremna da ubaci u petu brzinu sa proizvodnjom Rav4 EV, izgubila je dozvolu za korištenje baterija. Naime, korporacija Chevron je, u sudskom sporu zbog prava koje je polagala na patent, pobijedila Panasonic na Međunarodnom arbitražnom sudu, pa je japanski baterijski gigant morao prekinuti proizvodnju baterija i uništiti svoju proizvodnu liniju. Problem je bio što niti jedan drugi proizvođač nije bio spreman uskočiti umjesto Panasonica i popuniti prazninu, tako da je Toyota 2003. godine bila primorana zaustaviti proizvodnju nakon skoro 1.500 proizvedenih primjeraka.

Iako se Toyota vratila na tržište 2012. sa novim električnim Rav4 modelom, koji je nastao u saradnji sa Teslom, njegov uspjeh je prošao ispod radara, jer se prodavao bez poticaja. Da je Toyota na pravi način utrla put s prvom generacijom električnog Rav4 EV, taj model je mogao postati jedan od pionira električnih vozila i danas biti svojevrsni EV klasik, s obzirom da je Toyota napravila hrabar korak naprijed mnogo prije Tesle i ostalih proizvođača čisto električnih automobila. Međutim, Japanci su uvidjevši potencijal elektrifikacije, nadoknadili sve kroz hibride, jer su napravili posao stoljeća pionirskim razvojem hibridne tehnologije takođe mnogo prije drugih.

Foto: Cars&Bids
Foto: Cars&Bids

No, prvi električni Rav4 i dalje se može vidjeti na zapadnoj američkoj obali, pa čak i u oglasima ili na aukcijama. Tako je jedan model iz 2002. godine nedavno prodat za 5.120 dolara. Iako je u upotrebi više od 20 godina, taj Rav4 EV još uvijek ima pristojnu autonomiju od 80 kilometara, a za punjenje baterije mu treba oko pet sati. Vlasnik je naveo da vozilo posjeduje grijana sjedišta, 16-inčne točkove, klima uređaj s funkcijama predgrijanja i predhlađenja kabine, kao i CD player s četiri zvučnika.